سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب : 46239
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم:

کم لطفی در حق‌آبه‌های زیست محیطی خسارت‌های جبران ناپذیری به دنبال دارد

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم گفت: 25 الی 30 درصد جمعیت کشور در معرض تهدید دریاچه نمک هستند؛ وزارت نیرو در مورد حق‌آبه‌های زیست محیطی کم لطفی می‌کند و این کم لطفی خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد.
کم لطفی در حق‌آبه‌های زیست محیطی خسارت‌های جبران ناپذیری به دنبال دارد
به گزارش قم نیوز، سید حسن رضوی پیش از ظهر امروز در شورای مدیریت بحران استان قم که در تالار امام رضا(ع) برگزار شد، با بیان اینکه روند افزایش درجه حرارت کشور از میانگین جهانی بالاتر رفته است، اظهار کرد: طی ۲۵ سال شهر قم سه تا پنج درجه افزایش درجه داشته است که این موضوع علت‌های مشخصی دارد و بر اساس آمارها چند سال اخیر این شرایط تا سال ۲۰۵۰ میلادی ادامه خواهد داشت در حالی که در بعد ملی آمادگی برای انجام اقدامات لازم وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه استان قم شانزدهمین سال خشکسالی خود را پشت سر می‌گذارد، تصریح کرد: ‌۲۵ الی ۳۰ درصد جمعیت کشور در معرض تهدید دریاچه نمک هستند به همین علت باید برنامه مشخصی برای رفع مشکل دریاچه نمک در دستور کار قرار گیرد در حالی که وزارت نیرو در مورد حق‌آبه‌های زیست محیطی کم لطفی می‌کند و این کم لطفی خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم از انتقال برخی از واحدهای آلاینده به نقاط حاشیه‌ای شهر یاد کرد و افزود: برای ساماندهی واحدهای مختلف شهرک‌های مشخصی در استان قم احداث می‌شود.

وی از تولید سرب به عنوان یکی از مباحث چالشی در شهرک‌های صنعتی نام برد و عنوان کرد: با توجه به اینکه برخی دخالت‌های نادرست را در خارج از استان دنبال می‌کنند اما صدور مجوز صنعتی به واحدهای ذوب در راستای مباحث زیست میحطی است و اگر آلایندگی آنها تشخیص داده شود، مجوزها صادر و تمدید نمی‌شود.

رضوی خاطرنشان کرد: استاندار قم به صورت جدی از تصمیم مذکور دفاع داشته و مسؤولان استان نیز در این زمینه بحث‌های بسیاری را دنبال کرده‌اند تا بتوانیم از سرمایه‌های زیست محیطی دفاع کنیم؛ اکنون به اندازه نیاز کل کشور در استان قم سرب تولید می‌شود و گاهی به مرحله صادرات نیز می‌رسد در حالی که این میزان تولید نیاز استان نیست.

وی با بیان اینکه طرح کاهش و کنترل آلودگی هوای استان قم با استفاده از نظر دستگاه‌های مرتبط ارائه شده است، تصریح کرد: سامانه واحدهای تولیدی به عنوان یکی از تکالیف کمیته صنعت و معدن در راستای جداسازی واحدهای تولیدی که می‌توانند تاثیرات زیست محیطی را به دنبال داشته باشند، به صورت جدی دنبال شده است.

رضوی با اشاره به اینکه وجود واحدهای تولید سرب در کنار واحدهای غذایی مشکلاتی را برای مردم به دنبال خواهد داشت، اظهار کرد: در مورد شهرک‌های صنعتی مصوبه شده است تا دسته‌بندی واحدهای صنفی و صنعتی از نظر نظام آلایندگی را دنبال کنیم و چارچوب تحقق این هدف در حال مطالعه است و بنا شده که دستگاه‌های متخصص گزارشی را ارائه دهند تا در شورای برنامه‌ریزی مباحث مورد نیاز را دنبال کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم یادآور شد: با توجه به تجربه سه دهه گذشته استان در مورد هیدروکربن‌های سبک و سنگین پیشنهادهایی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت دنبال شده است که محیط زیست استان به صورت جدی پیگیری این مباحث را در دستور کار قرار داده است.

وی به برخی از ظرفیت‌های صنعتی استان قم اشاره و اضافه کرد: در مورد منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و احداث واحدهای مسکونی در مجاور این شهرک تصمیم‌های مختلفی دنبال شده که یکی از آنها جلوگیری از توسعه مسکن‌سازی است.

رضوی با تاکید بر اینکه سند آمایش استان به تصویب سازمان برنامه و بودجه رسیده است، مطرح کرد: به‌روزرسانی این سند با حساسیت‌های زیست محیطی مورد توجه قرار گرفته است اما برخی در مورد این بحث مقاومت می‌کنند؛ مسؤولان ارشد استان نسبت به مباحث زیست محیطی نگاه ویژه داشته تا بتوانند استان را از مخاطرات زیست محیطی در امان نگه دارند.

انتهای پیام / ۱۳۶
https://qomnews.ir/vdcdnx0o.yt09s6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما