يکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰
کد مطلب : 42855
منبع : خبرگزاری فارس
در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان قم مطرح شد

لزوم توجه به حق‌آبه کشاورزی استان قم

قم نيوز : قم نیوز: در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان قم بر ضرورت توجه به تامین حق‌آبه کشاورزان استان تاکید شد.
لزوم توجه به حق‌آبه کشاورزی استان قم
به گزارش قم نیوز،  جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان ظهر امروز با حضور استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی در تالار امام جواد (ع) استانداری برگزار شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم در ابتدای این جلسه با اشاره به انتقال آب از سرشاخه‌های دز به استان گفت: امسال حدود 200 میلیون متر مکعب آب از سرشاخه‌های دز وارد استان قم شد که این رقم نسبت به سال‌های گذشته افزایش زیادی داشته است. طی 6 سال گذشته بیش از 640 میلیون متر مکعب از سرشاخه‌های دز وارد استان قم شد.

احمد حاج حسینی مسگر ادامه داد: حدود 358 میلیون متر مکعب از آب سرشاخه‌ها صرف آب شرب استان شد، اما بیش از 190 میلیون متر مکعب از آب سرشاخه‌ها به دلیل عدم مدیریت از دسترس خارج شد و اکنون بیش از 30 میلیون متر مکعب آب در سد 15 خرداد وجود دارد.

وی تصریح کرد: همچنین حدود 500 چاه آب فاقد پروانه بهره برداری در استان داریم که باید در اسرع وقت به موضوع این چاه‌ها رسیدگی شود.

اسماعیل جعفری معاون دادستان قم هم در ادامه این جلسه در خصوص لزوم برخورد با چاه‌های غیرمجاز تصریح کرد: در مبحث آب، کشور قانون دارد و پیشنهاد می‌کنم به صاحبان چاه‌های غیرمجاز ابلاغیه‌ای فرستاده شده و در این ابلاغیه به آن‌ها گفته شود که در صورت عدم مراجعه‌ برای دریافت پروانه‌بهره برداری با آن‌ها برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

در بخش دیگری از این جلسه سید حسن رضوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، اختلاف مدیران در حوزه آب را مورد توجه قرار دارد و افزود: تقابلی بین سازمان محیط زیست و وزارت نیرو در حوزه آب وجود دارد. شاید سخنان مدیران این دو دستگاه در جایگاه خودش درست باشد، اما بحث مدیریت منابع آب مهم است و باید مدیران این دستگاه‌ها به این مسئله توجه کنند.

وی ادامه داد: اگر به هر دلیل از منابع آب سطحی به درستی استفاده نشود، کشاورزان به سوی منابع آب زیرزمینی هجوم می‌برند و ما باید در حوزه استفاده از منابع به سوی تعادل پیش برویم. مدیران باید توجه کنند که سد 15 خرداد می‌تواند در معادله حق‌آبه کشاورزی در استان نقش ایفا کند.

فرماندار قم نیز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان، لزوم توجه به حق آبه‌های قم را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر به دنبال حق آبه‌های استان نباشیم، استان‌های بالادست از این آب استفاده خواهند کرد و مناطق کشاورزی خود را گسترش خواهند داد. کاهش حق آبه‌های استان قم تنها به دلیل تغییر اقلیم نیست و مدیران باید مدیریت بهتری را در این حوزه داشته باشند.

رضا سیار افزود: استیفای حق آبه استان که حق شرعی و قانونی مردم است را دنبال می‌کنیم. زمانی که منابع آبی وجود دارد، باید حق آبه استان داده شود. اگر هم آبی وجود نداشت، مردم استان قم قانع هستند و اعتراضی نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: امسال تنها چهار میلیون مترمکعب آب از سد 15 خرداد رهاسازی شد که این آب توانست سه هزار هکتار باغ انار استان قم را نجات دهد.

محمد رضا طلایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در ادامه این جلسه با اشاره به لزوم توجه به حق‌آبه کشاورزی استان گفت: اگر تخصیص حق‌آبه برای محیط زیست یک قانون است، حق‌آبه کشاورزی هم قانون است و کشاورزان برای این حق آبه سند دارند و این یک حق الناس است. باید تخصیص حق‌آبه کشاورزی با اولویت از سوی دستگاه‌های اجرایی دنبال شود.

سید امیر سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم نیز در بخش پایانی از این جلسه در خصوص آب موردنیاز برای فضای سبز شهر گفت: فضای سبز کنونی در شهر قم نیاز به 1800 لیتر آب بر ثانیه دارد و در صورت اجرای طرح جامع شهر در حوزه فضای سبز، 800 لیتر آب بر ثانیه دیگر به این نیاز افزوده خواهد شد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcdkj0o.yt0xk6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما