پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب : 2380
با ویرایش جدید؛

کتاب ‌مهدویت؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها‌ منتشر شد

قم نيوز : قم نیوز: کتاب «مهدویت؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها» از سوی معاونت پژوهش موسسه آینده روشن با ویرایش جدید به چاپ سوم رسید.
کتاب ‌مهدویت؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها‌ منتشر شد
به گزارش قم نیوز، این کتاب نخستین محصول موسسه آینده روشن بوده و دارای ویژگی‌هایی همچون «پاسخ کارشناسانه، ارزیابی پاسخ‌ها، گویایی متن، پرسش‌های واقعی، زوایای مختلف در پاسخ‌ها و معرفی کتاب، مجله و سایت» است.

کتاب«مهدویت؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها» در بیست و چهار بخش تدوین یافته است. بخش اول که «کلیات» نام گرفته است، به سئوالاتی در باب تعریف مهدویت، تاثیر و بازتاب مهدویت، دلیل گسترش بحث مهدویت و ترویج فرهنگ مهدویت پاسخ گفته است.

در قسمتی از این کتاب و در پاسخ به این سؤال که چرا در قرآن اشاره صریحی به ولایت حضرت علی‌(ع) و دیگر ائمه‌(ع) نشده و چه دلایلی بر ولایت پس از ختم نبوت وجود دارد، گفته شده است: قرآن برای معرفی شخصیت‌های الهی به سه شیوه عمل می‌کند، نخست معرفی با اسم، همچنانکه در سوره‌های «صف آیه ۶»، « ص آیه ۲۶» و «آل‌عمران آیه ۱۲»، با عدد معرفی کرده است.

آنچنانکه در این کتاب آمده است: از دیگر راه‌های شناسایی شخصیت‌های الهی، معرفی با صفت است چنانکه طبق بیان قرآن کریم، پیامبر‌(ص) در انجیل و تورات با صفاتی چون امی و امر کننده و نهی کننده از منکر و… معرفی شده است. در آیه ۱۵۷ سوره اعراف نیز خداوند، پیامبر‌(ص) را با صفات ده‌گانه معرفی می‌کند.

در این بخش از کتاب «مهدویت؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها» همچنین آمده است: بنابراین اگر چه اسم حضرت علی‌(ع) و دیگر ائمه‌(ع) و امام زمان‌(عج) در قرآن نیست، اما صفات و خصوصیات آنان در قرآن وارد شده است. در واقع قرآن، در معرفی افراد، مصالح عالی را در نظر می‌گیرد گاهی مصالح، ایجاب می‌کند که افراد را با نام و گاهی با صفات ذکر کند.

علاوه بر موارد فوق‌الذکر، «وظایف منتظران و ویژگی‌های آنها» یکی از موضوعاتی است که در بخش «انتظار و منتظران» مورد سئوال قرار گرفته است. در پاسخ به یکی از سئوالات این بخش آمده است: شناخت امام زمان‌(عج)، محبت نسبت به آن حضرت و اظهار آن، خودسازی، رابطه معنوی با امام عصر‌(عج) و زمینه‌سازی ظهور از مهم‌ترین وظایفی است که در دوران غیبت بر عهده هر شیعه منتظری است.

برخی از عناوین ارائه شده در بخش‌های کتاب شامل «ادیان و منجی»، «ادیان ایران»، «ادیان و علائم ظهور»، «علت شناخت»، «چگونگی شناخت»، «معجزات امام»، «خانواده امام»، «طولانی شدن غیبت»، «ارتباط نایبان»، «مفهوم انتظار و اهمیت و آثار آن»، «دعا برای امام»، «سرداب مقدس در سامرا»، «احادیث دیدار»،‌ «ظهور و قیامت»، «رابطه ظلم و ظهور»، «صحت نشانه‌های ظهور»، «مدت برقراری عدالت»،‌ «مشخصات یاران»،‌ «ویژگی‌های حکومت»، «برخورد با کارگزاران»، «ظهور و رجعت امام حسین‌(ع)»، «معرفی کتاب‌های مهدوی»، «پایگاه‌ها و مراکز فعال مهدویت در اینترنت»‌ است.

کتاب «مهدویت پرسش‌ها و پاسخ‌ها» با شمارگان پنج‌ هزار نسخه، در ۶۰۸ صفحه و با قیمت ۷ هزار و ۸۰۰ تومان از سوی معاونت پژوهش موسسه آینده روشن به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdce.v8wbjh8x79bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما