چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : 35925
منبع : پایگاه اطلاع رسانی قم نگار

توطئه در شورای شهر واقعیت یا توهم؟

قم نيوز : قم نگار: جلسه یکصد و شصت و دوم شورای شهر قم با حاشیه هایی بسیار همراه بود که بحث و دعوا بر سر تخفیف جریمه کمیسیون ماده صد در ایام دهه فجر یکی از آن ها بود.
توطئه در شورای شهر واقعیت یا توهم؟
به گزارش قم نگار، درشبی که شهردار و رئیس شورای شهر دو غایب بزرگ جلسه رسمی و علنی شوراری شهر بودند، جلسه شواری شهر از دعوا و شوخی و حتی توهین و تهمت را به خود دید، لایحه دو فوریتی تخفیفات عوارض و بهای خدمات شهرداری به مناسبت ایام‌الله دهه فجر که توسط سید محمد آتش زر رئیس کمیسیون بر نامه و بودجه قرائت شد، بحث های زیادی در پی داشت.

بحث هایی که دو جبهه آن را حمایت می کردند حامیان بخشش و تخفیف و حامیان تنبیه متخلفان و فرهنگ سازی برای مردم که باید در قبال تخلفات خود هزینه بپردازند.

نائب رئیس شورا هم که اختیار مجلس از دستش خارج شده بود سعی می کرد با به دست آوردن دل دو طرف جلسه نفس گیریکصد و شصت و دوم را به اتمام برساند، بحث هابر سر این لایحه دوفوریتی تا جایی پیش رفت که برخی از اعضای شورای به دستهای پشت پرده و احتمال توئطه هم متهم شدند.

در بررسی این لایحه مصطفی سعادت طلب رئیس کمیسیون زیربنایی و عباس ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهر دو مخالف سرخست تخفیفات در بخش جرایم ماده صد و محسن عابدینی پور ومحمدرضا ملکی دو موافق این تخفیف ها بودند و حتی از افزایش درصد این تخفیف ها هم استقبال می کردند.

ذاکریان در ربطه با مخالفت خود با تخفیفات جرایم ماده صد، از مخالفت همیشگی خود با این لایحه گفت و افزود: برای هشتمین سال متوالی با تخفیفات جرائم ماده ۱۰۰ مخالفت می‌کنم و بر روی مخالفت خود اصرار دارم.

وی با تاکید بر اینکه باید رفتار مردم را اصلاح کنیم،عنوان کرد: با اعمال تخفیفات، به مردم پیام می‌دهیم تخلف کنید و در دهه فجر جرائم تخلف را با ۲۰ درصد تخفیف پرداخت کنید واین تخفیف ها خود نوعی رواج فرهنگ تخلف است و مردم را به در این راه تشویق می کند.

مصطفی سعادت طلب اما آتش تند تری داشت و با جدیت بسیار برای رد این لایحه تلاش می کرد، وی در رابطه با دلایل مخالفت خود گفت: ظرفیت تراکمی شهر قم حداقل ۱.۵ برابر شده است اگر تخفیفات جرائم ماده ۱۰۰ صفر شود این دندان لق کنده می‌شود و مردم دیگر برای تخفیفات منتظر دهه فجر، ۲۲ بهمن و عید فطر نمی‌مانند.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی تخفیف به جرائم ماده ۱۰۰ را رفتاری غلط دانست و بر لزوم اصلاح آن تأکید کرد، افزود: تخفیفات جرائم ماده ۱۰۰ تبعات فرهنگی، زیربنایی و ضوابطی دارد و ما به عنوان ان شا الله عقلای شهر باید تصمیم بلندنظرانه‌ای برای آن بگیریم.

سعادت طلب همچنین درجواب نمایندگانی که دریافت این جرایم را در گرو این تخفیفات می دانستند و اعتقاد داشتند که اگر این تخفیفات لحاظ نشود مردم عوارض خود را هم پرداخت نمی کنند، بیان کرد: اگر جرائم پرداخت نشود شهرداری ابزار قانونی برای فشار دارد یعنی می‌تواند حکم جریمه را به کمیسیون برده و تخریب بگیرد.

وی رد این لایحه حذف تخفیف تخلفات ماده صد را افتخار شورا دانست، و افزود: اگر اعضای شورا به صفر درصد تخلفات رأی دهند افتخاری برای شورا است زیرا بر اساس یک سیاست صحیح گام برداشته و آن را اثبات کرده است.

از میان موافقان هم عابدینی پور و ملکی بیش از همه ابراز مخالفت می کردند، در میان عابدینی پور به در کنایه و طعنه زد و به ذاکریان که برای حضور در مجلس شورای اسلامی کاندید شده است، گفت: قانون در برخی موارد ترمز را کشیده است ما باید از این تبعیت کنیم، در همه استان های دیگر هم این تخفیف ها در دهه فجر اعمال می شود ، برای این تغییر باید قانون را در سطح کلان تغییر بدیم، شما که وارد مجلس شدید این قانون را اصلاح کنید.

ذاکریان هم گود را خالی نکرد و گفت : ان شالله با هم قانون را تغییر می دهیم.

عابدینی پور که از لایحه پیشنهادی شهرداری راضی بود این لایحه را کاملا پخته دانست و گفت: مملکت در رکود است و همه کارها خوابیده و تعطیل شده و راهی جز اینکه به مردم مشوق بدهیم نداریم و حالامی خواهیم در این شرایط ناگوار که پول آب و برق نداریم رویه را هم اصلاح کنیم؟

محمدرضا ملکی هم یادآور شد: اگر تخفیف نباشد مردم برای پرداخت نمی‌آیند که در این صورت ما به جای مردم، شهرداری را تنبیه کردیم.

در نهایت این بخش از لایحه دوفوریتی تخفیفات به مناسبت دهه فجر با ۹ رأی موافق، دو رأی مخالف و شش رأی ممتنع به تصویب رسید اما این پایان کار نبود وحتی بعد از تصوییب حذف تخفیفات کمیسیون ماده صد بحث ها همچنان بر سر ماده قبلی ادامه داشت و موافقان این ماده مسئولان شهرداری تلاش می کردند که این مسئله را به نوعی بازگردانند.

سعادت طلب که بحث های متوالی عصبانی شده بود، گفت: این تخلفات برای ۵۰۰ نفر نیست که بخواهیم آن را ببخشیم شاید ۹۰ درصد مردم به تخلفات ساختمانی اقدام کنند، تخلفات ساختمانی برای همه سود دارد اما زیان‌های آن بعداً مشخص می‌شود می خواهید برای تخلفات توطئه ‌کنید اگر من زنده باشم اجازه نمی‌دهم.

بحث های این لایحه با وجود اینکه بیش از ۳ ساعت به طول انجامید اما بازهم به نتیجه درست و قطعی نرسید مصوب شد شهرداری دو بند آخر این لایحه که مربوط به دادن اختیار برای پاداش بود رد شد و مصوب شد که شهرداری لایحه اصلاحی را ارائه دهد.

در شبی که سقائیان نژاد حضور نداشت شهرداری برخلاف جلسات گذشته نتوانست به آنچه که می خواست دست یابد و گفته های معتمدی قائم مقام شهردار هم نمایندگان مردم را آن طور که باید قانع نکرد.

بحث های این لایحه و نبود شهردار هر آنچه نداشت سبب شد که نمایندگان همیشه ساکت شورای شهر هم زبان باز کنند ودر این رابطه نظر بدهند.

از دیگر حواشی این جلسه خستگی مشهود و سکوت حجت الاسلام روحانی بود، گویا خستگی بیش از ۵ ساعت نشستن بر کرسی امتحان خبرگان دیگر انرژی برای حضور او در جلسه شورای شهر باقی نگذاشته بود.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcdkn0s.yt0kx6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما