پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب : 28149
قم نیوز از یک معضل اجتماعی در جامعه گزارش می‌دهد:

سنت و مستحبی که درگیر چشم و هم چشمی شده است

قم نيوز : قم نیوز: در اسلام نکاح و ازدواج یکی از مقدس‌ترین سنت پیامبر (ص) است که امروزه ما در جامعه شاهد هستیم عمل به این کار مستحبی (ولیمه دادن) درگیر چشم و هم چشمی شده است.
سنت و مستحبی که درگیر چشم و هم چشمی شده است
به گزارش قم نیوز، «بگیریم، نگیریم» دوکلمه‌ای که چند ماه است ذهن را به خود مشغول کرده است نمی‌دانند چه باید بکنند با حرف مردم یا با دل خودشان؟
هرشبشان را با کابوس شروع می‌کنند کابوسی که از حال و هوای عروسی است کابوسی که نمی‌دانند چطور به پایان می‌رسد.
زوجی که چند ماه دیگر می‌خواهند به خانه بخت بروند به جای اینکه سقفی از امید برای خودشان بسازند، قبل از رفتن به زیر این سقف درگیر هزینه‌ها و تشریفات مراسم عروسی شده‌اند و نمی‌دانند به قول خودشان بگیرند یا نگیرند؟
و بیشتر از حرف مردم، از خودشان می‌ترسند که بعد‌ها در هر عروسی که پا بگذارند شاد نباشند و حسرت به دل، که چرا آن‌ها هم این شب را تجربه نکرده‌اند.
و این زوج‌ها عروسی را اینگونه تعریف می‌کنند"عروسی در این زمانه، مراسمی است که در عین شادی چهره پنهانش، پر از غم است."

خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو
البته این غم، نشات گرفته از تجملاتی شدن مراسمات است. که زوجی که وضع مالی ندارند با گرفتن عروسی با هزار قرض و مکافات شروع زندگی را برای خودشان زهرمار می‌کنند و برای توجیه کارشان می‌گویند خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو!
محمد دامادی که چند ماه است، در پی تالاری با هزینه مناسب می‌گردد با اعتراض می‌گوید: چرا وضع تالار‌ها چنین شده است، ورودی، رقص نور، آب معدنی، دستمال کاغذی، تزئینات مصنوعی هم هزینه جداگانه از ورودی تالار دارد، چرا هیچ نظارتی به این تالار‌ها نمی‌شود.
محمد در پاسخ جواب خبرنگار قم نیوز که چرا سری به ازدواج‌های آسان نمی‌زنید، می‌گوید: اگر این سازمان‌ها می‌خواهند دردی از دل جوانان بردارند و سنت پیامبر (ص) پابرجا بماند چرا آنقدر بی‌کیفیت و شرایط سخت، چرا تالارهای خاک خورده شهر باید جز این تالارهای رایگان باشد، که مسلما هیچ زوج جوانی نمی‌خواهند آبروی خود را ببرند و اصلا مراسمی نگیرند راحت‌تر زندگی می‌کنند تا اینکه با این شرایط عروسی بگیرند و خود را انگشت نمای مردم کنند.
لیلا همسر محمد هم از هزینه‌های آرایشگاه‌ها و مزون عروس می‌گوید و اعتراض می‌کند: لباس‌های دست دوم هم با هزینه بالا اجاره داه می‌شود و لباس‌های دست اول از یک میلیون شروع تا... و
اصلا ارزش ندارد برای یک شب این همه هزینه شود.
آن‌ها می‌گویند در این چند سالی که از خداوند عمر گرفته‌اند آنقدر اذیت نشده بودند که این چند ماه به خاطر مراسم عروسی و شادی و آرزوی خودشان سرگردانند.
اقوام هر دو طرف از خانواده‌های ثروتمند هستند این را از کلامشان فهمیدم و به خاطر این افراد نمی‌دانند چه باید بکنند و بلاتکلیف مانده‌اند که یک مدل غذا بدهند که به صرفه باشد یا چند مدل غذا؟
محمد ادامه می‌دهد: هر صنفی که می‌فهمد برای مراسم عروسی خرید می‌شود همه چیز را دوبله محاسبه می‌کند و به جای تخفیف و ملاحظه کردن جمله به پای هم پیر شوید را می‌گویند، اما آیا می‌شود با این همه دردسرهای اول زندگی به پای هم پیر شد؟ بلکه زوج‌های امروزی به پای تشریفات و چشم و هم چشمی و هزینه‌ها پیر می‌شوند.
«مگر ما چطور زندگی کردیم» این حرف قدیمی‌ها فقط شنیدنش قشنگ است اما عمل به آن مرد می‌خواهد و به راستی که سوغات مدرنیته ذهن‌ها را به خود مشغول کرده و نمی‌شود مثل گذشته زندگی کرد.
جوانان امروز هم به ساده زیستی معتقدند اما به نتیجه نمی‌رسند که عروسی را مثل قدیمی‌ها در خانه بگیرند و با یک غذای ساده جمع و جورش کنند.
دردیست در دلم که گر از پیش آب چشم/ برگیرم آستین برود تا به دامنم، این بیت از دیوان سعدی حالا شبیه حال و هوای زوج‌های امروز شده است.
نرخ آرایشگاه‌ها با سابقه و عضو اتحادیه در حال حاضر برای عروس‌ها ۴۵۰ هزار تومان و برای داماد‌ها ۲۰۰ هزار تومان است اما در برخی از آرایشگاه‌های استان درست کردن عروس را درجه بندی می‌کنند که به گفته کسانی که تجربه کرده‌اند هیچ تفاوتی ندارد و یک آرایشگر نمی‌خواهد کار خود را خراب کند و به خاطر خودش هم که شده وظیفه خود را خوب انجام می‌دهد.
قیمت ثبت و ضبط یک شب ماندگار، در حال حاضر در آتلیه‌های استان برای عکس با آلبوم ژورنالی از ۸۰۰ هزار تومان تا... و فیلم برداری با دو دوربین هم از قیمت۸۰۰ هزار تومان به بالا است.

گرفتن مراسم عروسی در گذشته چگونه بود؟
کاش فرهنگ ما هم اصیل و ایرانی بود و هیچ تقلیدی از غرب نمی‌کرد، کاش برمی گشتیم به دوران قدیم که برای درست کردن عروس اصلاح کن یا‌‌ همان آرایشگر امروزی به خانه می‌آوردند و عروس را به بهترین نحو درست می‌کرد وآرایشگر نرخی برای کارش نداشت و خانواده داماد پنج زار بر روی پیشانی عروس می‌چسباندند و اصلاح کن آن را به عنوان شگون بر می‌داشت و لامپ ریز وسط موی عروس به عنوان تاج کار می‌شد و عروس لباسی مثل لباس عروس امروزی‌ها نمی‌پوشید بلکه پارچهٔ سفیدی که در روز خرید بازار برایش می‌خریدند را خیاط خیلی زیبا وساده می‌دوخت.
پشمک، شیرینی آرد برنج یا نخوچی و سوهان از تشریفات مراسم عروسی آن‌ها، به جای چند مدل میوه و شیرینی بود. و شام مراسم عروسی هم خورشت قیمه بود و همه اقوام و همسایه‌ها بسیج می‌شدند
غذا درست می‌کردند و در چند خانه مراسم عروسی برگزار می‌شد و به جای دادن کارت دعوت، به صورت زبونی افراد را دعوت می‌کردند و میهمان‌ها هم حرمت نگه می‌داشتند و می‌آمدند و مثل امروز نبود که با هزار پیامک و تلفن و کارت دعوت و ایمیل باز هم افراد حوصله حضور در این مراسمات را نداشته باشند، البته شاید یکی از دلایل این است که امروزه تشریفات زیاد شده و برای رفتن به یک عروسی باید هزینه زیادی کرد اما در گذشته هر کسی با هر لباسی که داشت به عروسی می‌آمد.
در عروسی‌های قدیم خبری از ماشین عروس نبود و عروس را پیاده به خانه بخت می‌بردند، و این شعر‌ها را در راه می‌خواندند «عروس می‌برند کوچه به کوچه، براش می‌پزند آش آلوچه، آش آلوچه شوره، خونه داماد دوره»
«کوچه تنگ بله، عروس چشنگه بله، دست به زلفاش نزارید، مروارید بنده بله»
و به راستی که چقدر صفا و صمیمت بیشتر بود و آمار طلاق به ندرت بین آن‌ها پیدا می‌شد.

ولیمه دادن برای ازدواج مستحب است
حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا ضمیری بابیان اینکه در اسلام نکاح و ازدواج یکی از مقدس‌ترین سنت اسلامی است، می‌گوید: روایت داریم که با ازدواج کردن نصف دین کامل می‌شود و این امر از سنت پیامبر (ص) است.
عضوهیئت علمی دانشگاه پیام نوراستان قم، ازدواج کردن را از مقدس‌ترین تشکیل گروه اجتماعی می‌داند و می‌افزاید: ازدواج کردن در همه جا دارای آداب و رسومی است که برخی از این آداب برگرفته از رسم و رسومات گذشتگان و برخی تابع دین و ارزش‌های جامعه شده است.
وی بابیان اینکه در جامعه ما ازدواج یک رسم اسلامی است که دین اسلام برای آن آداب و شرایطی را محیا کرده است، عنوان می‌کند: آداب این عمل مقدس در جامعه بیشتر اخلاقی و جنبه مالی و اقتصادی دارد.
ضمیری بااشاره به اینکه یکی از سنت‌های پسندیده اسلامی، اطعام نمودن به برادران دینی است، تصریح می‌کند: ولیمه دادن برای ازدواج کردن مستحب است.
ولیمه عبارت است از مهمانی که حداقل ده نفر در آن شرکت داشته باشند. مهیمانان این ولیمه می‌توانند اقوام، همسایگان و... باشند. بنابراین، دادن ولیمه واجب نیست، بلکه سنت و مستحب است.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان قم، بابیان اینکه اسلام با تکلف ناسازگاری دارد، خاطرنشان می‌کند: امروزه ما در جامعه شاهد هستیم عمل به این کار مستحبی (ولیمه دادن) درگیر چشم و هم چشمی شده است.
وی بااشاره به اینکه روایت داریم که خداوند بیت و خانه‌ای که در آن ازدواج و نکاح صورت گیرد مایه برکت و نورانیت می‌داند، تصریح می‌کند: گرفتن مراسم ازدواج در هتل‌های آنچنانی و اسراف کردن در این مراسمات مد نظر اسلام نیست و این تشریفات سبب می‌شود جوانان از ازدواج دور شوند.
به گفته ضمیری اگر خیرین در ازدواج جوانان سرمایه گذاری معنوی کنند جوانان بیشتر به سمت این سنت پیامبر (ص) روی می‌آورند.

انتهای پیام/ا
گزارشگر :
https://qomnews.ir/vdcdnf0x.yt0jo6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما

حمید
وای قدیم چقدر باحال بوده عروسی کاش ماهم همین طور مراسم می گرفتیم، ایول
لیلا
کاش در مورد هزینه های جهیزیه هم بنوسید امروزه این خانواده پسرها هستند که جهیزیه یه چیزش کم باشه هزار بار میگن، وگرنه خانواده دختردار که اصلا کاری عروسی ندارند تازه غمشم می خورند