چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب : 38689
منبع : پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم وحیانی اسراء
آیت‌الله جوادی در دیدار اسقف اعظم کلیسای ارتودکس رومانی:

مکتب تشیع جهانی می‌اندیشد/ جامعه جهانی قیامش به اندیشه و انگیزه عالمانه و عاقلانه است

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید مکتب تشیع این ظرفیت را دارد که مهمانان جهانی داشته باشد و سرّ این ظرفیت بالای تشیع، این است که جهانی می‌اندیشد.
مکتب تشیع جهانی می‌اندیشد/ جامعه جهانی قیامش به اندیشه و انگیزه عالمانه و عاقلانه است
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار اسقف اعظم کلیسای ارتودکس رومانی و رئیس جمهور سابق این کشور با اشاره به ظرفیت‌های بالای تشیع در گفتمان بین ادیان، اظهار کرد: اسلام برای انسان نه شناسنامه زمانی قائل است و نه شناسنامه مکانی و زمینی و راز این مطلب در این است که اسلام انسان را یک موجود ابدی معرفی می‌کند.

این مرجع تقلید در خصوص ابدیت انسان از منظر قرآن بیان کرد: ابدیت انسان از منظر قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام که همتای قرآن کریم هستند به رابطه انسان و مرگ برمی‌گردد. قرآن رابطه انسان با مرگ را چنین ترسیم می‌کند که انسان مرگ را می‌میراند نه اینکه بمیرد.

وی در توضیح آیه شریفه قرآن کریم افزود: قرآن می‌فرماید هر نفسی و هر کسی مرگ را می‌چشد و این امر مسلم است که این ذائق است که مذوق را هضم می‌کند؛ مثل اینکه انسان یک لیوان آب را بنوشد، در این حال این انسان است که آن لیوان آب را هضم کرده است، بنابر این انسان در مواجهه با مرگ تنها از پوست به در می‌آید، نه اینکه بپوسد.

آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: وقتی اثبات شد که انسان یک موجود ابدی است در نتیجه با همه موجودات و عناصری که دارای ابدیت هستند دارای اشتراک خواهد بود.

وی فطرت را زبان مشترک همه جوامع بشری ذکر کرد و افزود: در فطرت ما دو بخش جاودانه وجود دارد، یک بخش اندیشه و دیگری بخش انگیزه. بخش اندیشه که مشترک همه بشر است شامل مسائلی مانند این می‌شود که جمع میان دو امر متناقض محال است و بخش انگیزه شامل این مسائل می‌شود که همه بشریت گرایش به عدل، نیکی، خیر، احسان و مانند آن دارد و از ظلم و ستم، بی‌وفایی و عمل نکردن به عهد، گریزان است. این مشترکات اندیشه و انگیزه در همه بشر از شرق تا غرب عالم وجود دارد.

این مرجع تقلید ادامه داد: مشترکات میان انسان‌ها به مثابه شناسنامه مشترک آنهاست و اصرار قرآن کریم بر این است که شناسنامه ما را به ما معرفی کند و ما را به عنوان «انسان» بپروراند و قرآن فرمود جامعه‌ای موفق است و می‌تواند جهانی باشد که قیامش به اندیشه و انگیزه عالمانه و عاقلانه باشد.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به سیره پیامبران ابراهیمی از جمله حضرت داود و حضرت سلیمان در استفاده از قدرت الهی خود اظهار کرد: آنچه وظیفه ما به عنوان پیروان ادیان ابراهیمی و الهی است این است که از قدرت و امکاناتی که در اختیار داریم در مسیر حفظ و دفاع از انسان و صلح استفاده کنیم.

در پایان این دیدار اسقف اعظم کلیسای ارتودکس رومانی در سخنانی به اشتراکات اعتقادی میان تشیع و ارتودکس اشاره کرد و گفت: زمینه‌های مشترک بسیاری برای اندیشیدن و همکاری‌های فرهنگی و علمی میان تشیع و ارتودکس وجود دارد که امیدواریم در این خصوص همکاری‌های خوبی شکل بگیرد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcdn90s.yt0jj6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما