سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب : 25539

چه عملی موجب خشنودی و رضایت خداوند می شود؟

قم نيوز : قم نیوز: مدرس سطح عالی حوزه علمیه، گفت: رضایت خداوند درجاتی دارد که بسته به درجه عبودیت و بندگی انسان است، هرچه طاعت و بندگی بیش‌تر باشد، رضایت خداوند نیز بیش‌تر است.
چه عملی موجب خشنودی و رضایت خداوند می شود؟
به گزارش قم نیوز، آیت الله هادی عباسی، با اشاره به شرح دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان گفت: در دعای این روز می‎خوانیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ فِیهِ مَا یُرْضِیکَ وَ أَعُوذُ بِکَ مِمَّا یُؤْذِیکَ وَ أَسْأَلُکَ التَّوْفِیقَ فِیهِ لِأَنْ أُطِیعَکَ وَ لا أَعْصِیَکَ یَا جَوَادَ السَّائِلِینَ؛ خدایا در این ماه‏ آنچه تو را خشنود مى‌‏کند از تو درخواست مى‏‌کنم و از آنچه تو را ناخشنود مى‏‌کند به تو پناه مى‌‏آورم و از تو در این ماه توفیق اطاعت و ترک نافرمانیت‏ را خواستارم، اى بخشنده به نیازمندان».

وی در شرح فراز «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ فِیهِ مَا یُرْضِیکَ» افزود: اولین خواسته انسان در روز بیست و چهارم ماه رمضان این است که خداوند آن‌چه موجب خشنودی او است به انسان عطا کند.

وی افزود: برای رسیدن به حیات طیب، عمل صالح و ایمان شرط است؛ رضایت خداوند درجاتی دارد که بسته به درجه عبودیت و بندگی انسان است، هرچه طاعت و بندگی بیش‌تر باشد، رضایت خداوند نیز بیش‌تر است.

عباسی خراسانی اظهار کرد: در فراز دوم می‌خوانیم: «وَ أَعُوذُ بِکَ مِمَّا یُؤْذِیکَ؛ خدایا! از آن‌چه که تو را اذیت می‌کند، به تو پناه می‌برم»؛ ممکن است مراد از اذیت خداوند، اذیت پیامبر (ص) و مؤمنان باشد و ذکر خداوند برای اهمیت این مطلب است.

وی افزود: احتمال دیگری که در مورد اذیت خداوند می‌توان بیان کرد، این است که مراد از ایذاء خدا، انجام هرکاری است که نزد خدا و رسول خدا (ص) ناپسند باشد؛ مانند کفر، انواع گناهان و نافرمانی‌ها و به نظر می‌رسد این احتمال جامع‌تر از احتمالات دیگر است.

وی گفت: سومین درخواست انسان روزه‌دار وَ أَسْأَلُکَ التَّوْفِیقَ فِیهِ لِأَنْ أُطِیعَکَ وَ لا أَعْصِیَکَ توفیق اطاعت و گناه نکردن است؛ توفیق یعنی فراهم ساختن مقدمات برای وصول به مقصود و سلب توفیق از میان بردن آن‌ها است.

نویسنده الهی‎نامه اظهارکرد: در فراز آخر یَا جَوَادَ السَّائِلِینَ خدا را به صفت جودش قسم می‌دهیم تا خواسته‌های امروز ما را برآورده‌سازد، خداوند جواد است؛ یعنی جود و بخشش دارد و به کسی که استحقاق دارد بلاعوض عطا می‌کند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcdnk0x.yt0ks6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما