پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب : 25584

ازدواج اتباع غیرمجاز با ایرانی ها معضل بزرگی در قم است

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل مور اتباع و مهاجرین استان قم گفت: ازدواج اتباع غیرمجاز در قم بزرگ‌ترین معضل است و موجب شده فرزندانی متولد شوند که نتوانند از امکاناتی همچون تحصیل استفاده کنند.
ازدواج اتباع غیرمجاز با ایرانی ها معضل بزرگی در قم است
به گزارش قم نیوز، عباس شیرمحمدی در مصاحبه مطبوعاتی که قبل از ظهر چهارشنبه در اداره کل امر اتباع و مهاجرین استان قم برگزار شد، با اشاره به معضلات اتباع غیرمجاز در قم از ثبت ۱۱۹ ازدواج اتباع خارجی در سال ۹۲ در قم خبر داد و گفت این در حالی است که آمار واقعی بسیار بیشتر است.

وی از حضور ۶۵ هزار اتباع مجاز افغانی و پنج هزار اتباع مجاز عراقی در قم خبر داد و ادامه داد: این فقط آمار اتباع مجاز ثبت شده در اداره اتباع است و به غیر از آن تعدادی افراد گذرنامه‌ای نیز در قم زندگی می‌کنند.

مدیر کل مور اتباع و مهاجرین استان قم عنوان کرد: متاسفانه تعداد اتباع غیرمجاز در قم روبه افزایش است و در پی کارهایی هستیم که این تعداد را کنترل کنیم و فقط در سال گذشته پنج هزار و ۶۰۰ اتباع غیرمجاز افغانی را از استان قم طرد کردیم.

وی ادامه داد: در سال ۹۲ همچنین ۱۵۰ تبعه غیرمجاز پاکستانی و ۲۰۰ عراقی و از سال ۹۳ تا خردادماه نیز حدود ۲ هزار اتباع غیرمجاز را از قم طرد کردیم.

شیرمحمدی تصریح کرد: در هر مکانی که اتباع خارجی حضور داشته باشند نیروی انتظامی آنان را دستگیر کرده و ما نیز آنها را به کشور خودشان می‌فرستیم.

احداث مدرسه و بوستان ویژه اتباع خارجی در قم

وی با بیان اینکه اتباع خارجی کشورمان ارتباط خوبی با کمیسیون عالی پناهندگان و سازمان ملل دارد، افزود: امسال با جذب منابع از سازمان ملل، کلنگ احداث مدرسه‌ای ۹ کلاسه در منطقه یزدانشهر قم زده شد و همچنین احداث یک بوستان نیز در قم در حال انجام است.

مدیر کل مور اتباع و مهاجرین استان قم با اشاره به سرشماری اتباع خارجی در قم ابراز داشت: آمایش اتباع خارجی همه ساله در خردادماه برگزار می‌شد ولی امسال به دلیل آماده نبودن سیستم سرشماری اداره اتباع به شهریور ماه موکول شد.

وی ادامه داد: آمایش امسال دهمین آمایش برای اتباع افغانی و نهمین آمایش برای اتباع عراقی است که طی آن اتباع کارت خود را تجدید می‌کنند و همچنین عوارض شهرداری را نیز پرداخت می‌کنند.

شیرمحمدی با بیان اینکه ۱۱۹ پروانه ازدواج صادر کرده‌ایم، تصریح کرد: ازدواج اتباع غیرمجاز با فرد ایرانی یکی از بزرگ‌ترین معضل ما است و موجب شده فرزندان آن‌ها بی‌هویت باشند و نتوانند از امکانات بهر ه ببرند.

مدیر کل مور اتباع و مهاجرین استان قم عنوان داشت: اداره کل اتباع قم کار ۱۲ اداره همچون نیروی انتظامی، دادگستری، آموزش و پرورش، دانشگاه و بهزیستی را انجام می‌دهد و همچنین در مناطق مختلف قم ۱۸ دفا‌تر کفالت فعالیت می‌کند که اتباع می‌توانند برای انجام بسیاری از کارهای خود به این دفا‌تر مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه درصدد افزایش دادن بیمه آسیا هستیم، یادآور شد: ۱۵ هزار نفر تحت بیمه آسیا هستند و اتباعی که بیماری خاص دارند به نحو سریع تحت پوشش بیمه آسیا قرار می‌گیرند.

شیرمحمدی تصریح کرد: پایلوت دفا‌تر وکالت در استان قم انجام شد و در حال حاضر در ۱۴ استان دفا‌تر وکالت فعالت دارند و خدماتی در قم ارائه می‌شود که در کشور بی‌سابقه است.

مدیر کل مور اتباع و مهاجرین استان قم با اشاره به ورود بیشتر اتباع غیرمجاز از اصفهان بیان کرد: آمار اتباع غیرمجاز در قم به دلیل فصلی بودن نوسان دارد و می‌توان گفت تعداد آن در تابستان روبه افزایش است.

وی افزود: ماشین رانندگانی که اتباع غیرمجاز و قاچاق وارد قم می‌کنند دفعه اول سه ماه، دفعه دوم ۶ ماه و دفعه سوم تا دو سال توقیف می‌شود و در مراتب بعدی به دادگستری ارجاع داده می‌شود.

مدیرکل مور اتباع و مهاجرین استان قم با بیان اینکه ازدواج اتباع غیرمجاز با ایرانی معضل بزرگی در جامعه است، ابراز کرد: عدم اطلاع از غیرقانونی بودن موجب این گونه ازدواج‌ها می‌شود و خود اتباع غیرمجاز نیز از قانون بی‌اطلاع هستند.

مشکل فرزندان بی هویت

وی درخصوص چگونگی زایمان در اتباع غیرمجاز ابراز کرد: اکثر آن‌ها در منزل فرزند خود را به دنیا می‌آورند و این موجب می‌شود فرزند بدون هویت باشد و به دلیل ثبت نشدن ازدواجشان‏، فرزندان از تحصیل بازمی‌مانند‏ البته بحث تحصیل آن‌ها حل شده اما برای اخذ مدرک با مشکل مواجه‌اند.

مدیر کل مور اتباع و مهاجرین استان قم ابراز کرد: قرار است در سطح شهر بنرهایی نصب شود تا در آن غیرقانونی بودن این گونه ازدواج‌ها و مشکلاتی که برایشان ایجاد می‌شود، اطلاع رسانی شود.

بسیاری از آمار بی‌سوادی در قم مربوط به اتباع غیرمجاز است

وی با بیان اینکه بسیاری از آمار بی‌سوادی در قم مربوط به اتباع غیرمجاز است، ‏‏‏‏‏‏‏‏ افزود: آمار ازدواج اتباع غیرمجاز در قم روبه افزایش است و آن‌ها با دو فرهنگ متفاوت ازدواج می‌کنند و روزی نیز می‌خواهند به کشور خود برگردند با مشکلاتی روبه رو می‌شوند.

شیرمحمدی بیان داشت: اتباع غیرمجاز در شهرک محمود آباد قم بدون داشتن کارت اشتغال کار می‌کنند و کارفرمایانی از غیرمجاز بودن آن‌ها اطلاع ندارند و یا برخی به دلیل بیمه نکردن و حقوق کمتر دادن از آن‌ها استفاده می‌کنند درحالی که این عمل سوء استفاده و جرم است.

مدیر کل مور اتباع و مهاجرین استان قم اظهار کرد: اتباع غیرمجازی هستند که در حین کار اعضایی از بدن خود را از دست داده‌اند و در این هنگام کارفرمایان تکلیفی را به عهده ندارند و خود اتباع نیز به دلیل غیرمجاز بودن پیگیری نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشور‌ها نسبت به دفا‌تر کفالت دید منفی دارند اما ما آن‌ها را همکار خود می‌دانیم‏، عنوان کرد: هزار و ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر برای برگه‌های تردد داخل شهر و خارج از شهر برای دریافت این برگه به دفا‌تر وکالت مراجعه کرده‌اند و ان از بسیاری رفت و آمد و ازدحام در اداره اتباع جلوگیری می‌کند.

شیرمحمدی با اشاره به ثبت ۱۱۹ ازدواج اتباع در قم ادامه داد: ۶۵ مورد اتباع عراقی‏ ۳۵ مورد اتباع افغانستان و بقیه آن از اتباع کشورهای آلمان‏، لبنان، امریکا‏، استرالیا‏، بحرین‏، پاکستان و سوریه بوده است.

مدیر کل مور اتباع و مهاجرین استان قم با بیان اینکه از ۱۰۹ کشور در قم اتباع وجود دارد و افزود که لازم است بحث ازدواج اتباع باید فرهنگ سازی شود.

وی با اشاره به دریافت عوارضی از اتباع عنوان کرد: برای اولین بار جلسه‌ای با شهردار قم و شهردار بخشداری‌ها برگزار کردیم تا بخشی از عوارض دریافتی از اتباع که در بخش‌های قم ساکن هستند به آن‌ها داده شود و ۲۰ تا ۵۰ درصد آن را نیز می‌توان به اداره اتباع قم داد.

شیرمحمدی بیان داشت: اتباع نمی‌توانند همه عوارض را ژرداخت کنند و طی جلسه‌ای مرر شد تا بتوان همه اتباع مجاز شوند.

شرکت نکردن هفت هزار نفر در آمایش سال گذشته

وی افزود: سال گذشته هفت هزار نفر به دلیل مشکل مالی در آمایش شرکت نکردند و امسال هماهنگی‌هایی شد تا این هزینه کاهش یابد.

مدیر کل مور اتباع و مهاجرین استان قم ادامه داد: هزینه آمایش برای سرپرستان خانوار ۱۶۰ هزار تومان و برای غیرسرژرست‌ها ۴۰ هزار تومان عنوان شده است و بخشی از این در ورزش اتباع صرف می‌شود.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcdok0x.yt0kj6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما