چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب : 27195
آیت الله جوادی آملی:

روشنگری‌های روحانیت مانع داعش‌سازی دشمنان علیه جهان اسلام می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: آیت‌الله جوادی آملی گفت: دین به وسیله عالمان حوزوی محفوظ است، تا از روحانیت صدا بر نخیزد مردم قیام نمی‌کنند؛ اگر خوب کار نکنید دشمن داعش سازی می‌کند.
روشنگری‌های روحانیت مانع داعش‌سازی دشمنان علیه جهان اسلام می‌شود
به گزارش قم نیوز، آیت الله عبدالله جوادی آملی امروز در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم که در مؤسسه علوم و حیانی اسرا برگزار شد، اظهار کرد: این مجمع دارای چندین وظیفه در قبال حوزه است که اولین آن، آینده نگری برای حوزه است.

مرجع تقلید شیعیان افزود: وظیفه نخست مسئولان حوزه، تربیت افرادی برای آینده حوزه است، زیرا این حوزه باید کسانی را تربیت کند که در آینده بتوانند مرجعیت دین، تألیف و تدریس کتاب‌های مختلف دینی را بر عهده گیرند؛ البته در کنار آن، باید نیازهای داخلی همانند تربیت امام جمعه، امام جماعت، مبلغ برای مدارس، دانشگاه‌ها و مجامع عمومی را نیز در نظر داشته باشند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه تصریح کرد: حوزه علمیه قم از برجسته‌ترین حوزه‌های علمیه جهان تشیع است که این موقعیت نعمتی برای همه ماست؛ این حوزه به برکت تلاش امام راحل، علما و شهدا به این عظمت و شکوه رسید که همه ما باید قدردان این نعمت باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در برابر هر نعمتی مسئولیتی نیز وجود دارد و حوزه علمیه قم باید جهانی فکر کند، و اگر ملی و منطقه‌ای هم عمل کرد حتما باید فکر آن جهانی باشد.

مرجع تقلید شیعیان گفت: اگر امروز خروجی حوزه علمیه نجف را از حوزه‌ها بگیریم تمامی آن‌ها ساکت و راکد شده و دستمان خالی می‌شود؛ کتب اربعه و دیگر کتاب‌های معتبر حوزه‌های علمیه جهان تشیع خروجی حوزه علمیه نجف است و اگر محصولات حوزه علمیه نجف را بگیریم تمام حوزه‌ها یخ می‌بندد، دلیل این خروجی نیز به دلیل مدیریت بالای سید مرتضی بود.

آیت الله جوادی آملی بیان کرد: ما باید در هر مقطع و هر شکل در فعالیت خود یک سید مرتضای کوچک باشیم زیرا اگر صرفا به دو سال درس خواندن طلاب بسنده کنیم اتلاف وقت صورت گرفته است زیرا حوزه نباید عمر فروشی کند.

مفسر بزرگ قرآن کریم گفت: چرا حوزه علمیه نباید بتواند پس از صد سال کتابی همانند کفایه یا رسائل بنویسید؟ در حوزه‌های علمیه باید بتوان افراد مستعد و با استعداد را شناسایی کرد، افراد دارای استعدادهای ضعیف، متوسط و قوی هستند، افرادی که استعداد ضعیف و متوسط دارند باید به کارهایی همانند تبلیغ، امام جماعتی و دیگر مسائل بپردازند.

مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: افراد قوی نباید در کارهای معمولی خود را محصور کنند بلکه این افراد باید سنگربان و مرزبان حوزه باشد و این استعداد برای او مسئولیت آور است, حوزه‌های علمیه مستعد پرورش مرجع، مؤلف، محقق و پژوهشگر و ائمه جماعات هستند.

وی با ذکر این مطلب که طلاب مستعد، بذر آینده حوزه هستند، بیان کرد: وظیفه شناسایی این افراد نیز وظیفه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم است، سید مرتضی نیز چنین می‌کردند و با مدیریت خود اموال وقفی را به قطب فرهنگی مبدل کرد.

مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: دین به وسیله عالمان حوزوی محفوظ است، زیرا تا از روحانیت صدا بر نخیزد مردم قیام نمی‌کنند؛ طلاب نباید خوش باور باشند ولی باید در متن جامعه قرار گیرند زیرا اگر خوب کار نکنید دشمن داعش سازی خواهد کرد؛ به همین خاطر باید به مسائل جهان نیز آگاه باشیم و بدانیم صهیونیست و آمریکا چه کار کرده و چه افرادی را تربیت می‌کند، ‌باید دور دست را دید، البته حوزه از این جهت بصیرت و آشنایی پیدا کرده و کل جهان را رصد می‌کند.

آیت الله جوادی آملی فعالیت حوزه علمیه نجف را الگویی خوب برای کار علمی در حوزه دانست و گفت: باید تلاش کنیم تا سیدمرتضی شویم، امامت و رسالت نیست که بگوییم نمی‌شود، همه که نباید منبر بروند، اگر فردی استعداد بالا ندارد معذور است ولی فرد مستعد وظیفه دارد، خوشبختانه امروز سطح علمی ارتقا یافته است و دروازه‌های علم باز است که باید از این شرایط به خوبی استفاده کنیم.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcdkf0x.yt05n6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما