يکشنبه ۶ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب : 39750
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قم عنوان کرد

قصدور قرار منع تعقیب برای 90 درصد شکایات مردمی از نیروهای مسلح

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قم گفت: برای 90 درصد شکایاتی که مردم از نیروهای مسلح داشتند به دلیل نابه جا بودن این شکایات، قرار منع تعقیب صادر شده است.
قصدور قرار منع تعقیب برای 90 درصد شکایات مردمی از نیروهای مسلح
به گزارش قم نیوز: حسین صیدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در سازمان قضایی نیروهای مسلح برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت مظلومانه امیرالمومنین(ع) و گرامیداشت یاد شهید بهشتی(ره) اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامه‌هایی که رسانه‌ها باید به آن بیش از پیش اهمیت دهند، آشناسازی شهروندان با تکالیف و حقوق قانونی است.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات شهروندان به دلیل آگاه نبودن به حقوق و تکالیف قانونی خود متقبل رنج و خسارات فراوان شدند، عنوان کرد: قانون آیین دادرسی کیفری جدید که از سال گذشته اجرایی شده است، تحول بزرگی در وضعیت حقوقی جامعه بوجود آورد که موجب شد حق بزه‌ دیده و متهم هر دو حفظ شود.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قم ادامه داد: در قانون سابق چنین امتیازی وجود نداشت ولی در قانون جدید اگر کسی به هر دلیلی توسط ضابطان قضایی بازداشت شود از لحظه نخست، می‌تواند تقاضای وکیل کند.

وی با بیان اینکه در قانون جدید اگر متهم نیاز به پزشک معالج خود داشته باشد این حق برای او فراهم می‌شود که دسترسی به پزشک داشته باشد، عنوان کرد: در این قانون، ضابطان حق تحمیل هیچ‌گونه هزینه‌ای به شاکی و متهم ندارند.

صیدی با تاکید بر اینکه در قانون پیشین همه نیروهای مسلح ضابط قضایی محسوب می‌شدند، تصریح کرد: در این قانون چنین مساله‌ای وجود ندارد و تنها افراد واجد شرایط که احراز صلاحیت شدند و زیر نظر قوه قضائیه آموزش دیدند و کارت ضابط دادگستری دریافت کردند به عنوان ضابط شناخته می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه براساس قانون جدید، دادستان‌ها می‌توانند بر امور ضابطان نظامی و عمومی نظارت داشته باشند و عملکرد آنان را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند، عنوان کرد: استان قم از زمره نخستین استان‌هایی است که دوره آموزشی برای تمام ضابطان برگزار کرده است و این تاثیر بسیار مهمی در کاهش شمار شکایات داشته است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قم با اشاره به اینکه براساس قانون آیین دادرسی کیفری جدید، ضابطان بیشتر از یک ساعت نمی‌توانند متهم و یا مظنون را بازداشت کنند، گفت: براساس این قانون دادسراهای عمومی و نظامی تعطیل ناپذیر هستند و باید قاضی کشیک نسبت به رسیدگی اقدام کنند.

صیدی با تبیین وظایف سازمان قضایی نیروهای مسلح، بیان کرد: رسیدگی به جرائم نظامی و انتظامی اعم از سپاه،‌ ارتش و سایر نیروهای مسلح از وظایف این سازمان است.

وی با بیان اینکه درب دادسرای نظامی مانند دادسرای عمومی به روی مردم باز است، عنوان کرد: ساز و کار قانونی نیز برای نظامیان مانند سایر افراد عادی جامعه فراهم است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قم در بخش دیگری از سخنان خویش با بیان اینکه پرونده‌های ورودی به سازمان نیروهای مسلح استان قم نسبت به سال گذشته حدود 15 درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: بیشتر پرونده‌های تشکیل شده براساس شکایات مردمی با قرار منع تعقیب خاتمه یافته است.

وی با بیان اینکه بیشتر شکایات مطروحه در سازمان قضایی نیروهای مسلح از نیروی انتظامی است، گفت: جرائم امنیتی در نیروهای مسلح استان قم وجود ندارد و این ویژگی بسیار خاص قم است که نقطه قوت محسوب می‌شود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcdz50s.yt0nk6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما