يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : 39363
منبع : پایگاه اطلاع رسانی کمیته امداد امام خمینی(ره) قم
آیت الله اعرافی:

مسائل فرهنگی مددجویان کمیته امداد بیشتر مورد توجه باشد

قم نيوز : قم نیوز: امام جمعه قم توجه به مسائل فرهنگی مددجویان را از مهم‌ترین رویکردهای کمیته امداد امام خمینی(ره) در سال‌های اخیر عنوان کرد و گفت: به مسائل فرهنگی مددجویان بیشتر توجه کنید.
مسائل فرهنگی مددجویان کمیته امداد بیشتر مورد توجه باشد
به گزارش قم نیوز، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار عبدالله جلالی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم و معاونین وی که در سازمان مرکزی جامعه المصطفی(ص) انجام شد ضمن تقدیر از خدمات این نهاد انقلابی در سطح کشور و به‌ویژه قم، در خدمت‌رسانی به نیازمندان، تصریح کرد: کمک به بندگان خدا از بهترین کارهاست که مورد عنایت حضرت حق تعالی قرار دارد.

وی در ادامه با بیان این‌که از ادارات و نهادهای قم انتظار می‌رود که در تراز فراخور قم حرکت نمایند، یادآور شد: قم پایگاه علم و معارف الهی و تشیع است، از این رو از نهادهای قم انتظار می‌رود شأن و جایگاه ویژه‌ای در زمینه الهام گیری داشته باشند، چرا که از اقیانوس علم و معرف سیراب می‌شوند.

امام جمعه قم یادآور شد: تمام ادارات استان قم، باید جایگاهی برای ارتباط با حوزه‌های دینی و معرفتی ترسیم نموده، فضایی را برای انتقال اندیشه‌های معرفتی به مجموعه‌های کلان اداری باز نمایند؛ باید تأثیر معارف الهی در بسترهای اداری استان قم نمود بیشتری داشته باشد.

وی بایسته‌های نظام خدمات‌رسانی در منطق اسلامی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: اسلام از نگاهی فلسفی، فقهی و اخلاقی در خدمت‌رسانی برخوردار است؛ از این رو در حوزه‌های علمیه باید ابعاد فقهی، کلامی، حدیثی و  فلسفی عرصه‌های فعالیتی خدمت‌رسانی استخراج شود.

نهادهای اداری قم باید از نگاهی جامع برخوردار باشند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این‌که نهادهای اداری قم، باید از نگاه فنی اسلامی جامعی، برخوردار باشند، تصریح کرد: اسلام با منطقی استوار، قرض دادن را به مراتب ارزشمندتر از کمک بلاعوض می‌داند.

آیت الله اعرافی فرهنگ‌سازی نسبت به نوع دوستی و ترحم درست در جامعه را امری مهم عنوان کرد و اذعان داشت: فرهنگ تعاون، نوع دوستی و حس معنویت باید بیشتر مورد اهتمام جوامع انسانی قرار گیرد؛ این امر در بسیاری از موارد برطرف کننده معضلات اجتماعی در گام‌های نخستین شکل‌گیری است.

رئیس جامعه المصطفی ابراز داشت: از نشانه‌های انسان کامل این است که دایره انسانیت او از منیتش بالاتر است؛ به‌گونه‌ای که هرچه درجات کمال آدمی بالاتر باشد، خیمه وجودی او انسان‌های بیشتر را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

وی با بیان این‌که نهادهای خیریه‌ای می‌توانند با فعال نمودن بخش‌های فرهنگی گام‌های مؤثرتری در حل معضلات اجتماعی بردارند، گفت: آموزش و پرورش نیز به نوبه خود، می‌تواند حس نوع دوستی، همگرایی، همدلی و یگانگی با دیگران را در وجود بچه‌ها، در همان دوران کودکی نهادینه نماید.

حل مشکلات اجتماعی کودکان در همان فضای مدرسه

امام جمعه قم یادآور شد: مدارس آموزش و پرورش باید به‌گونه‌ای اداره شوند که مشکلات اجتماعی کودکان در همان فضای مدرسه حل شود؛ تلنگر زدن به نهادها از لحاظ فرهنگ‌سازی وظیفه‌ای است که از نهادهای انقلابی انتظار می‌رود.

وی ضمن اشاره به اهمیت هماهنگی میان بخشی ادارات افزود: متأسفانه در تفکیک وظایف ضعف‌های قانونی مشاهده می‌شود؛ بسیاری از این موارد را می‌توان با روحیه تعاون و هماهنگی ادارات در درون استان حل نمود.

آیت الله اعرافی توجه به مسائل فرهنگی مددجویان را از مهم‌ترین رویکردهای کمیته امداد امام خمینی(ره) در سال‌های اخیر عنوان کرد و ابراز داشت: بخشی از معضلات در درون خانواده به سوء تدبیر در منزل برمی‌گردد و بسیاری از افراد از ظرفیت پذیری فرهنگی تدبیر زندگی و اداره خانه برخوردار هستند که باید برنامه‌های هدفمندی برای ایشان ترسیم گردد.

وی به نقاط ضعف و قوت مؤسسات خیریه‌ای اشاره کرد و با بیان این‌که متأسفانه مؤسسات ورزیده، کارآزموده و تخصصی کم داریم، اظهار داشت: مؤسسات خیریه باید به صورت هوشمند و تخصصی در فضاهای ترسیمی فعالیت نمایند.

شبکه‌ای از مؤسسات مردمی تخصصی و مخلص فعال‌سازی شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: باید شبکه‌ای از مؤسسات مردمی درون زا، تخصصی، آموزش دیده وکارورزیده و مخلص ترسیم و فعال‌سازی گردد.

وی آموزش‌های قبل از ازدواج و برگزاری دوره‌های مشاوره‌ای را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: با وجود ایرادات فراوان در نظام مشاوره‌ای، این مهم در بحث‌های خانوادگی  پیشگیری کننده، بسیاری از معضلات اجتماعی است؛ خشکاندن روح تکدی گری و ذی حق دانستن به هر مبلغ؛ فعالیتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله اعرافی با اشاره به این‌که دانش فنی و راه‌اندازی مؤسسات و توانمندی‌های نرم‌افزاری بشردوستانه را می‌توان به کشورهای جهان انتقال داد، اظهار داشت: باید در عرصه توان افزایی طلاب و آشنایی ایشان با مهارت‌های خیریه‌ای کارهای هدفمندی صورت گیرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این‌که روح قرآن توجه به فقرا و روح رمضان فقرزدایی است، اظهار داشت: اسامی ماه رمضان، جلوه‌ای از ابعاد به هم پیوسته این ماه مبارک است.

امام جمعه قم با بیان این‌که اعمال زمانی که در مکانی بهتر روی دهد، ارزش بیشتری خواهد داشت، افزود: هر اندازه شرایط نیازمندان سخت‌تر باشد، ارزشمندی عمل خیر والاتر خواهد بود؛ نباید از ظرفیت‌های ماه مبارک رمضان غافل شویم، نشست و برخاست با فقرا نورانیت انسان را افزایش می‌دهد.

۲۱ هزار خانواده در قم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند

عبدالله جلالی مدیرکل کمیته امداد استان قم نیز در ابتدای این دیدار گزارشی از فعالیت‌های این نهاد ارائه کرد و گفت: ۲۱ هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم قرار دارد که از این تعداد ۱۴ هزار خانوار مربوط به خانواده‌های بدون سرپرست هستند.

وی توانمندی، اشتغال و خدمات فرهنگی به منظور ارتقاء سطح علمی و دانشی مددجویان، ساخت مسکن، خدمات درمانی و کمک به ازدواج جوانان را از راهبردهای اساسی کمیته امداد امام خمینی(ره) برشمرد و یادآور شد: کمیته امداد امام خمینی(ره) در بخش مسکن فعالیت‌های چشم‌گیری انجام داده است. توجه به مشکل مسکن خانواده‌ها، به نوعی بیش از ۶۰ درصد معضلات خانواده‌های تحت پوشش را در بر می‌گیرد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم توجه به دغدغه سلامت محرومین را از دیگر هدف‌گذاری‌های کمیته امداد عنوان کرد و اظهار داشت: سال گذشته بیش از ۱۴ میلیارد تومان در بخش بیمه، درمان و سلامت خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هزینه شده است.

جلالی توجه به بحث ازدواج جوانان را از دیگر اقدامات ارزشمند کمیته امداد، برشمرد و اذعان داشت: به علت آماده‌سازی‌های بحث مشاوره و آموزش‌های قبل از ازدواج، آمار طلاق در خانواده‌های تحت پوشش این نهاد انقلابی بسیار کمتر از میانگین آمار کشوری طلاق است.

وی توسعه مشارکت‌های مردمی و توجه به افزایش اعتماد مردم را از دیگر رویکردهای کمیته امداد امام(ره) عنوان کرد و ابراز داشت: با وجود شرایط بد اقتصادی حاکم بر جامعه، شاهد افزایش ۴۳ درصدی کمک‌های مردمی به محرومین در دو ماه اول سال جاری نسبت به سال گذشته هستیم.

رتبه نخست جمع‌آوری صدقات در قم

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم با بیان این‌که روزانه بالغ بر ۳۰ میلیون تومان از صندوق‌های کمیته امداد جمع‌آوری می‌شود، خاطرنشان کرد: استان قم نسبت به درصد جمعیت، رتبه نخست جمع‌آوری صدقات را به خود اختصاص داده است.

جلالی با بیان این‌که علی رغم ارتقاء کمی و کیفی خدمات، فاصله‌های زیادی با نقطه مطلوب داریم، اظهار داشت: طرح شفاء برای بیماران صعب‌العلاج نیز طرحی موفق است که در آن اکثر بیماران ثبت شده در طرح از حمایت‌های مردمی برخوردار هستند.

وی با بیان این‌که متأسفانه در جامعه تظاهر به فقر نمود بیشتری پیدا کرده است، تأکید کرد: باید شأن و جایگاه مردم در سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی افزایش پیدا کند و کمک‌های نقدی را به سمت حمایت‌های پوششی سوق دهیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم فقر فرهنگی را ریشه بسیاری از فقرهای اقتصادی حاکم بر طبقات ضعیف جامعه دانست و اظهار داشت: ممکن است در برخی از موارد، کمک‌های صورت گرفته به سرپرستان خانواده‌ها، بر اساس اولویت‌های اجتماعی خانواده هزینه نشود.

وی در ادامه ضمن ابراز نگرانی از ناهماهنگی‌های صورت گرفته در میان مؤسسات خیریه، گفت: متأسفانه کمک‌های خیرخواهانه برخی از مؤسسات خیریه، بدون توجه به مؤلفه‌های تخصصی در حوزه‌های اجتماعی، نتیجه‌ای عکس را به دنبال دارد.

ورود تخصصی به حیطه کمک‌های خیرخواهانه باید جدی گرفته شود

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم با تأکید بر این‌که کمیته امداد امام خمینی(ره) تمام تلاش خود را برای حفظ شأن نوامیس ملت به کار می‌گیرد، تصریح کرد: ورود تخصصی به حیطه کمک‌های خیرخواهانه باید جدی گرفته شود.

جلالی یادآور شد: متأسفانه سیاست‌بازی‌های صورت گرفته در نظام اداری نکته نگران‌کننده‌ای است که در بسیاری از موارد انرژی‌هایی که باید در خدمت سازندگی و پیشرفت نظام مقدس اسلامی باشد را کاهش می‌دهد و از این بابت مردم نگران هستند.

وی نگاه انتفاعی را یکی از آسیب‌های مجموعه نظام‌های اداری عنوان کرد و اذعان داشت: متأسفانه در بسیاری از نظام‌های اداری فلسفه وجودی شکل‌گیری برای خدمت به کنار گذاشته شده، بهره‌برداری و بهره کشی از ارباب رجوع مهم شمرده می‌شود.

جلالی در پایان با اشاره به این‌که هر اندازه مردم به سمت فعالیت‌های خیرخواهانه هدایت شوند، اثرگذاری بیشتر و عمیق‌تری در حل معضلات اجتماعی رقم خواهد خورد، اظهار داشت: در عصر کنونی علی رغم شرایط نا مناسب اقتصادی، خیرین همچنان در راستای اعطای کمک‌های اسلامی بشردوستانه، قدم‌های مستحکم‌تری بر می‌دارند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcdss0s.yt0n96a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما