قم نيوز : قم نگار: دیدار صبای قم برابر ذوب آهن با وجود اینکه با پیروزی صبا همراه نبود اما با یک اتفاق شیرین و آن هم آشتی تماشاگران با سکوهای ورزشگاه یادگار امام همراه بود.
آشتی شیرین اما متزلزل تماشاگران صبا با سکوهای ورزشگاه یادگار امام
به گزارش قم نگار، دیدار تیم‌های صبای قم و ذوب آهن در هفته ششم لیگ بر‌تر در قم با تساوی و تقسیم امتیازات همراه بود.

صبای دایی توانسته در این فصل نتایج خوبی به دست آورد و این نتایج توانسته نقش مهمی در جذب تماشاگران قمی به ورزشگاه داشته باشد.

اگرچه صبا برای جذب هواداران تا روزهای آرمانی خود در ابتدای انتقال صبا از تهران به قم فرسنگ‌ها فاصله دارد اما دیگر خبری از سکوت مطلق در ورزشگاه یادگار امام نیست.

صبا حالا می‌تواند با ذوق در هر بازی خانگی منتظر حضور هوادارانش باشد و حضور تماشاگران به وضوح بر روند فنی صبا اثر مثبتی داشته است.

مزیت استفاده از هواداران در مسابقات خانگی در تمام نقاط جهان یکی از عوامل موفقیت هر تیم در مسابقاتی است که آن تیم از امتیاز بازی در خانه بهره‌مند است اما بسیاری از باشگاه‌ها به دلیل فقدان هوادار از این امتیاز محروم هستند.

صبای قم تیمی است که در فصول گذشته همواره از این امتیاز محروم بوده اما حضور پرتعداد تماشاگران در مسابقات اخیر صبا در لیگ پانزدهم باور‌ها را نسبت به استقبال مردم قم از مسابقات لیگ تغییر داده است.

به نظر می‌رسد حضور تماشاگران قمی در بازی‌های خانگی صبای قم، حال و هوای فوتبال قم و دیدارهای خانگی صبا را وارد مسیر جدیدی کرده است.

مسیری که می‌تواند نشاط ورزشی در قم را توسعه داده و جایگاه ورزشی قم در سطح کشور را ارتقا دهد.

سال‌های سکوت در یادگار امام
به نظر می‌رسد صبا در حال گذر از یک بحران پنهان است گرچه تضمینی برای ابدی بودن این موفقیت وجود ندارد.

صبا در شرایطی حالا از وجود تماشاگران خود بهره‌مند است که عدم حضور تماشاگران در بازی‌های صبا در سال‌های گذشته همیشه عاملی منفی برای صبا بوده است.

سکوهای ساکت ورزشگاه یادگار امام همواره دیدارهای صبا را به مسابقاتی تبدیل کرده که گویا با حکم کمیته انضباطی به صورت بدون تماشاگر برگزار می‌شدند.

در اینکه مردم قم، مردمی فوتبالدوست به شمار می‌روند تردیدی وجود ندارد و حمایت آن‌ها از تیم شهرشان و سرک کشیدن به کوچه و خیابان و مردمی که از فوتبال صحبت می‌کنند به وضوح نشان دهنده علاقه مردم قم به فوتبال است.

واقعیت است که نفس حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها در تمام نقاط کشور با اما و اگرهایی مواجه و معضل عدم استقبال تماشاگران از بازی‌های لیگ بر‌تر تبدیل به یک مشکل عمومی برای تیم‌های لیگ برتری شده است.

برای مثال تماشاگران تیم‌های استقلال و پرسپولیس که پرهوادار‌ترین تیم‌های کشور هستند در گذشته ورزشگاه‌ها را پر می‌کردند اما این تیم‌ها در مسابقات خانگی خود در تهران از تماشاگران بسیار کمی بهره‌مند هستند که آماری ناامیدکننده برای این تیم‌ها به شمار می‌رود.

در تبریز نیز دیگر خبری از حضور پرشور تماشاگران تبریزی در دیدارهای خانگی تراکتورسازی نیست و پرشور‌ها که در گذشته ورزشگاه یادگار امام تبریز را پر می‌کردند حالا میل کمتری به حضور در استادیوم‌ها دارند.

این شرایط در سایر شهرهای کشور از جمله مشهد، اهواز، شیراز، کرمان و اصفهان هم وجود دارد و اینکه صبا به طور کلی نمی‌تواند در دیدارهای خانگی از مزیت حضور تماشاگران پرتعداد استفاده کند ایرادی است که فقط به صبا مرتبط نیست و ریشه در مسائل مهم تری دارد.

بهرامی: تسهیلات حضور تماشاگران در ورزشگاه مهیا شود
رئیس هیئت فوتبال استان قم می‌گوید تسهیلات حضور تماشاگران در ورزشگاه یادگار امام باید مهیا شود ضمن اینکه مردم باید در جریان برگزاری مسابقات صبا قرار گیرند.

کریم بهرامی اظهار کرد: حضور تماشاگران در دیدارهای این فصل صبا باید به فال نیک گرفته شود و باید شرایطی مهیا کرد که آمار تماشاگران صبا در بازی‌های خانگی هفته به هفته افزایش پیدا کند.

وی افزود: برخی از مسابقات لیگ بر‌تر در ساعات و روزهای نامناسبی برگزار می‌شود و عدم استقبال تماشاگر در آن مسابقات طبیعی است اما در مسابقات پایان هفته، باید شرایطی در نظر گرفته شود تا از ظرفیت علاقه مردم قم به فوتبال استفاده شود.

رئیس هیئت فوتبال استان قم گفت: تسهیلات حضور تماشاگران در ورزشگاه مهیا شود در حالی که پیش از این مشاهده شده که وسایل حمل و نقل کافی در نقاط مختلف شهر برای انتقال تماشاگران وجود نداشته است.

بهرامی بیان کرد: علاوه بر حمل و نقل، باید مردم را در جریان برگزاری مسابقات قرار داد و این امر از طریق نصب بنرهای اطلاع رسانی پرتعداد در تمام نقاط شهر و اطلاع‌رسانی از طریق رادیو و شبکه تلویزیونی استانی امکان‌پذیر است.

درباره یک باور اشتباه
تجربه ثابت کرده است که آنچه همواره به عنوان دلیل عدم استقبال تماشاگران از دیدارهای خانگی صبا در قم در میان عوام مطرح شده ارتباطی با حقیقت موجود ندارد.

عده‌ای از علاقمندان به فوتبال در قم معتقدند صبا به این دلیل که نتوانسته در سال‌های اخیر بازیکنان قمی را به تیم اصلی برساند و در ترکیب خود استفاده کند از حمایت تماشاگران بهره‌مند نیست.

این باور، با معیارهای حرفه‌ای فوتبال همخوانی ندارد چنان که در سایر تیم‌ها و باشگاه فوتبال در رده‌های مختلف در ایران و جهان نیز تیم‌های باشگاهی با بازیکنان غیربومی در مسابقات شرکت می‌کنند.

در این زمینه، می‌توان نسبت به باشگاه صبا در زمینه تعیین سهمیه امید برای تیم اصلی از میان بازیکنان صبا ایراد وارد کرد اما تفکر حضور بازیکنان بومی در صبا و سپس استقبال تماشاگران، تفکری مردود و غیرمنطقی است.

علل عدم استقبال از دیدارهای صبا
حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها همیشه نیازمند زیرساخت‌هایی بوده است که به نظر می‌رسد این زیرساخت‌ها در قم حتی به استاندارد‌ها نزدیک هم نیست.

امروز در اغلب نقاط جهان ورزشگاه‌ها در حاشیه شهر‌ها ساخته می‌شوند و از این نظر، وجود ورزشگاه یادگار امام (ره) در حاشیه شهر قم نه تنها یک عیب نیست بلکه کاملا طبیعی و همگام با استانداردهای بین المللی است.

آنچه در این میان، سبب بروز مشکل در حضور تماشاگران در ورزشگاه می‌شود عدم وجود ساز و کار برای حضور تماشاگر در ورزشگاه از لحظه‌ای است که وی از منزل خود به قصد تماشای یک مسابقه فوتبال خارج می‌شود تا زمانی که به خانه باز می‌گردد.

راه اندازی ورزشگاه‌ها باید به طور هماهنگ با ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل و تسهیل حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها صورت گیرد در حالی که این موضوع در قم هرگز به صورت کار‌شناسی مورد توجه قرار نگرفته است.

تماشاگرانی که علاقمند به حضور در ورزشگاه هستند اغلب از قشری هستند که از نظر مالی در سطح بالایی نیستند یا سن و سال زیادی ندارند و باید وسیله ایاب و ذهاب آن‌ها به ورزشگاه یادگار امام قم به نحوی تامین شود.

با توجه به عدم سرویس‌دهی به تماشاگران از سوی وسایل نقلیه عمومی به طور معمول، در گذشته گاهی باشگاه صبای قم به عنوان باشگاه میزبان اقدام به قرار دادن اتوبوس‌هایی برای رفت و آمد تماشاگران به ورزشگاه‌ها کرده است.

این اقدام با وجود تاثیرات مثبت، همانند مسکن بر بیماری است که هر آن ممکن است درد آن عود کند و تنها بخشی از مشکلات فعلی را حل می‌کند.

راه اندازی یک سامانه حمل و نقل سازمان یافته برای دیدارهای صبای قم با مشارکت مسئولان و باشگاه صبا از یک سو و تبلیغات موثر شهری و رسانه‌ای نقش مهمی در جذب تماشاگران به دیدارهای خانگی صبا دارد.

واقعیت این است که ارتباط میان باشگاه صبای قم و مردم این شهر دارای شکاف عمیقی است و صبا باید گام‌های عملی بیشتری برای پر کردن این شکاف و قرار گرفتن در انظار مردم قم انجام دهد.

دلایل استقبال از صبای ۹۴
به طور کلی و بر اساس یک قانون نانوشته در فوتبال ایران، تیمی که که در لیگ بر‌تر نتایج خوبی بگیرد از وجود تماشاگران بیشتری بهره‌مند خواهد بود.

این روند بر خلاف آن چیزی است که در فوتبال اروپا به چشم می‌خورد برای مثال تیم فوتبال هامبورگ که فصل گذشته در آستانه سقوط به دسته دوم قرار داشت در مسابقات پایانی خود از پشتیبانی حداکثری هوادارانش برخوردار بود و سرانجام هواداران این تیم مزد این حمایت را گرفتند.

نتایج خوب صبا در این فصل، مردم قم را بر آن داشته تا حمایت بیشتری از تیم شهرشان داشته و بی‌شک این حمایت در دیدارهای این فصل صبا تاثیر به سزایی در نتایج این تیم داشته است.

حضور علی دایی به عنوان یک چهره محبوب ملی در قم و هدایت صبا نیز عامل دیگری است که توانسته مردم قم را به حضور در ورزشگاه یادگار امام مجاب کند و تشویق پرشور علی دایی از سوی تماشاگران قمی در دیدارهای خانگی صبا شاهدی بر این مدعاست.

علیمحمدی: حضور تماشاگران به صبا انگیزه می‌دهد
هافبک جوان صبای قم می‌گوید حضور تماشاگران به صبا انگیزه می‌دهد و این تیم با حضور مردم قم در ورزشگاه بخت بیشتری برای موفقیت دارد.

جلال علیمحمدی امروز اظهار کرد: من فصل گذشته نیز در صبا بازی می‌کردم اما هرگز چنین استقبالی از مسابقات خانگی صبا ندیده بود و این حاصل تغییرات مثبتی است که در تیم ما صورت گرفته است.

وی افزود: حضور تماشاگران در مسابقات خانگی به تیم ما انگیزه می‌دهد و بازیکنان و کادر فنی صبا از این اتفاق خوب خوشحال هستند و می‌خواهند محبت هواداران را جبران کنند.

هافبک جوان صبای قم گفت: مردم قم قلبا صبا را دوست دارند و خوشحالیم که به دعوت علی دایی پاسخ گفته‌اند و از تیم ما حمایت بسیار خوبی دارند و این حمایت در بازی با سپاهان و ذوب آهن انرژی زیادی به تیم ما داد.

علیمحمدی عنوان کرد: از مردم قم می‌خواهیم که به حمایت خود از صبا ادامه دهند و صبا با پشتیبانی تماشاگرانش می‌تواند به اهداف بزرگی برسد و امیدوارم ما هم بتوانیم تماشاگران قمی را راضی به خانه بفرستیم.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcdnk0s.yt0os6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما