سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 46230
معصومه ابتکار در قم:

برنامه‌ریزی‌ها باید توسعه سبز را به دنبال داشته باشد / حق‌آبه زیست محیطی قم داده شود

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌ها باید رشد و توسعه سبز را به دنبال داشته باشد، گفت: رشدهای خاکستری که در ظاهر اشتغال‌زایی را به دنبال دارد در حقیقت ضربه سنگینی را به سرمایه‌های منطقه و اقتصاد می‌زند که ممکن است دیگر نتوانیم این خسارت‌ها را جبران کنیم.
برنامه‌ریزی‌ها باید توسعه سبز را به دنبال داشته باشد / حق‌آبه زیست محیطی قم داده شود
به گزارش قم نیوز، معصومه ابتکار پیش از ظهر امروز در شورای مدیریت بحران استان قم که در تالار امام رضا(ع) برگزار شد، با بیان اینکه تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی سبب برپایی نظام کارآمد برای مقابله با چالش‌های مختلف می‌شود، اظهار کرد: باید از راهکارهای علمی و منطقه‌ای استفاده شود تا بتوانیم توسعه را با واقعیت‌های طبیعت همراه کنیم و با وجود رسیدن به شاخص‌های اقتصادی آسیبی را به محیط زیست نرسانیم.

وی اضافه کرد: دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود این نگاه را داشته است که در کنار مباحث مهم از جمله رفع مشکلات اقتصادی، خروج از رکود، فعال‌سازی واحدهای اشتغال، رفع تحریم‌ها و افزایش اشتغال که نتایج مطلوبی را به دنبال داشته است، پیوست محیط زیستی را دنبال کند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اینکه ایران به دلایل مختلف وارد شرایط دشواری از نظر محیط زیست شده است، تصریح کرد: اگر در فرصت کنونی نمی‌توانیم اقدامات لازم را انجام دهیم ممکن است که در آینده دیگر فرصتی وجود نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه نسبت به همگام‌سازی قوانین کشور با قواعد طبیعی اقدامات قابل توجهی انجام نشده است، مطرح کرد: اگر بخواهیم خلاف جریان‌های طبیعی حرکت کنیم نمی‌توانیم دستاوردهای مورد نظر را در حوزه‌های مختلف رقم بزنیم.

ابتکار به پیشینه تاریخی مردم ایران اشاره کرد و یادآور شد: همگرایی ارزشمند در حوزه محیط زیست قابل تقدیر است چراکه مدیران بخش‌های مختلف مقررات زیست محیطی را دنبال می‌کنند و استان قم در حال تلاش برای رسیدن به توسعه با توجه به حساسیت‌های زیست محیطی است.

وی با بیان اینکه موضوع محیط زیست فقط بر عهده یک سازمان نیست، عنوان کرد: این موضوع مهم فقط به دولت هم محدود نمی‌شود چراکه بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی بخش‌های مختلف از جمله، قوه قضاییه، مقننه، دولت، مردم و رسانه‌ها در راستای حفاظت از محیط زیست نقش قابل توجهی دارند.

ابتکار خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مسیر رشد اقتصادی خود را در استان قم ترسیم کنیم باید این مسیر از تخریب سرزمینی و آلودگی‌های محیط زیستی جدا کنیم در حالی که در گذشته برخی توسعه را تخریب و آلودگی می‌دانستند.

وی از اهمیت توجه به سند آمایش در پیشبرد اهداف زیست محیطی یاد کرد و گفت: با توجه به اینکه تغییر اقلیم که یکی از مباحث جهانی است، آسیب‌های شدید بر زندگی بشر به خوبی قابل مشاهده خواهد بود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌ها باید رشد و توسعه سبز را به دنبال داشته باشد، مطرح کرد: رشدهای خاکستری که در ظاهر اشتغال‌زایی را به دنبال دارد در حقیقت ضربه سنگینی را به سرمایه‌های منطقه و اقتصاد می‌زند که ممکن است دیگر نتوانیم این خسارت‌ها را جبران کنیم.

وی ادامه داد: با وزارت دارایی و بانک مرکزی تفاهم‌نامه‌ای داریم تا محاسبات سرمایه‌گذاری را وارد محاسبات ملی کنیم چرا که بر اساس قانون فعالیت‌های بزرگ باید تعاریف زیست محیطی داشته باشد و پروژه‌های مختلف باید در مرحله ایده‌پردازی به مباحث زیست محیطی نگاه داشته باشد.

ابتکار بر آگاهی مسؤولان استان نسبت به پیش‌بینی سود و زیان فعالیت‌های مختلف تاکید کرد و گفت: فعالیت‌های اقتصادی باید به شیوه‌ای باشد که افزایش هزینه‌های مردمی را به دنبال نداشته باشد و دولت یازدهم در این حوزه رویکرد جدی را دنبال کرده است.

وی با بیان اینکه موضوع ساماندهی صنایع به صورت ویژه مورد توجه استان قم قرار گرفته است، مطرح کرد: ساماندهی شهرک‌ها و توجه به پساب‌ها اهمیت بسیاری دارد و طرح الودگی هوای قم باید تکمیل شود و در این زمینه باید از ظرفیت بخش‌های مختلف استفاده شود.

ابتکار در پایان سخنان خود تاکید کرد: حق‌آبه زیست محیطی منابع ارزشمند استان قم باید داده شود تا بتوانیم با این اقدامات در راستای پیشرفت استان اقدامات لازم را دنبال کنیم.

انتهای پیام / ۱۳۶
https://qomnews.ir/vdce7w8e.jh8pxi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما