سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۷
کد مطلب : 25548

شناسایی 14 کانون بیماری لمپی اسکین در قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل دامپزشکی استان قم از شناسایی 14 کانون بیماری لمپی اسکین در این استان خبر داد.
شناسایی 14 کانون بیماری لمپی اسکین در قم
به گزارش قم نیوز، دکتر محمد مهدی رفیعی قبل از ظهر سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: بیماری لمپی اسکین در خردادماه سالجاری در استان قم گزارش شد و مجموعه اقدامات لازم برای مهار این بیماری صورت گرفت.

وی گفت: در استان قم ۱۴ کانون بیماری لمپی اسکین شناسایی و ۱۸ راس دام مبتلا شناسایی شدند که سه راس از دام‌ها معدوم سازی شده، ۱۱ راس کشتار شده و چهار راس نیز منتظر نتایج آزمایشگاهی هستند.

مدیرکل دامپزشکی قم عنوان کرد: نام فارسی بیماری لمپی اسکین، تورم غده پوستی است که ویروسی بوده و از طریق حشرات منتقل می‌شود که اولین گزارش این بیماری در خردادماه بوده است که از طریق گزش حشرات قابل انتقال است.

وی ادامه داد: لنگش، تب، تورم غده زیرپوستی، ریزش اشک از چشم و تورم غده لنفاوی از نشانه‌های این بیماری است.

رفیعی گفت: اولین گزارش بیماری در غرب کشور بوده که به تدریج به استان‌های همجوار و استان‌های مرکزی از جمله قم نیز انتقال یافته است.

وی بیان کرد: سیاست کلی دامپزشکی ریشه کنی این بیماری است و دام‌های بیمار کشتار می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم افزود: اقدامات قرنطینه‌ای، ‌ مبارزه با حشرات و واکسیناسیون به منظور ریشه کن شدن این بیماری توسط دامپزشکی استان قم انجام شده است.

وی گفت: پنج تیم نظارتی و مراقبتی به صورت مرتب از مراکز پرورش متراکم دام استان و مراکزی که دام پرورش می‌دهند بازدید کرده و نمونه برداری انجام می‌دهند.

بازدید از ۳۰۶۰ دامداری با ۱۴۵ هزار راس دام

رفیعی بیان کرد: ۳ هزار و ۶۰ دامداری برای مبارزه با بیماری لمپی اسکین مورد بازدید قرار گرفته‌اند که جمعیت دامی مورد بازدید بیش از ۱۴۵ هزار راس دام بوده است.

وی عنوان کرد: منطقه جمکران، مجتمع دامشهر جعفریه، قلعه صدری، دامشهر، روستای انجیرلی، روستای محمود آباد، ابتدای جاده مومن آباد و مراد آباد از جمله کانون‌های این بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی قم گفت: از دیگر اقدامات دامپزشکی برای مهار بیماری لمپی اسکین سم پاشی در اطراف مناطق مورد نظر بوده است که یک میلیون و ۵۰ هزار متر مربع جایگاه دامداری‌ها به صورت رایگان سمپاشی شده است و ۲ هزار و ۱۳۱ لیتر سم در ۷۴۰ واحد دامداری سمپاشی شده است.

وی بیان کرد: برای مهار بیماری لمپی اسکین در خردادماه و تیرماه واکسیناسیون دام‌ها به صورت رایگان انجام گرفت.

رفیعی افزود: پنج تیم مراقبت و بازرسی هر روز فعال بوده که به دامداری‌ها مراجعه می‌کنند زیرا برای پیشگیری از بیماری باید به سرعت بیماری شناسایی شود.

وی در خصوص انجام اقدامات لازم برای آشنایی با این بیماری افزود: جلساتی با اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها در زمینه اطلاع رسانی انجام شده و ۳۲ بنر نیز در مکان‌های پرتردد و همچنین اتحادیه‌ها نصب شده و همچنین کلاس‌های آموزشی برای روستاهایی که تراکم دامداری در آن‌ها زیاد است برگزار شده است و همچنین پیامک‌های متعددی نیز در این زمینه ارسال شده است.

خرید و فروش دام در میدان دامشهر ممنوع است

مدیرکل دامپزشکی استان قم بیان کرد: ‌ آخرین گزارش بیماری برای روز گذشته و گزارش قبل از آن برای یک هفته گذشته بود که این فاصله زیاد نشاندهنده کاهش این بیماری در استان قم است.

وی گفت: دام‌هایی که در اثر این بیماری کشتار می‌شوند بلافاصله تنظیم سند شده و خسارت از طریق اقدامات دولتی به آن دامداری داده خواهد شد و واکسیناسیون نیز به صورت رایگان انجام می‌شود.

رفیعی تاکید کرد: طبق ضوابط اعلام شده، استانهای درگیر بیماری مانند استان قم اجازه جابجایی دام را ندارند و همچنین خرید و فروش دام در میدان دامشهر مجاز نیست و تخلف محسوب می‌شود.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcdjk0x.yt0ko6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما