سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : 34098
منبع : خبرگزاری فارس

نگاهی بر وضعیت توسعه جودو در قم

قم نيوز : قم نگار: جودو یکی از رشته‌های ورزشی جذاب رزمی است که در سال‌های گذشته در قم زیر سایه موفقیت کاراته و ورزش‌های رزمی قرار گرفته است.
نگاهی بر وضعیت توسعه جودو در قم
به گزارش قم نگار، جودو یکی از رشته‌های جذاب و فیزیکی اما کمتر شناخته شده است که در سال‌های گذشته در کشورمان رشد قابل توجهی پیدا کرده است.

راه‌اندازی لیگ‌های بر‌تر رده سنی همانند آنچه در رشته‌های کاراته و تکواندو به چشم می‌خورد سبب شده است که خون تازه‌ای به رگ‌های تیم‌های ملی جودو تزریق شود.

فدراسیون جودو ایجاد ساز و کاری برای رشد جودوکاران از رده‌های سنی پایه تا رده بزرگسالان به صورت روندی پیوسته و با حداقل نوسان را در دستور کار قرار داده است، اما این ساز و کار در تمامی استان‌ها ظرفیت اجرایی ندارد.

استان قم یکی از استان‌های در حال توسعه در رشته جودو است که به دلیل حضور نداشتن تیمی از قم در لیگ‌های سطح بالای کشور دورانی نه چندان پرافتخار را سپری کرده، اما اتفاقات جدید می‌تواند اهالی ورزش قم به آغاز افتخارآفرینی‌های جودوکاران قمی در عرصه کشور امیدوار کند.



جودوی قم، متمرکز بر رده‌های پایه

رشته جودو در قم با وجود اینکه در دو سال گذشته تعداد باشگاه‌های در فعالیت خود را افزایش داده، اما هنوز نتوانسته در اندازه‌های ایده‌آل در عرصه قهرمان‌پروری و مدال‌آوری موفق عمل کند.

با وجود اینکه ۷۱ تیم ورزشی از قم در لیگ‌ها و مسابقات قهرمانی کشور حاضر هستند، اما سهم جودوکاران قمی در این میان اندک است و خبری از حضور نمایندگان قم در لیگ‌های سطح بالای کشوری نیست.

با توجه به هزینه‌های بالای تیم‌داری در لیگ بر‌تر از یک سو و ناکافی بودن توان فنی جودوی قم در رده سنی بزرگسالان، هیئت ووشو ترجیح داده است، زمان خود را بر روی امور مهم‌تری صرف کند.

مسئولان هیئت جودو از زمان حضور سعید علیزاده در راس این هیئت ورزشی تلاش کردند ورزشکاران جوان بیشتری را به سمت و سوی این رشته هدایت کنند و اقدام به تشکیل تیم‌های پایه قدرتمند کنند.

حاصل این برنامه، حضور تیم‌های جودوی نوجوانان و جوانان قم در مسابقات قهرمانی کشور بود و با نتایج خوبی برای جودوی قم همراه شد.

جودوکاران نونهال قم مردادماه امسال در مسابقات منطقه‌ای کشور نمایش بسیار خوبی داشتند و در مصاف با حریفانی از استان‌های مرکزی کشور موفق شدند، یک نقره و هفت برنز کسب کنند.

با وجود کسب نکردن جایگاه قابل توجه تیم جودوی قم در رده‌بندی تیمی این رقابت‌ها، عملکرد مناسب جودوکاران قمی سبب شد چهار جودوکار برای حضور در ترکیب تیم منطقه یک کشور برای حضور در مسابقات کشوری فراخوانده شوند.

در ادامه در سال ۹۴ نیز اتفاق بزرگی در جودوی قم رخ داد و یک تیم باشگاهی از قم وارد لیگ بر‌تر جودوی نوجوانان کشور شد و با عملکردی خیره‌کننده اهالی جودو را غافلگیر کرد.

با توجه به رویکرد جودوی قم مبنی بر آموزش رده‌های پایه در باشگاه‌های مختلف سطح شهر قم و حضور تیم‌های پایه در لیگ، جودوی قم در حال برطرف کردن نقش خود برای در اختیار داشتن نفراتی در حد و اندازه‌های لیگ بر‌تر است.

با این وصف، جودوی قم در چند سال آینده در صورت جذب منابع مالی می‌تواند خود را به استانداردهای حضور تیمی از قم و با استفاده از نیروی‌های بومی در لیگ بر‌تر برساند.



علیزاده: آمار ورزشکاران سازمان یافته جودو افزایش پیدا می‌کند

رئیس هیئت جودوی استان قم می‌گوید آمار ورزشکاران سازمان پیدا کرده جودو در قم با توجه به افزایش تعداد باشگاه‌های این رشته در قم و بخش‌های تابعه افزایش پیدا می‌کند.

سعید علیزاده در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: افزایش محسوس آمار ورزشکاران جودو در قم یکی از اهداف ما در دو سال گذشته بوده که به صورت آهسته و پیوسته در این زمینه شاهد رشد بوده‌ایم.

وی افزود: باشگاه‌های جودوی قم طی یک سال اخیر در قم افزایش پیدا کرده‌اند و در بخش‌های تابعه شهر قم نیز توانسته‌ایم اقداماتی در زمینه راه اندازی باشگاه جودو انجام دهیم و این برنامه به افزایش آمار ورزشکاران سازمان یافته ما کمک می‌کند.

رئیس هیئت جودوی استان قم گفت: گرانی تشک مخصوص جودو یکی از چالش‌های ما برای رشد این رشته است زیرا باشگاه‌های خصوصی برای تمرین نیاز به تشک دارند و با توجه به قیمت گزاف این تشک‌ها، هزینه سنگینی باید برای خرید آن پرداخت شود.

علیزاده در مورد حضور تیم جودوی قم در لیگ بر‌تر بزرگسالان عنوان کرد: در حال حاضر حضور یک تیم از قم در لیگ بر‌تر هیچ کمکی به جودوی قم نمی‌کند، زیرا اگر بخش خصوصی هزینه‌های این تیم را تامین کند، ما از نظر وجود جودوکاران بومی توانمند با مشکل مواجه هستیم و باید جودوکار غیربومی جذب کنیم.

وی تصریح کرد: رشد ریشه‌ای و گام به گام جودوی قم با تکیه بر استعدادهای پایه، برنامه اصلی هیئت جودوی استان قم است و حاصل این حرکت نیز امسال هم در مسابقات قهرمانی کشور و هم در لیگ بر‌تر نوجوانان خود را نشان داد.



شاهکار نماینده قم در لیگ بر‌تر نوجوانان

جودوی قم امسال شاهد ظهور تیمی با نام شهید زین‌الدین و نتایج درخشان این تیم در لیگ بر‌تر جودوی نوجوانان کشور بود.

گرچه اهالی ورزش قم تنها به حضور نمایندگان قم در مسابقات جودوی قهرمانی کشور در رده‌های سنی مختلف عادت کرده بودند اما نماینده قم در لیگ بر‌تر نوجوانان حضوری شگفت انگیز و غافلگیرکننده داشت.

تیم جودوی شهید زین‌الدین با استفاده از جودوکاران قمی و آینده‌سازان جودوی قم امسال برای نخستین بار وارد لیگ بر‌تر شد و نتایج خوب این تیم کار را به جایی رساند که این تیم توانست در جمع چهار تیم بر‌تر کشور قرار گیرد.

جودوکاران قمی در این مسابقات با تیم‌های هیئت جودو اصفهان، شهرداری گرمدره، هیئت جودو ایلام، هیئت جودو همدان، ملوان هرمزگان و هیئت جودوی چناران همگروه بودند و توانستند با پیروزی‌های متوالی همراه تیم شهرداری گرمدره راهی مرحله نهایی شوند.

صرف نظر از نتایج کسب شده این تیم، اتفاق مهمی که در پی موفقیت‌های شهید زین الدین رخ داده پدیدار شدن نسل جدیدی از جودوکاران قم است که می‌توانند در آینده در عالی‌ترین سطح جودوی کشور و در قالب تیم‌های ملی برای کشورمان و ورزش قم افتخار آفرین باشند.

جودوی قم همواره خلا حضور نمایندگان خود در تیم‌های ملی را حس کرده است و ورود تیم شهید زین الدین به عرصه قهرمانان کشور امیدوارکننده‌ترین اتفاق سال ۹۴ جودوی قم محسوب می‌شود.

با این حال به گفته سعید علیزاده رئیس هیئت جودو، چالش جدی جودوی قم جدا شدن ورزشکاران آموزش دیده این رشته از بدنه جودو از رده‌های پایه تا سطح بزرگسالان است که اغلب به دلیل مشکلات مالی جودوی قم و کمبود امکانات رخ می‌دهد.



کاتا جودو و موفقیت‌های بین المللی

اگرچه جودوی قم در حال توسعه زیرساخت‌های انسانی خود است اما بخش اجرای فرم این رشته موسوم به کاتاجودو که خود به فرم‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود، در قم رشد بسیار خوبی داشته و قهرمانان آسیایی و جهانی را به ورزش کشور تحویل داده است.

آبان ماه سال گذشته بود که کاتاروهای قمی در قالب تیم ملی در مسابقات قهرمانی کاتاجودوی آسیا در تایلند شرکت کردند و توانستند با کسب چندان مدال باارزش به نایب قهرمانی ایران در آسیا کمک کنند.

محمدحسن سالاری، محمدرضا صحرایی، محمدجواد بشارتی و محسن قاسم‌لو ستارگان کاتاجودوی قم بودند که نقش مهمی در این موفقیت آسیایی ایفا کردند، ضمن اینکه همین نفرات خردادماه امسال در مسابقات قهرمانی کشور، چهار مدال با ارزش برای جودوی قم به دست آورند.

همین نفرات در مسابقات ۲۰۱۵ مالاگای اسپانیا بخشی از ترکیب تیم ملی بودند و محسن قاسم‌لو و محمدجواد بشارتی در فرم ناگه نو کاتا و محمدحسن سالاری و محمدرضا صحرایی در فرم جونوکاتا در این مسابقات برای تیم ملی به میدان رفتند.



شاهزاده حمزه: مشکل جودوی بانوان قم فضای تمرین است

نایب رئیس هیئت جودوی استان قم می‌گوید مشکل جودوی بانوان قم فضای تمرین است و به دلیل محدودیت‌های خاص بانوان باید شرایط تمرین علاقمندان به جودو در بخش بانوان فراهم شود.

سیما شاهزاده حمزه در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: عمومی بودن فضاهای ورزشی تمرین و اشتراک آن مکان برای مردان و زنان ورزشکار مشکلی است که در بسیاری از هیئت‌های ورزشی وجود دارد و هیئت جودو نیز از آن مستثنی نیست.

وی افزود: تجربیاتی که کسب کرده‌ایم نشان می‌دهد عملکرد جودوکاران بانوی ما از نظر تعداد ورزشکار و خروجی آموزش، در فضا‌ها و باشگاه‌های ورزشی که مختص بانوان هستند، بسیار بهتر از تمرین در سالن‌ها یا باشگاه‌های عمومی و بعضا نامناسب برای بانوان بوده است.

نایب رئیس هیئت جودوی استان قم گفت: مشارکت با نهاد‌ها و ارگان‌ها برای توسعه جودو در بخش بانوان یکی از برنامه‌های هیئت جودو بوده است و بر اساس همین برنامه، چندی پیش در قالب حوزه علمیه خواهران و در جامعه الزهرا(س) قم باشگاه جودوی بانوان آغاز به فعالیت کرد و مورد استقبال نیز قرار گرفت.

شاهزاده حمزه عنوان کرد: با توجه به قرار گرفتن رشته دفاع شخصی زیر نظر فدراسیون جودو، دوره‌های آموزشی مربیگری این رشته در قم آغاز شده است و دوره مربیگری دفاع شخصی درجه سه برای نخستین بار در قم برگزار شد.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcdjz0s.yt0on6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما