پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : 43449
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله مصباح یزدی:

ایجاد اختلاف در بین مردم نوعی افساد در زمین است

قم نيوز : قم نیوز: استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: طبقه طبقه کردن مردم و ایجاد اختلاف در بین آن‌ها، افساد در زمین است.
ایجاد اختلاف در بین مردم نوعی افساد در زمین است
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی چهارشنبه شب در جلسه درس اخلاق در دفتر مقام معظم رهبری در قم با اشاره به راه رسیدن به سعادت ابدی اظهار کرد: ریشه رفتارهای فرعون، حس برتری‌طلبی بود، سعادت ابدی در آخرت است و کسانی به این سعادت می‌رسند که به دنبال برتری‌طلبی و فساد در دنیا نباشند، سرانجام خوب از آن پرهیزکاران است.

وی ادامه دارد: وارد شدن انسان‌ها به وادی فساد، ابتدا از یک حالت درونی شروع می‌شود و در ادامه این فساد در حالت بیرونی ظهور پیدا کند، انسان فاسد دیگران را هم فاسد می‌کند، داشتن حس برتری‌طلبی، هلاکت برای انسان به دنبال دارد، انسان اگر می‌خواهد به سعادت برسد، نباید به دنبال برتری‌طلبی و فساد در زمین باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: زندگی دنیوی هدف نیست، بلکه مقدمه‌ای محدود است که انسان باید آن را بگذراند تا در آخرت به نتیجه برسد، افرادی که به دنبال سعادت هستند، نباید چشم به زندگی دنیا داشته باشند، بلکه باید به آخرت توجه کنند، انسان برای دنیا آفریده نشده، بلکه دنیا یک جلسه آزمایش برای انسان است و زندگی محدود دنیوی با زندگی بی‌نهایت اخروی قابل‌ مقایسه نیست.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به وظیفه انسان در دنیا گفت: انسان باید بفهمد که برای چه چیزی آفریده‌ شده و راه رسیدن به سعادت چیست، انسان باید در زمین فقط به دنبال انجام تکلیف باشد و کاری انجام بدهد که خداوند از آن خوشنود می‌شود، انسان برای راحتی در دنیا خلق نشده، خداوند اگر در دنیا نعمتی به انسان می‌دهد، آن نعمت ابزار کار و توشه سفر او است، ثروت انسان در دنیا برای او سعادت را به دنبال ندارد.

وی ادامه دارد: اگر انسان خیال کرد که فقط برای نعمت‌های دنیا آفریده‌ شده است، یک روزی پشیمان می‌شود که کار از کار گذشته است، اگر انسان ثروت دنیا را فقط برای خودش بخواهد، مثل قارون می‌شود که به بلا گرفتار شد، قارون ثروت زیادی داشت، ولی درنهایت به امر خداوند به داخل زمین فرو رفت.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در خصوص شخصیت فرعون تصریح کرد: فرعون این اشکال را داشت که به دنبال برتری‌طلبی در زمین بود تا بر همه سیطره داشته باشد، فرعون از مردم می‌خواست که او را بپرستند، آرزوی فرعون این بود که خدای زمین شود، فرعون به خودپرستی و جهالت مبتلا شد و می‌خواست که تمام مردم مطیع او باشند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به نقشه فرعون برای ایجاد اختلاف بین مردم مصر گفت: فرعون برای رسیدن به آرزوی دیرینه خود که ربوبیت در زمین بود، نقشه‌ای کشید، البته نقشه کشیدن هم برای رسیدن به این هدف راحت نبود و فرعون باهوش بود، مردم مصر گروه‌های مختلفی بودند که بین خودشان اختلافاتی داشتند، همه مردم در مصر شبیه هم نبودند، فرعون برای رسیدن به هدفش بین مردم مصر اختلاف ایجاد کرد.

وی ادامه داد: فرعون می‌دانست که اگر همه مردم علیه‌اش متحد شوند، او نمی‌تواند در مقابل آن‌ها بایستد، فرعون بین مردم مصر اختلاف ایجاد کرد و گروه‌های مختلف را در این کشور به جان هم انداخت، سیاست اصلی فرعون در مصر گروه‌گروه کردن مردم و ایجاد درگیری میان آن‌ها بود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: یکی از بهترین راه برای ایجاد درگیری در جوامع، دست گذاشتن روی اختلافات قومی و نژادی است که در عصر خودمان شاهد این مسئله بودیم، صدام برای تسلط بر عراق ابتدا ایرانی‌تبارها را به بهانه اختلاف نژادی از عراق اخراج کرد، اختلافات مذهبی، دینی و طبقاتی می‌توانند مردم را به جان هم بیندازد و افرادی همچون فرعون توانستند از این عوامل برای ایجاد اختلاف در جوامع استفاده کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی در خصوص سیاست فرعون برای تسلط بر مصر تصریح کرد: او از همه عوامل ایجاد اختلاف در بین مردم این کشور استفاده کرد، مردم مصر در زمان فرعون چند گروه شدند، فرعون یک گروهی را در این کشور، طبقه حاکمه کرد و او با استفاده از این طبقه حاکمه توانست بر مردم مصر سیطره پیدا کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم که سیاست فرعونی نداشته باشیم، نباید فریب این سیاست گروه‌گروه کردن را بخوریم، در نظام سرمایه‌داری، یک درصد مردم ثروتمند بر 99 درصد دیگر مردم سیطره دارند، طبقه طبقه کردن مردم و ایجاد اختلاف در بین آن‌ها، افساد در زمین است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcdno0o.yt0so6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما