سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : 38878
منبع : خبرگزاری فارس

قم، خوشه مبلمان و اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی

قم نيوز : قم نیوز: خوشه مبل در قم ضمن توانایی برای تامین نیازهای داخلی امکان تولید صادرات محور را نیز دارد. امری که دست یابی به آن منوط به همدلی و همزبانی بخش خصوصی و دولت و به ویژه سیستم بانکی است.
قم، خوشه مبلمان و اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی
به گزارش قم نیوز، یکی از مهمترین صنایع که موجب سودآوری و توسعه اقتصادی کشور است و می‌توان با بسط و گسترش آن پیکاری جدی با غول بیکاری در جامعه داشت توسعه صنعت مبلمان‌سازی در کشور است؛ صنعتی که می‌تواند با بدست‌ آوردن برند و ورود به بازارهای جهانی ارزآوری جدی و قابل توجهی را برای کشور به همراه داشته باشد.

با توجه به شرایط رکود اقتصادی امروزه بسیاری از واحدهای بزرگ تولیدی از کار افتاده و صاحبان آنها با ورشکستگی روبه‌رو شده‌اند که همین مسئله منجر به افزایش بیکاری و کاهش گردش نقدینگی در کشور شده است و این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها به مسئله اقتصاد مقاومتی و رفع مشکلات صنایع تاکید داشته‌اند. بی‌شک توجه به صنعت مبلمان‌سازی و تلاش برای رفع مشکلات این بخش می‌تواند گامی بزرگ در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری باشد.

استان قم از جمله استان‌هایی است که ظرفیتی ویژه در صنعت مبلمان‌سازی دارد و به واقع می‌توان گفت که استان قم دومین قطب تولیدات مبلمان در کشور است. تاریخچه این صنعت در استان نیز نشان می‌دهد که مبلمان سازی از حدود 50 سال پیش به استان راه یافت و وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی و همچنین همجواری با تهران و وجود نیروی انسانی فعال و متخصص در این زمینه به توسعه و رونق این صنعت کمک کرد.

صنعت مبلمان‌سازی در استان قم تا کنون توانسته است با اشتغال حدود 20 هزار نفر در 4 هزار واحد تولیدی نقشی قابل توجه در اقتصاد استان داشته باشد و بی‌شک توجه و فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم برای توسعه این بخش از صنعت می‌تواند با اشتغال آفرینی و سودآوری بیشتری همراه باشد و در مقابل نیز عدم توجه به این مهم می‌تواند به از بین رفتن یکی از مهمترین سرمایه‌های استان منتج شود.

در این خصوص مجتبی صفایی رئیس اتحادیه درودگران قم بیان کرد: استان تهران رتبه اول در تولید مبلمان را داراست و بعد از آن قم بزرگترین بازار تولید مبل کشور را دارد.

وی با اشاره به اینکه تا کنون 20 هزار نفر به شکل مستقیم مشغول فعالیت در این حوزه هستند، ادامه داد: با توسعه و رونق بخشیدن به این عرصه و رفع محدودیت‌ها و مشکلات موجود می‌توان به بهبود وضعیت صنعت مبل قم کمک کرد.

رئیس اتحادیه دروردگران استان قم با بیان اینکه از جمله مهمترین مشکلات این حوزه خام فروشی محصول است، افزود: همین مسئله تولیدکنندگان را متحمل خسارت می‌کند و در مقابل خریداران با تکمیل و فرآوری این محصولات به سود مطلوبی دست می‌یابند.

صفایی خاطرنشان کرد: باید تولیدکنندگان با ارتقای کیفی محصولات خود و تلاش در راستای برندسازی به افزایش تولید و فرآوری تولیدات بپردازند.

امیر ولی عامل توسعه مبل استان قم نیز برندسازی را از مهمترین اهداف در این عرصه خواند و گفت: با تلاش در راستای برندسازی دلالان و واسطه‌ها حذف شده و سود به خود تولید کنندگان باز می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان بدنه مبل در کشور استان‌ تهران، قم و ملایر است، ادامه داد: باید در استان قم علاوه بر اسکلت سازی به سوی فرآوری و برندسازی حرکت کرد و برای ورود به بازارهای جهانی نیز وارد عمل شد.

ولی با بیان اینکه تاکنون تصمیماتی و فعالیت‌هایی برای حضور در بازارهای عمان و عراق اتخاذ شده است، ادامه داد: اگرچه این مسئله در راس امور نیست ولی به دست آوردن بازار عراق از جمله اهداف برای صادرات است.

عامل توسعه مبل استان قم با بیان اینکه نخستین برندی که برای مبل قم تعیین شده برند «صمیم» است، اضافه کرد: از آنجایی که تولیدی‌های فراوانی در قم وجود دارد از این رو ظرفیت ایجاد برندهای دیگر متناسب با نوع کیفیت و کمیت محصول وجود دارد.

وی به نقاط ضعف بازار مبل در قم اشاره کرد و گفت: از مهمترین دلایل ضعف این بازار کمبود نقدینگی، سختی فراهم کردن مواد اولیه برای تولید و عدم بازار مناسب و وجود دلالان است که ضروری است با پشتیبانی و حمایت مسؤولان امر در راستای رفع این مسائل و رونق بازار صادرات گام برداشت.

در استان قم به میزان قابل ملاحظه‌ای تولیدی‌های صنایع چوب وجود دارد اما متاسفانه به دلیل پشتیبانی نشدن و همچنین ضعف بازار فروش تاکنون سرمایه‌گذاران در این بخش نتوانسته‌اند به سود مطلوبی نائل شوند و گرچه در این استان ساخت شهرکی‌هایی همچون شهرک صنعتی قنوات برای فعالیت صاحبان این صنایع شکل گرفت اما این شهرک نیز با مشکلات عدیده‌ای از جمله مناسب نبودن راه دسترسی و همچنین عدم وجود ایستگاه آتش نشانی روبه رو است.

همچنین شهرک صنعتی ثامن ‌الائمه در کیلومتر 15 محور قم ـ قنوات نیز فضای مناسبی را برای فعالیت صاحبان صنایع مبل و چوب مهیا ساخته اما باز هم این شهرک نمی‌تواند پاسخگوی تمام ظرفیت‌های این صنعت استان باشد.

وحید نصیری از فعالان در عرصه مبلمان سازی نیز در گفتگو با خبرنگار فارس در قم به مشکلات در این عرصه اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی در این زمینه نبود بخش تکمیل در استان یعنی رنگ‌کاری و رویه کوبی بوده است.

وی با بیان اینکه برندسازی و ارتقاء کیفی محصولات می‌تواند این مشکل را حل کند، ادامه داد: باید با راه‌اندازی کارگاه‌‌های رویه‌کوبی و رنگ‌کاری در مسیر تکمیل صنعت مبلمان حرکت کنیم.

نصیری با بیان اینکه صادراتی کردن این محصول باید هدف صاحبان این صنعت باشد، افزود: آگاه‌سازی و تشویق صاحبان این صنعت به کار گروهی می‌تواند زمینه را برای ساخت محصولات با کیفیت و دارای برند فراهم کند.

وی همچنین فقدان تسهیلات ارزان قیمت بانکی را یکی دیگر از چالش‌های پیش روی توسعه صنعت مبل در استان قم دانست و گفت: اگر قرار است کمکی به بخش تولید شود گام نخست را باید سیستم بانکی انجام دهد چرا که در شرایط فعلی تولید مبل با سود 30 درصدی برخی از بانک‌ها امکانپذیر نیست.

اجرایی سازی الگوی اقتصاد مقاومتی در گام نخست نیاز به شناسایی ظرفیت‌های هر استانی دارد. بند سوم از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز بر محور قرار دادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویت رقابت‌پذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان‌ها و به کارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در جغرافیای مزیت‌های مناطق کشور تاکید دارد.

از این رو و با توجه به ظرفیت‌های ویژه استان قم در زمینه تولید مبل می‌توان گفت ضرورت دارد تا مسؤولان به طور ویژه‌ای از توسعه این صنعت حمایت به عمل آورند. متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل واردات بی‌رویه مبل‌های چینی و ترکی بازار مبل ایران را در اختیار خود گرفته‌اند در حالی که خوشه مبل در قم ضمن توانایی برای تامین نیازهای داخلی امکان تولید صادرات محور را نیز دارد. امری که دستیابی به آن منوط به همدلی و همزبانی بخش خصوصی و دولت و به ویژه سیستم بانکی است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcdjj0s.yt0j56a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما