پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۲۲
کد مطلب : 1499
معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری:

میزان انسانیت در دین معرفت و بصیرت انسان‌ها است

قم نيوز : قم نیوز: معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری گفت: ملاک انسانیت و ارزش‌ انسان‌ها در مکتب دین به میزان معرفت، بصیرت و آگاهی و علم و دانش انسان‌ها بستگی دارد و در قیامت اعمال را به میزان معرفت انسان‌ها می‌سنجند.
میزان انسانیت در دین معرفت و بصیرت انسان‌ها است
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام احمد مروی ظهر امروز در همایش طلیعه حضور که در حسینیه شهدا در جوار امامزاده احمد برگزار شد، با بیان اینکه وجود همه اقشار برای جامعه ضروری و لازم است، اظهار داشت: هیچ کدام از اقشار در موضع طلبگی قرار ندارد و شأن طلبگی بسیار بالاست و باید فرد به عنوان مسئولیتی که در امتداد حرکت انبیا و اولیا است در این شغل وارد شد.

وی خاطرنشان کرد: باید خدا را سپاسگزار باشید که به شما عنایت و توجه کرد و مورد لطف او قرار گرفتید و در مسیری قدم گذاشتید که امتداد مسیر انبیا و امامان معصوم است.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به روایتی از امام هشتم گفت: طالب امور دین و مبلغ و مروج دین مورد دعای حضرت ثامن الحجج قرار دارد و خدا رحمت کند بنده‌ای که امر ما را احیا کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: احیای امر ائمه، احیای امر خداست و زن و مرد نمی‌شناسد، راوی از امام سؤال می‌کند چگونه امر شما احیا می‌شود و حضرت فرمود «علوم، دانش و آموزه‌های ما را بیاموزد و به مردم تعلیم دهد».

مروی ادامه داد: از پیامبر اکرم(ص) سئوال کردند آیا شرکت در تشییع جنازه یک انسان مومن ثوابش بیشتر است یا در جلسه‌ای که بر میزان علم، معرفت و آگاهی ما بیافزاید و رسول خدا(ص) فرمود «اگر کسانی باشند که تشییع جنازه بروند شرکت در جلسه و محفل علمی اجرش از هزار تشییع جنازه مومن، از حج مستحبی، از هزار شب عبادت کردن بیشتر است».

وی عنوان کرد: پیامبر فرمود «آیا نمی‌دانید که خدا را باید شناخت و اطاعت کرد و خدا با علم و دانش عبادت و اطاعت می‌شود و انسانی که میزان معرفت و آگاهی بیشتر داشته باشد به همان میزان اطاعت‌پذیری و عبودیتش در برابر خدا بیشتر می‌شود».

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: ملاک انسانیت و ارزش‌ انسان‌ها در مکتب دین به میزان معرفت، بصیرت و آگاهی و علم و دانش انسان‌ها بستگی دارد و در قیامت اعمال را به میزان معرفت انسان‌ها می‌سنجند.

وی تاکید کرد: کسانی حافظ قرآن باشند ولی در عالم قیامت از خواندن یک آیه عاجز باشند، ولی باید حقیقت قرآن و آیاتش بر دل انسان اثر گذارد.

مروی با اشاره به آیه‌ای از قرآن گفت: خداوند مرگ و حیات را خلق کرد تا شما را آزمایش کند تا بسنجد چه فردی عمل احسن انجام می‌دهد و عمل احسن با معرفت، علم و آگاهی و شناخت خدا کسب می‌‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: نمازهای حضرت زهرا(س) چه خصوصیاتی داشت که در نمازهای ما وجود ندارد و این فاصله‌ای که وجود دارد به دلیل این است که مرتبه معرفت ما به مرتبه معرفت ائمه نمی‌رسد.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری عنوان کرد: هر اندازه مرتبه معرفت بالاتر باشد عمل انسان از ارزش و قرب بیشتری دارد و اگر معرفت در دین وجود نداشته باشد دین تبدیل به شر می‌شود.

وی با اشاره به اعمال و رفتار خوارج گفت: خوارج نهروان بسیار مقید به حوائج دینی بودند و نمازها، سجده‌ها و رکوع‌های طولانی داشتند و شب‌زنده‌داری کردن‌ها نه تنها برای آنها خیری نداشت بلکه برای آنها شر شد.

مروی تصریح کرد: هنگامی‌ که دین همراه معرفت، علم، دانش و آگاهی نباشد امیرمومنان(ع) و معاویه را یکسان می‌بیند و به این نتیجه می‌رسد که برای نجات اسلام و مسلمین باید معاویه و امر و عاص پیشوا شوند تا دین نجات پیدا کند و در مسجدالحرام به عنوان مکان مقدس این عهد را بستند.

وی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید «علما وارثان انبیا هستند و شان و رسالت انبیا تربیت انسان‌ها، تزکیه نفوس، تهذیب دل و قلب، هدایت جامعه بشری در مسیر عبودیت، رقت‌زدایی از انسان‌ها و هدایت به سوی کمال است و عالم دین این اعمال را ارث می‌برد».

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری با خطاب قراردادن طلاب گفت: شما باید خود مجهز به دانش، علم، آگاهی و تهذیب باشید و کسی‌ که خود را نساخته و گرفتار نفسانیت و بیماری‌هاست نمی‌تواند هادی جامعه باشد.

وی تاکید کرد: روحانیت باید به نجات‌ انسان‌ها از بحران‌های فکری، اخلاقی و اعتقادی بپردازد و در هر مقطعی که جامعه دچار بحران‌های فکری و اعتقادی می‌شدند عالمان دینی برای نجات جامعه با علم، قلم، دانش و تهذیب نفس اقدام می‌کردند.

مروی با اشاره به وضعیت جامعه اسلامی پس از غیبت کبری گفت: پس از غیبت کبری جامعه شیعه دچار بحران در زمینه ارتباط با امام زمان(عج) شد و برخی نسبت به امامت اعتقاد خود را از دست دادند و در آن دوران علمایی مانند شیخ طوسی به بحران‌ها پاسخ دادند.

این مسئول با اشاره دوران صفویه گفت: این افراد انسان‌های صوفی‌مسلک بودند و از شیعه بودن جز نام مبارک امیرمومنان(ع) چیز دیگری نمی‌دانستند و حکومت را در دست گرفتند و فضای خوبی برای شیعه باز شد.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری عنوان کرد: در دوران صفویه بستری فراهم شد و علمای دین بهترین استفاده از این فرصت را انجام دادند و به ترویج مبانی اعتقادی شیعه پرداختند و اکنون ما مرهون زحمات آنها هستیم.

وی اذعان داشت: علامه مجلسی در آن دوران کتاب بحار دایرة المعارف بزرگ حدیثی شیعه را تالیف کرد و برای عموم مردم حلیه المتقین، حق الیقین و حیات القلوب را به رشته تحریر درآورد.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdce.o8zbjh8eo9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما