يکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : 48822
منبع : خبرگزاری فارس

رمضان فرصتی برای غفلت زدایی

قم نيوز : قم نیوز: هر کسی وظیفه دارد به اندازه توان خودش سنگی را از پای جامعه کنار بزند. گاهی این وظیفه کوچک است به اندازه یک تذکر و نصیحت و گاهی بزرگ است به اندازه بالا زدن آستین‌ها و همت و تلاش برای حل مسائل یک کشور.
رمضان فرصتی برای غفلت زدایی
به گزارش قم نیوز، فرصت درست در نقطه مقابل غفلت است، آن جایی که غفلت باشد یعنی فرصت دارد از بین می‌رود و هرجا فرصت‌ها پاس داشته شد یعنی خبری از غفلت در میان نیست.

ماه مبارک رمضان فرصتی است برای رها شدن از غفلت و همه می‌توانند از این فرصت به طور کامل بهره ببرند.

در این نوشتار و آن چه در ادامه خواهد آمد سعی بر این است که بهره‌ای از دریای عمیق و عظیم ماه خدا برده شود و هر روز میهمان کلمات نورانی خداوند متعال و ائمه اطهار علیهم السلام باشیم.

در دعای ماه مبارک رمضان می‌خوانیم «وَنَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِینَ» یعنی خدایا در این روز من را از خواب غفلت بیدار ساز.

غفلت زدایی مورد تأکید قرآن کریم است و تقریبا در همه موارد، از غفلت به عنوان نشانه اهل جهنم نام برده شده است.

غفلت در سه بخش قابل تصور است: غفلت از خدا، غفلت از خود، غفلت از خانواده و جامعه و ریشه مورد دوم و سوم هم به غفلت از خدا باز می‌گردد. اگر انسان‌ها خدا را از یاد ببرند به طور طبیعی نمی‌توانند از حال خود و جامعه نیز مطلع شوند و راه تباهی را پیش خواهند گرفت.

در میان روایتی که از حضرات معصومین علیهم السلام به ما رسیده است ثواب‌ها یا عقاب‌هایی برای انجام یا ترک برخی کارها بیان شده است و به نظر می‌رسد  یکی از دلایل ثواب‌ها و عقاب‌ها همین است که انسان‌ها را به پرهیز از غفلت توجه بدهند. مثلا اینکه در روایات ما می‌گویند اگر سنگی را از مسیر عبور مردم بردارید ثواب صدقه دارد منظور این نبوده است که تنها یک کار به ظاهر ساده‌ای انجام بدهیم و پاداشی در برابر آن دریافت کنیم بلکه هدف این است که غفلت زدایی صورت بگیرد و انسان را به وظیفه و مسؤولیتی که در برابر جامعه خودش دارد آگاه سازند. برداشتن سنگ از روی زمین و هموار سازی راه‌ها و جاده‌ها نمونه‌ای است برای حل مشکلات مختلف در جامعه.

هر کسی وظیفه دارد به اندازه توان خودش سنگی را از پای جامعه کنار بزند. گاهی این وظیفه کوچک است به اندازه یک تذکر و نصیحت و گاهی بزرگ است به اندازه بالا زدن آستین‌ها و همت و تلاش برای حل مسائل یک کشور.

مردم وظیفه‌ای دارند و مسؤولان هم وظیفه‌ای مخصوص به خودشان و باید نسبت به انجام آن اهتمام داشته باشند.

در بیانات رهبر انقلاب آمده است: «ما مردم را باید عائله‌ خودمان بدانیم. ما مسؤولان کشوریم دیگر... به مسئله‌ آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور جوری نگاه کنیم که اگر این آسیب در داخل خانواده خود ما بود، آن‌جور نگاه می‌کردیم. »

اگر مسوؤلان در کشور جمهوری اسلامی از رسیدگی به حال مردم و محرومان غفلت کنند یعنی خدا را در نظر نگرفته‌اند و به فراموشی سپرده‌اند و این هرگز قابل چشم پوشی نخواهد بود.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcdxj0o.yt0jx6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما