دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : 34575
منبع : قم فردا

ضرورت ایجاد ایستگاه جامع و مرکزی برای حمل‌ونقل مسافر در قم

قم نيوز : قم نگار: شهر قم به عنوان یکی از پر رفت و آمدترین شهرهای کشور که سالانه پذیران میلیون‌ها زائر است بیش از هر زمان دیگری نیازمند ایجاد ایستگاه جامع و مرکزی برای حمل‌ونقل مسافر است.
ضرورت ایجاد ایستگاه جامع و مرکزی برای حمل‌ونقل مسافر در قم
به گزارش قم نگار، نزدیک به ۳۷۰ سال از به‌کارگیری نخستین واگن‌های اسبی در انگلیس برای حمل زغال‌سنگ و ۱۷۰ سال از به‌کارگیری موتورهای بخار برای حرکت واگن‌های قطار و حمل بار و مسافر گذشته است و به تدریج نیز بشر در راه دستیابی به فن‌آوری‌های جدید و پیشرفته گام‌های اساسی‌تری برداشته است، انقلاب صنعتی نامی است که برای این دوران مهم و ارزشمند انتخاب‌شده است.

جمهوری اسلامی ایران هم از ورود و گسترش این انقلاب صنعتی بی‌بهره نبوده است به طوری که آه اکنون کشورمان دارای ۱۰۳۹۲ کیلومتر (آمار تا انتهای سال ۱۳۹۲) شبکه ریلی استاندارد است تحقق این آرزوی ملی و احداث راه‌آهن تا سال ۱۳۰۶ به طول انجامید و سرانجام طی این سال‌ها بود که راه‌آهن ایران رنگ موفقیت را به خود دید زیرا در سال‌های پیش از احداث راه‌آهن سراسری اتفاقات و کارشکنی‌ها متعدد باعث شده بود که ایران از این موضوع عقب بماند.

از طرفی در سال‌های اخیر که پیشرفت و توسعه با گذشت زمان همراه شده است کمبودها و نواقص خاصی در سیستم راه‌آهن ایران وجود دارد و شاید این کمبودها در داخل شهرها بیشتر احساس شود، به عنوان نمونه شهر قم ازجمله شهرهای پر رفت‌وآمدی است که سالیانه میزبان نزدیک به ۲۰ میلیون زائر است و همین آمار بالای مسافر می‌طلبد که از سیستم یکپارچه و هماهنگ ریلی مناسبی برخوردار باشد.

این موضوعی است که محسن بهشتی مدیرکل سابق راه و شهرسازی قم نیز بر آن تأکید دارد و در این خصوص می‌گوید:: باید به توسعه حمل‌ونقل ریلی قم با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی استان اهتمام داشته باشیم.

مهدی صادقی استاندار قم نیز با موردتوجه قرار دادن ایجاد و توسعهٔ ایستگاه جامع و مرکزی برای حمل‌ونقل مسافر در قم می‌گوید: علاوه بر مباحث فنی و عملیاتی این پروژه باید به ابعاد اجتماعی در کنار تأثیرات اقتصادی آن در استان توجه ویژه نمود.
استاندار قم اضافه می‌کند: باید با حضور مشاوران و کارشناسان و با استفاده از مطالعات جامع و بروز درزمینهٔ مکان‌یابی، تمامی نظرات کارشناسی شده و در همه ابعاد بررسی شوند.
صادقی با تأکید بر ضرورت تعامل دستگاه‌های ذی‌ربط در اجرای پروژه‌های حمل‌ونقلی ریلی استان ادامه می‌دهد: در خصوص جانمایی ایستگاه مرکزی، کمیته‌ای مشترک از مشاوران قطار شهری، راه‌آهن و نمایندگان استانداری و شهرداری و سایر دستگاه‌های مجری تشکیل و طی سه هفته آینده طرحی مشترک و عملیاتی تهیه شود.

بر اساس این گزارش، قم به عنوان شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان دیگرهمانطور که گفته شد در حوزه حمل‌ونقل ریلی چندان نتوانسته پیشرفت خاصی را تجربه کند و با توجه به شرایط موجود در حوزه قطارهای مسافربری هرروز حاشیه‌های جدیدی را تجربه می‌کند. اما یکی از حواشی که در سال‌های اخیر گریبان گیر قم شده است موضوع جمع‌آوری خطوط راه‌آهن مسیر جاده اراک است، قرار بود این خطوط بعد از جمع‌آوری تبدیل به یک پیاده‌رو شود اما این روزها اختلاف نظرها بر رویان بسیار است.

احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی معتقد است انتقال راه‌آهن داخل شهر در قانون بودجه ۹۲ تصویب‌شده بود اما مسئولان مربوطه تاکنون این قانون را اجرا نکرده‌اند اما در مقابل دیدگاه نماینده قم، زاد خور مدیرکل راه‌آهن استان نظری دیگر دارد و می‌گوید: در حال حاضر ساخت هر کیلومتر راه‌آهن اعم از زیرسازی، روسازی و ریل‌گذاری بالغ بر ۲ میلیارد تومان هزینه دارد.

وی ادامه می‌دهد: به همین دلیل به نظر می‌رسد حال که کشور همواره با مشکل تأمین منابع مالی برای پروژه‌ها مواجه است منطقی نیست که یک زیرساخت مهم و موجود را جمع‌آوری کرد و بعدها دوباره میلیاردها تومان برای اجرای آن هزینه کرد؛ به همین دلیل است که مدیرعامل راه‌آهن معتقد است با وضعیت پولی موجود طرح‌های راه‌آهن ۴۵ سال طول می‌کشد تا به اتمام برسد.

با وجود تمامی این اختلاف‌ها و حتی اعتراضات مردمی به دلیل حصارکشی اطراف خطوط راه‌آهن داخل شهری، پیشرفت و توسعه حمل‌ونقل ریلی به دلیل صرفه‌جویی در سوخت، ایمنی بیشتر و... ضروری است.

بر اساس آمارهای اعلام‌شده ۵۰ درصد سوخت‌های فسیلی در ایران توسط سیستم حمل‌ونقل مخصوصاً جاده‌ای مصرف می شودطبق آمار ارائه‌شده از سوی مقامات وزارت راه و شهرسازی میزان مصرف سوخت در بخش حمل‌ونقل ریلی در مقایسه با جاده به نسبت ۱ به ۷ می‌باشد. به عبارت دیگر بخش جاده ۷ برابر بخش ریلی سوخت مصرف می‌نماید.

در بخش ایمنی نیز حمل‌ونقل ریلی یکی از ایمن‌ترین سیستم‌های موجود در جهان است تا جایی که ایمنی حمل‌ونقل ریلی ۷۰۰ برابر سیستم جاده‌ای و ۲۰۰ برابر حمل‌ونقل هوایی است.

البته راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان می‌تواند نقطه عطفی در توسعه و پیشرفت این بخش در حوزه استان قم باشد، پروژه‌ای که حسن روحانی رئیس‌جمهور در خصوص آن می‌گوید: این طرح مهم را شروع کرده‌ایم، ادامه خواهیم داد و آن را اجرا می‌کنیم. اعتبار و ال‌سی لازم این طرح که مجموعاً دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است گشایش پیداکرده است.

به هر حال در شرایطی که سیستم‌های ریلی در دنیا هرروز تحول عظیمی را به خود می‌بینند، بهره‌برداری از پروژه‌هایی از این دست ظرفیت‌های جدیدی را برای شهر قم به ارمغان می‌آورد، البته پروژه‌های مترو و منوریل که این روزها با سرعت لاک‌پشتی به مسیر خود ادامه می‌دهند تأثیر فراوانی در صورت بهره‌برداری کامل خواهند داشت و ازاین‌رو قم می‌تواند به عنوان پیشرو در حوزه حمل‌ونقل ریلی در کشور مطرح شود.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcdkk0s.yt0o56a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما