چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب : 51090
منبع : روابط عمومی
با تاکید بر ضرورت ارتباط سینما و حوزه صورت گرفت:

دیدار رییس سازمان سینمایی کشور با رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

قم نيوز : قم نیوز: رییس و مسوولان سازمان سینمایی کشور در سفر به شهر مقدس با رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مسوولان این دفتر دیدار و بر ضرورت تعامل بیشتر دو مجموعه تاکید کرد.
دیدار رییس سازمان سینمایی کشور با رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
دیدار رییس سازمان سینمایی کشور با رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام والمسلمین واعظی در این نشست که در سالن کنفرانس مرکز همایش های غدیر برگزار شد، ضمن عرض خیرمقدم به حضار اظهار داشت: در باب هنر دینی و هنر در حوزه، دو نگاه خیلی متفاوتی وجود دارد که همه منبعث از فقه فردی است که مسائل حوزه هنر را خیلی ساده در قالب یجوز ما یجوز نگاه می کند.

وی گفت: نگاه دیگر به هنر از منظر فقه حکومتی است که هنر را به عنوان ظرفیت کلانی می داند که در فضای مدیریت کلان جامعه اسلامی با این هنر چکار می کند و فقه حکومتی از کلام جامعه اسلامی نگاه می کند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که ظرفیت حوزه در انتقال رویکردها و راه حل ها به کسانی است که می خواهند از مقولات اجتماعی و نگاه تاریخی فیلم بسازند؛ حوزه کمک می کند کارکرد تعامل بین حوزه و هنرمندان فقط منحصر به موضوعاتی نباشد که مستقیما دینی می شود.

وی افزود: در رابطه فیلم هایی که مرتبط با اعتیاد و مسائل اجتماعی ساخته می شود، می توان با نگاه دینی به آن از منظر دین ورود پیدا کرد و نظر دین را جویا شد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی اظهار داشت: تعامل بین حوزه و سینما در راستای استفاده از ظرفیت حوزه برای فضای هنر باید بسیار گسترده تر تعریف شود که در گذشته ظرفیت کمی وجود داشت اما امروزه افزایش یافته است.

وی گفت: حوزه امروز با توجه به این که جای پیشرفت دارد، ظرفیت هایی وجود دارد اما این ظرفیت با ایده ال فاصله دارد که باید این ارتباطات برقرار شود تا ظرفیت های بیشتر به وجود آید.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: به مقدمات بیشتری نیاز داریم که به این اتفاق مشترک برسیم؛ تعامل بین هنرمندان و حوزویان آشنا با مقولات هنر را یک رابطه دو طرفه می دانم و با این همکاری می توانیم سرپلی شویم که افراد مربوطه یکدیگر را بشناسند.

وی افزود: تداوم تعامل منوط به احساس نیاز واقعی است و با بخش نامه و دستور و این تعاملات باید افرادی را به فضای تعامل بکشانیم.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی اظهار داشت: در این تعامل، اتاق فکری برای عملیاتی کردن رئوس و مسائل بنیادین می خواهیم و باید پله هایی طی شود تا به فضای مد نظر برسیم و برای سیدن به آن تعامل، بایستی یک نقشه راهی تدوین شود و حلقه ای می خواهیم که در کنار این کار بیندیشند.

وی گفت: این نشست باید نقطه شروعی باشد و قدم هایی برداشته شود و باید نماینده ای از سوی هر دو نهاد پیگیر این امور شود.


* ضرورت استفاده سازمان سینمایی از ظرفیت های چندگانه دفتر تبلیغات اسلامی


در ابتدای این نشست نیز، محمد مهدی حیدریان در دیدار رییس دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: متاسفانه آنگونه که باید توجهی برای استفاده از تکنولوژی نشده است در صورتی که فضای مجازی آداب خود را دارد و در این بحث، حاکمیت فضای مجازی بر همه امور ما حرف اصلی را می زند.
وی تصریح کرد: ما دنبال اخذ سهم از دنیای تصویری هستیم و باید حرف خود را با استاندارد تصویری بزنیم تا اثرگذار شود.
رییس سازمان سینمایی کشور افزود: امیدواریم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به عنوان حلقه اصلی ما با علما و فضلا و تأمین کننده نیازهای معرفتی اهل هنر بتواند همواره نیازدینی ما را برطرف نماید.
وی یکی از محل های تبادل ارتباط را ، برگزاری جشنواره دانست و خاطرنشان کرد: جشنواره اگر مقصد باشد، هلاکت است و اگر معبر باشد، کمک می کند و یکی از راه های میانبر در این ارتباط، تولید مشترک است که جشنواره فیلم اشراق می تواند حلقه مؤثری در این زمینه باشد.
 

حوزه علمیه برای عقبه سینما نهاد واحدی جلوه نکرده است

فیلم ساز طلبه گفت: اگر بگوییم که پژوهشگران ارشد و فضلای ما قبل مرجعیت قرار باشد در جایی سازمان دهی شوند، آن مکان، دفتر تبلیغات اسلامی است.

 هادی نائیجی در نشست مشترک رییس و مسؤولان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و رییس و مسؤولان سازمان سینمایی کشور که در سالن کنفرانس مرکز همایش های غدیر برگزار شد، اظهار داشت: تا عرصه عمل یک پشتیانی خود را بر حوزه علمیه متکی کرده و اگر بگوییم که نیروهای انسانی پژوهشگر قرار بود در سال ها تربیت شوند، دفتر تبلیغات اسلامی با توجه به عقبه و فرصت هایی که داشته، این فضا را به دست آورده است؛ اگر بگوییم که پژوهشگران ارشد و فضلای ما قبل مرجعیت قرار باشد در جایی سازمان دهی شوند، آن مکان، دفتر تبلیغات اسلامی است.

وی افزود: اگر سینما بخواهد در ذات خود مرجعیت بخشی کند، در حوزه سینمایی موضوعاتی جهان شمول است؛ سازمان سینمایی کشور نگاه ممیزانه طبیعت حکومت دارانه را می خواهد به نگاه مشفقانه همراهی و همکاری تبدیل کند.

فیلم ساز طلبه اظهار داشت: یکی از مزیت های اسلام بر مسیحیت این است که اسلام از هاضمه قدرت مندی برخوردار بوده و مسیحیت از سینما جامانده است.

وی گفت: هنرمند در ذات خود انارجل است و تنها جایی که گوشش باز است و می تواند خودش به خودش سفارش دهد، ایده پردازی است.

نائیجی گفت: حوزه علمیه برای عقبه سینما یک کاراکتر و نهاد واحدی جلوه نکرده است.

وجود ظرفیت پشتیبانی محتوای دینی فیلم ها در دفتر تبلیغات اسلامی

رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی گفت: فیلم ساز باید بداند که دفتر تبلیغات اسلامی می تواند پشتیبان محتوای دینی فیلم ها باشد.

 محمد حسنی در نشست مشترک رییس و مسؤولان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و رییس و مسؤولان سازمان سینمایی کشور که در سالن کنفرانس مرکز همایش های غدیر برگزار شد، با بیان این که دفتر تبلیغات اسلامی متولی حوزه تبلیغ دین است، اظهار داشت: فیلم ساز باید بداند که این نهاد می تواند پشتیبان محتوای دینی فیلم ها باشد.

وی گفت: بخشی از بچه های طلبه، بچه های نخبه ای هستند و رفقای شاگرد اولی در مقطع کارشناسی ارشد داشتیم که امروزه در حوزه هستند و می نویسند و ورود پیدا کرده اند اما این افراد نمی تواند مثل کسانی که در تهران هستند مورد توجه قرار گیرند.
رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: این نهاد قابل مقایسه با دیگر نهادهایی که کار هنر حوزوی می کنند، نیست.

وی افزود: دفتر تبلیغات اسلامی در سال 61 معاونت هنری داشته و شاید باور این مسأله سخت باشد؛ در جستجو هایی که صورت گرفته بود، نگاتیوهایی در دفتر تبلیغات اسلامی پیدا کردیم که نادر است؛ کاری که می توانیم انجام دهیم، بازوی مشورتی با نگاه تأسیسی باشیم.
حسنی با تأکید بر ضرورت تربیت نیروهای متخصص در حوزه سینمایی اظهار داشت: می توان دفترِ خانه سینما را در قم تأسیس کرد و اگر اساتیدی کارگاهی داشته باشند، می توان از ظرفیت ها استفاده کرد.


سینماپرور بودن ایران به برکت انقلاب اسلامی است

رییس انجمن سینمای جوانان کشور گفت: سال 56 سینماهای ایران ورشکست شدند اما در حال حاضر سالی 110 فیلم در سینما ساخته می شود.
به گزارش قم نیوز، موسوی در نشست مشترک رییس و مسؤولان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و رییس و مسؤولان سازمان سینمایی کشور که در سالن کنفرانس مرکز همایش های غدیر برگزار شد، تصریح کرد: در منطقه هیچ کشوری نتوانسته با هر پولی به سینمای ایران برسد.
وی با بیان این که خاک ایران سینماپرور است، گفت: اینها به برکت انقلاب اسلامی است چرا که سال 56 سینماهای ایران ورشکست شدند اما در حال حاضر سالی 110 فیلم در سینما ساخته می شود؛ در سینماهای ایران فیلم های خارجی به علت حمایت از فیلم های ایرانی اکران نمی شود.
رییس انجمن سینمای جوانان کشور افزود: ان شاءالله این باب گفت و گو می تواند در استفاده از نظر و اطلاعات دقیقی که در حوزه وجود دارد، صورت بگیرد و باید در این ارتباطات و گفت و گو ها کسانی باشند که جاذبه بیشتری داشته باشند تا بتواند نتیجه پربرکتی حاصل شود.

به گزارش قم نیوز، محمد مهدی حیدریان در نشست مشترک رییس و مسؤولان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و رییس و مسؤولان سازمان سینمایی کشور که در سالن کنفرانس مرکز همایش های غدیر برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه آنگونه که باید توجهی برای استفاده از تکنولوژی نشده است در صورتی که فضای مجازی آداب خود را دارد و در این بحث، حاکمیت فضای مجازی بر همه امور ما حرف اصلی را می زند.

وی تصریح کرد: ما دنبال اخذ سهم از دنیای تصویری هستیم و باید حرف خود را با استاندارد تصویری بزنیم تا اثرگذار شود.

رییس سازمان سینمایی کشور افزود: امیدواریم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به عنوان حلقه اصلی ما با علما و فضلا و تأمین کننده نیازهای معرفتی اهل هنر بتواند همواره نیازدینی ما را برطرف نماید.

وی یکی از محل های تبادل ارتباط را ، برگزاری جشنواره دانست و خاطرنشان کرد: جشنواره اگر مقصد باشد، هلاکت است و اگر معبر باشد، کمک می کند و یکی از راه های میانبر در این ارتباط، تولید مشترک است که جشنواره فیلم اشراق می تواند حلقه مؤثری در این زمینه باشد.
انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdce778n.jh8zoi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما