جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : 45654
منبع : خبرگزاری مهر

تأمین کل نیاز ذوب باطری کشور در قم/ شناسایی ۳ مرکز آلودگی هوا

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم از فعالیت ۹ واحد ذوب سرب در این استان خبر داد و گفت: سال گذشته ۱۰۰ هزار تن یعنی کل نیاز ذوب باطری کشور در قم تأمین شد.
تأمین کل نیاز ذوب باطری کشور در قم/ شناسایی ۳ مرکز آلودگی هوا
به گزارش قم نیوز، سید رحمان دانیالی  «با هم به سوی هوای پاک» را به عنوان شعار روز ملی هوای پاک امسال عنوان و اظهار کرد: اساساً آلودگی به دو نوع طبیعی و مصنوعی می‌تواند ایجا شود که متأسفانه استان قم از هر دونوع آلودگی‌ها رنج می‌برد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم افزود: قم از جمله معدود کلان شهرهایی است که آلودگی در آن هنوز به درجه بالای آلودگی کلان شهرهای بزرگی همانند تهران، اصفهان، اراک و سایر کلان شهرها نرسیده است.

وی به شدت آلودگی‌های طبیعی در استان قم اشاره کرد و گفت: گرد و غبار و ریزگرد مهم‌ترین آلودگی با منشأ طبیعی است که استان با آن دست به گریبان است که بزرگترین اقدامی که دراین راستا می‌توانست صورت بگیرد مطرح شده بحران دریاچه نمک در سطح ملی بود.

حمایت مردم از هوای پاک

دانیالی از همراهی سازمان‌های مردم نهاد در این راه گفت و تأکید کرد: پویش مردمی کمک یا احیای دریاچه نمک از جمله اقدامات مناسبی بوده که صورت گرفته است علاوه بر این همایشی ملی به همین منظور در اسفندماه با حضور وزرای کشاوری و صنعت و معدن و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان قم در مجلس برگزار می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با تأکید بر لزوم نظارت و جلوگیری از پیشرفت آلودگی‌های صنعتی در قم، تصریح کرد: همین دیروز شاهد آتش گرفتن یکی دیگر از واحدهای صنعتی شهرک شکوهیه بودیم، اگر جلوی برخی از واحدهای آلاینده گرفته نشود می‌تواند باعث رشد چشمگیر آلودگی‌های صنعتی شوند.

وی افزود: این واحدها با خوراک اولیه نفتی می‌توانند تبدیل به معضل‌های زیست محیطی استان شوند و برای جلوگیری از این موضوع باید استقرار صنایع پاک و متناسب با آن توسعه پایدار به عنوان چشم انداز استان در نظر قرار گیرد اما متأسفانه برخی از این واحدهای الاینده در قم ذی قدرت و ذی نفوذ هستند.

شناسایی ۳ مرکز آلودگی هوا در استان

دانیالی از اجرای طرح مطالعاتی آلودگی هوای استان در سال گذشته خبر داد و افزود: بر اساس طرح جامع کاهش آلودگی هوای قم ۳ محدوده استان به عنوان اصلی‌ترین مراکز آلاینده معرفی شده‌اند که یکی از این جاده قدیم قم - کاشان به واسطه صنایع آلاینده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم افزود: با تلاش‌های صورت گرفته ۹۰ درصد سوخت مازوت در این واحدها کاهش پیدا کرده و به ۲۰۰ میلیون لیتر رسیده است اما با این وجود یکی از مراکز آلاینده استان لقب گرفته است.

وی از مرکز شهر قم به واسطه تردد وسایط نقیله و به ویژه موتورسیکلت به عنوان یکی دیگر ازمراکز آلاینده شهر نام برد و تأکید کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی نیز سومین مرکز آلاینده استان است که در حالی که در فصل سرما همه نیروگاه‌های شهرهای دیگر از سوخت گاز استفاده می‌کنند این نیروگاه با وجود قرار گرفتن استان در شاهراه ارتباطی و توزیع گاز به سایر استان‌ها هنوز از سوخت گازوئیل استفاده می‌کند.

دانیالی انتقال جایگاه نیروگاه سیکل ترکیبی طایقان را از اقدامات ارزنده استان نام برد و گفت: محل قرارگیری این نیروگاه از طایقان به محدوده اتوبان قم - تهران منتقل شد که فعلاً هم منتفی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم به اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو هم اشاره کرد و افزود: بزرگ‌ترین اقدامات در حوزه هوای پاک می‌تواند توسط آحاد مردم صورت بگیرد، سه‌شنبه‌های بدون خودرو در همه کلان شهرهای کشور در حال اجراست که در استان قم استقبال به میزانی که پیش‌بینی می‌کردیم هنوز نرسیده است.

ذوب سرب دو برابر نیاز کشور در قم

دانیالی در رابطه با واحدهای آلاینده ذوب سرب استان هم تصریح کرد: بر اساس استعلام سال ۹۱ از وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور ۱۹۷ هزار تن پروانه بهره‌برداری ذوب سرب برای استان قم صادر شده است این در حالی است که بر اساس اعلام سازمان محیط زیست نیاز کل کشور ۱۰۰ هزار تن است و این یعنی دو برابر نیاز کشور در استان قم تأمین می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم از پلمب واحدهای صنفی غیرمجاز ذوب سرب در قم خبر داد و تأکید کرد: برای واحدهای دارای پروانه هم شرایط خاصی تعریف شده است که اگر این شرایط را رعایت نکنند با آنها برخورد خواهدشد.

وی تصریح کرد: درست است که ما باید به فکر اشتغال زایی باشیم اما باید ببنیم که اولاً این واحدها تا چه میزان اشتغال زایی و دوما اینکه این اشتغال زایی نباید در واحدهای آلاینده باشد و باید سعی در استقرار صنایع پاک داشته باشیم.

دانیالی ادامه داد: با همه پیگیری‌ها و نظارت‌های صورت گرفته باز هم در سال ۹۴، شاهد ۱۰۰ هزار تن بازیافت باطری فرسوده در استان قم بوده‌ایم یعنی با همه حساسیت‌های که وجود دارد باز هم کل نیاز ذوب باطری کشور در قم تأمین شده است.

پادرمیانی وزیر صنعت برای استقرار صنایع آلاینده در قم

دانیالی با اشاره به نامه وزیر صنعت به استاندار قم در حمایت از صدور پروانه برای یکی از واحدهای ذوب سرب در قم، تصریح کرد: این واحد از سال ۸۸ پیگیر دریافت مجوز بوده است اما در دوران مدیریت همه مدیران کل حفاظت محیط زیست این واحد ناهماهنگ با استانداردهای محیط زیستی شناخته شده و به دیوان عدالت اداری ارسال شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به اینکه دیوان عدالت اداری هم رأی به بی حقی این مرکز صادر کرده است، اظهار کرد: صنعت، معدن، تجارت هم این واحد را به واسطه فعالیت غیر مجاز به تعزیرات حکومتی ارجاع داده است.

وی افزود: محیط زیست هم نظر خودرا در قبال این واحد اعلام کرده است، وظیفه قانونی سازمان محیط زیست برخورد با واحدهای آلاینده است و این واحد هم به سبب دارا نبودن استانداردهای محیط زیستی نمی‌تواند از پروانه فعالیت برخوردار شود.

فعالیت ۹ واحد ذوب سرب در قم

دانیالی از فعالیت ۹ واحد صنعتی ذوب سرب فعال در استان قم خبر داد و تأکید کرد: ۳ الی ۴ واحد هم برای دریافت پروانه فعالیت پیگیری می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم از نیاز استان به استقرار ایستگاه‌های سنجش هوا خبر داد و تأکید کرد: ۳ ایستگاه سنجش هوا در استان قم فعال است که تا سال‌ها غیر فعال بود و از دو سال گذشته به صورت فعال درآمده‌اند اما نیاز به تجهیز و بازسازی دارند و باید ایستگاه‌های جدیدی هم در استان راه‌اندازی شود.

وی از پیشنهاد استقرار ۱۵ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در برنامه ششم هم گفت و افزود: با شبکه بهداشت، هواشناسی و شهرداری قم جلساتی تشکیل خواهد شد و برای راه اندازی این ایستگاه‌های جدید هماهنگی لازم صورت خواهد گرفت.

حقابه‌های استان قم محقق نشد

دانیالی از محقق نشدن حقابه‌های استان قم خبر داد و تأکید کرد: حقابه حوزه دریاچه نمک ۱۵۴ میلیون متر مکعب بوده است و ادعای وزارت نیرو این است که این میزان حقابه به استان‌های این حوزه اختصاص یافته است و شاید به قم نرسیده است این درحالی است که ۹۰ درصد تأثیر دریاچه نمک و بحران‌های آن به استان قم می‌رسد.

وی از پایش‌های صورت گرفته بر واحدهای صنعتی سلفچگان هم گفت و افزود: در ۸۰۰ واحد پایش صورت گرفته است، ما در این منطقه شاهد استقرار نامناسب واحدهای آلاینده هستیم که مشکلات بسیاری برای مردم داشته است و به دنبال این هستیم که در سایر مناطق استان شاهد این وضعیت نباشیم.

  انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcdo90o.yt0kk6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما