?>?> تیمار بیمار روزی که به نام سپیدجامگان زمینی سند خورد | قم نیوز
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : 37014
قم نیوز گزارش می‌دهد

تیمار بیمار/ روزی که به نام سپیدجامگان زمینی سند خورد

قم نيوز : قم نیوز: 1500 پرستار در استان قم تیمار می‌کنند بیمارانی را که چشم امیدشان به دستان درمانگر این سپیدپوشان زمینی است.
تیمار بیمار/ روزی که به نام سپیدجامگان زمینی سند خورد
به گزارش قم نیوز، فرقی نمی‌کند که سالی یک بار و آن هم در روز پرستار یادشان کنیم یا شیفت‌های متعدد و اضافه کاری‌های اجباری توانی برایشان نگذاشته باشد و یا با تمام سختی‌ها مجبور باشند لبخند بزنند، با همه اینها رو قسمشان پایبندهستند، سپیدجامگان زمینی که قسم یاد کرده‌اند تیمار کنند بیمارانی که چشم امیدشان به دست‌های درمانگر این فرشتگان سفیدپوش است.

سپیدپوشانی که کارشان تعطیلی و غیر تعطیلی و شب و روز هم نمی‌شناسد، روزها و شب‌ها بر سر بالین بیماران بیدار مانده‌اند و پا به پای آن‌ها وهمراهانشان زجر کشیده‌اند، پرستارانی که از زندگی و خانواده و خواب خود می‌زنند تا حتی ذره‌ای از درد همنوع خود بکاهند.

میلاد بانوی صبر و استقامت، عقلیه بی هاشم را با پرستار امروز عجین شده است واز تلاش‌های بی دریغ این قشر یاد می‌شود، درماندگان بی ادعایی که تنها سالی یک بار یادشان می‌کنند اما آن‌ها هر لحظه و هر ثانیه تلاش می‌کنند تا لبخند را بر لب همنوع خود بنشانند.

با این همه پای درد دل این سپیدپوشان اگر بنشینی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، شرایط سخت کاری و اضافه کاری‌های متعدد و شیفت‌های در گردش، عدم تعرفه گذاری خدمات پرستاری و لحاظ نشدن این شغل به عنوان مشاغل حاکمیتی تنها بخشی از مشکلات پرستارانی است که با جان و دل برای دردمندانی زحمت می‌کشند که بعد از خدا چشم امیدشان به دست‌های همین سفیدپوشان است.

لذت درمانگری
اعظم ابراری مسئول بخش داخلی زنان بیمارستان کامکار با وجود همه مشکلات شغل پرستاری را دوس د آرد و می‌گوید: کمک به همنوع امری فطری بوده که در ذات همه انسان‌ها است و در شغل پرستاری این نیاز انسان پاسخ داده می‌شود. وقتی که یک پرستار می‌تواند دردی از مریض را کم کند و به سرحال شدن یک بیمار کمک کند، بالاترین لذت زندگی‌اش را تجربه می‌کند.

به اعتقاد وی، بیرون رفتن بیمار روی پاهای خودش از بخش، بهترین صحنه‌ای است که یک پرستار می‌تواند ببیند. ابراری که نزدیک به ۹ سال از عمر خود را وقف همین بیماران کرده است، می‌گوید: همه پرستارها از بد حال شدن یک بیمار و درد کشیدنش متأثر می‌شوند. بارها شده که در حال احیای بیمار پا به پای همراهان بیمار اشک ریخته‌ایم.

ابراری که از برخی اظهار نظرها در رابطه با پرستاران گله دارد می‌افزاید: هیچ وقت درد هیچ بیماری برای پرستار عادی نمی‌شود. پرستار به مرور و با تجربه بیشتری که به دست می‌آورد توان کنترل خود در این شرایط را بیشتر می‌کند و از طرف دیگر احساس مسئولیتش در مواجهه با بیمار سبب می‌شود که بتواند این شرایط را بهتر کنترل کند اما هیچ وقت سنگدل نمی‌شود.

یکی از سختی‌های بزرگ شغل پرستاری که تقریباً تمام پرستاران به آن اعتراض دارند کمبود نیروی کار پرستار است، ابراری در این زمینه اعتقاد دارد که شیفتی بودن شغل پرستاری شرایط سختی را برای آنها رقم زده و می‌گوید: امروز ثابت شده است که به هم ریختن خواب طول عمر را کم می‌کند و رنج بیماری‌ها را افزایش می‌دهد و سلامت پرستاران هم با شیفت‌های در گردش به خطر می افتد.

وقتی چنین سختی‌هایی وجود دارد باید مزیت‌هایی باشد که پرستار را دلگرم کند که اگر از زندگی و خواب و خانواده می‌زند حداقل مزیت‌هایی را به دست می‌آورد. اما امروز چنین شرایطی وجود ندارد و به همین دلیل می‌بینیم که انگیزه ورود به این شغل کم است.

خط مقدم بیمارستان
سرپرستار بخش داخلی بیمارستان کامکار معنتقد است که پرستاران خط نگهداران بیمارستان هستند و می‌گوید: پرستار خط مقدم جبهه بیمارستان است و همه مراجعه کنندگان با پرستار سروکار دارند. جواب کار پزشک، پرستار، صندوق، آزمایشگاه و همه بخش‌ها را باید پرستار بدهد و عدم رضایت دیگر بخش‌ها را هم از چشم پرستاران می‌بینند.

رضا جعفری عضو هیئت مدیره نظام پرستاری استان قم هم اعتقاد دارد که جایگاه پرستاری نسبت به زمان قبل از انتخابات و ایجاد سازمان نظام پرستاری تا حدودی بهتر شده اما در حد مطلوب نیست، وی می‌افزاید: جایگاه اجتماعی و شغلی پرستاران نیاز به کار بسیار زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین مشکلات پرستاران این است که با توجه به سختی کاری که دارند مزایای لازم برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است.

تعرفه گذاری از سال‌های گذشته یکی از مهم‌ترین خواسته‌های پرستاران تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که سال‌ها از مطرح شدن آن می‌گذرد اما هنوز هیچ حرکتی در این راستا صورت نگرفته است، جعفری در این رابطه افزود: با بیان اینکه بحث تعرفه گذاری یکی از طرح‌هایی است که از سال ۸۶ برای بهترشدن وضعیت پرستاران مطرح شد از همان سال هم مصوبه مجلس و هم تأییدیه شورای نگهبان را دارد اما هنوز اجرایی نشده، در دولت قبل هم دستورالعمل اجرایی این طرح توسط رئیس جمهور صادر شد اما هنوز هم اجرایی نشده است.

پرستاران دور از چشم طرح تحول نظام سلامت

از طرف دیگر طرح تحول نظام سلامت و پرداخت مبتنی بر عملکرد قرار بود که شرایط کار پرستاران را بهبود بخشد اما در عمل این طور نشد، جعفری با بیان اینکه با شروع طرح تحول نظام سلامت با توجه به کمبود نیرو، کار پرستارها چند برابر شد، عنوان کرد: از قبل از طرح تحول نظام سلامت کمبود نیرو داشتیم اما بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت و با توجه به مراجعه بیشتر و کار بیشتر در مراکز درمانی این کمبود نیرو خود را بیشتر نشان داد.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری استان قم پرداخت مبتنی بر عملکرد، خواسته‌های پرستاران را که نظم در پرداخت، عدالت در پرداخت و شفافیت در نحوه پرداخت بود به دنبال نداشت، افزود: امروز طرح مبتنی بر عملکرد با همه پیچیدگی‌های فرمول خود نتیجه‌ای نداشته است و این نگرانی جامعه پرستاری را به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه یکی از توقعات ما این است که پرستاری جزو مشاغل حاکمیتی شود، عنوان کرد: با توجه به اینکه سلامت مردم به این شغل وابسته است دیگر بچه‌های پرستاری در زمینه استخدام نباید مشکلی داشته باشند.

جعفری با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار، نزدیک به ۲ هزار پرستار در استان قم داریم که از این میزان هم حدود ۱۵۰۰ نفر فعال هستند، تصریح کرد: بخشی از مساله کمبود نیروی پرستار به خود پرسنل کادر درمانی و پرستاری بر می‎گردد و بخشی از آن به کمبود انگیزه پرستاران به وجود آمده است.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری استان قم با بیان اینکه فرمول‌های متعددی را برای اینکه بدانیم به چند پرستار نیاز است وجود دارد، خاطرنشان کرد: به نسبت هر هزار نفر جمعیت، حداقل به ۳ پرستار نیاز داریم. با توجه به جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان قم ما به حداقل ۴ هزار نیروی پرستار نیاز داریم.

وی با تاکید بر اینکه قم جمعیت شناوری دارد زائرپذیر است به همین دلیل نیاز به پرستار را بیشتر احساس می‌کند، افزود: امروز حدود ۱۵۰۰ پرستار در استان قم مشغول به کار هستند، به همین دلیل فشار کمبود نیروی پرستاری را باید خود پرستارها متحمل شوند. در خوشبینانه‌ترین حالت به همین میزان پرستاری که فعال و مشغول به کار هستند کمبود پرستار داریم.

1500پرستار امروز در استان قم شبانه روز تلاش می‌کنند تا دردی از دردمندان را کاهش دهند، ایثار این سپیدجامگان زمانی وقتی بیشتر دیده می‌شود که می‌بینیم چه پرستارانی که به بیماری‌های واگیر مبتلاشده اند، آن‌ها رسم صبر و استقامت را از بانوی این روز الگو گرفته‌اند و با همه شرایط سخت بر روی قسمشان ایستاده‌اند و بی دلیل نیست که نامشان را با زینب مهشور کرده‌اند.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcee78x.jh8fzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما