پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۸
کد مطلب : 23810

نخستین مبنا در مکتب اسلام عقلانیت است

قم نيوز : قم نیوز:عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دین ما دین تعقل بوده و نخستین مبنا در مکتب اسلام عقلانیت است.
نخستین مبنا در مکتب اسلام عقلانیت است
به گزارش قم نیوز، محمدحسین صفارهرندی در مراسم اختتامیه چهارمین دوره جریان شناسی فرهنگی و سیاسی تاریخ معاصر در تالار مفید دانشگاه قم اظهار کرد: تقابلی تحت عنوان چپ و راست در ادبیات سیاسی جامعه داشتیم که خاستگاه نخستین آن مجلس فرانسه در ۲۰۰ سال پیش بوده است و از ان به بعد واژه چپ و راست درباره سیاست پیشگان بر وضع موجود اطلاق می شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: چپ و راست از بعد از استقرار حکومت سوسیالیستی مارکسیستی مفهوم جدیدی به خود گرفت در کشور ما نیز چپ و راست با همین مفهوم به کار می رفت گروه های مارکسیستی وکمونیستی خود را چپ و هر کس که در برابر آن‌ها موضع داشت راست بود.

وی با بیان اینکه چپ و راست در ادبیات سیاسی در مقاطع مختلف تغییراتی به خود گرفت، تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب تلاش شد این واژگان مجدد وارد ادبیات سیاسی ما شود چون در زمان انقلاب این ادبیات به فراموشی سپرده شد.

صفار هرندی با بیان اینکه ادبیات چپ و راستی هنوز هم وجود دارد اما متفاوت از چپ و راست گذشته است، عنوان کرد: چپ و راستی که امروز از آن صحبت می شود باید شاخص های آن را بررسی کنیم که یکی از مهمترین این شاخص ها به اعتبار نگاه دینی در برابر نگاه تعقلی است.

وی گفت: دین ما دین تعقل است در مکتب ما مبنای نخست عقل است زیرا جریان روشنگر ضد دین خود را عقلگرا می داند و در برابر دین موضع می گیرد که عقل را رها و به دین تمسک جسته ایم.

صفارهرندی گفت: از شاخص های جریان چپ دینی این بود که تاکید عمده بر ابعاد تعقلی دین دارد و این در مقابل جریان دیگری که بر بعد تعبدی از دین تاکید داشت، قرار می گیرد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcdzj0x.yt0sf6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما