سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 45574
منبع : اداره كل راه و شهرسازي استان قم

جزئيات ساماندهی بافت اطراف حرم حضرت معصومه(س) اعلام شد

قم نيوز : قم نیوز: قم رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان قم از انجام مطالعات برای تهیه سند بازآفرینی شهری در اين استان خبر داد.
جزئيات ساماندهی بافت اطراف حرم حضرت معصومه(س) اعلام شد
به گزارش قم نیوز، رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان قم گفت: برای تهیه سند بازآفرینی، قراردادی با مشاور فرا معماری منعقد شده و پس از بررسی و اصلاح اين قرارداد در کمیته فنی ستاد بازآفرینی شهری به تصویب کمیته فنی ستاد بازآفرینی شهری رسیده و یک محله به عنوان محله هدف بازآفرينی تعیین شده است.

وي با بيان اينكه استان قم بیش ۱۷۰۴ هکتار بافت فرسوده دارد، افزود: طبق مطالعات انجام شده، ۱۷ محله در بافت ناکارآمد شناسایی شد که از آن میان ، ۱۱ محله به عنوان محله در اولویت  اقدام تصویب شد.

پيشوايی روند مشارکت شهروندان برای نوسازی در بافت‌های ناکارآمد شهری قم را كاهشی توصيف كرد و گفت: متاسفانه به دلیل افزایش نرخ سود تسهیلات، مالکین بافت‌های ناکارآمد رغبتی برای دریافت تسهیلات و مشارکت در نوسازی ندارند و این استقبال، طی دو سال گذشته کاهش داشته و دلایلی مانند راکد بودن خرید و فروش ملک و همچنین اختصاص نیافتن سهم ۵۰ درصدی دولت  از دیگر دلایل کاهش مشارکت مردم در نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری به شمار می‌آید.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان قم در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای افزایش مشارکت واقع در بافت‌های ناکارآمد شهری برای نوسازی انجام شده است، به تبلیغات محیطی در مناطقی که دارای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد اشاره كرد و افزود: از طریق صدا و سیما، مطبوعات و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی، سعی در جلب مشارکت شهروندان برای نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری داریم.

پیشوایی در بخش ديگر اين گفت‌وگو با اشاره به جمعیت بالا و وجود اتباع خارجی در سکونتگاه‌های غیر رسمی استان قم گفت: در سرشماری که انجام شده نزدیک به ۷۳۰۰  خانوار درحال سکونت در این سکونتگاه‌ها هستند و این جمعیت به ۲۷۱ هزار نفر می‌رسد که تعدادی از این افراد از هموطنان مهاجر به استان قم بوده و تعدادی نیز اهل قم هستند که به دلایلی به این مناطق مهاجرت کرده‌اند وبقیه نیز اتباع افغان و عرب هستند.

وی درباره سياست‌های توانمندسازي نيز اظهار کرد: احداث یک مدرسه، دو درمانگاه، دو اورژانس در جمکران و محله شیخ‌آباد، یک کلانتری، چهار سالن چند منظوره ورزشی، فرهنگسرا، دو بوستان و همچنین  انجام روکش و آسفالت به مساحت ۵۰ هزار مترمربع  با هفت میلیارد و ۸۰۰  میلیون تومان اعتبار از جمله اقدامات انجام شده در ۱۱ محله در اولویت اقدام در سکونتگاه‌های غیر رسمی استان قم  است.

پیشوایی در تشريح اقدامات انجام شده در سال ۹۵ در سکونتگاه‌های غیررسمی استان قم گفت: احداث یک مدرسه، دو درمانگاه و همچنین ساخت اسکلت بتونی فرهنگسرای شهریاری با هزینه‌ای بالغ بر ۳۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال  برآورد شده که ۴۹ درصد از این مبلغ به پیمانکار پرداخت شده است.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری قم در بخش ديگر اين گفت‌وگو به محدوده تاریخی این شهر اشاره کرد و افزود: یکی از محدوده‌های تاریخی که در مرکز شهر قم قرار دارد محدوده اطراف حرم حضرت معصومه (س) است که در این محدوده، پارکینگ امام خمینی و کتابخانه به بهره‌برداری رسیده و همچنین نسبت به ساماندهی بازار نو و کهنه شهر قم اقدام شده است.

پیشوایی ادامه داد: ساماندهی محور باغ پنبه، بهسازی بلوار عمار یاسر تا خیابان ۱۹ دی، بهسازی گذر لبچال، پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی محله شاد علی قلی خان از دیگر برنامه‌های انجام شده در محدوده تاریخی شهر قم است.

  انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdceen8e.jh8nfi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما