جمعه ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : 41514
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

قم در افق ۱۴۱۴، يك شهر جهاني است

قم نيوز : قم نیوز: معاون شهردار قم گفت:‌ شهر قم در افق چشم انداز ۱۴۱۴،‌ يك شهر جهاني، هوشمند، خلاق و برخوردار از اقتصادي مقاومتي مبني بر منابع درآمدي پايدار است.
قم در افق ۱۴۱۴، يك شهر جهاني است
به گزارش قم نيوز، محسن رنجبر با اشاره به تدوين چشم انداز قم ۱۴۱۴ اظهار كرد:‌ دكتر سقائيان نژاد از ابتداي به عهده گرفتن مسئوليت شهرداري قم تاكيد داشت كه مجموعه شهرداري بايد براساس يك برنامه منسجم حركت كند، ما بايد دورنمايي را براي شهر قم تصوير كنيم و براساس اين برنامه از نقطه‌اي كه هستيم، به نقطه مطلوب سوق پيدا كنيم، البته بايد اين برنامه براساس پتانسيل شهر و سرمايه انساني آن تدوين گردد.

معاون شهردار قم ادامه داد:‌ در گذشته هم مسئولان وقت شهرداري قم فعاليتهايي را در خصوص تدوين چشم انداز شهر قم انجام داده اند ، اما آن سند تدوين شده به تصويب شوراي شهر و مراجع مربوطه نرسيد.

وي افزود: ما براي تدوين چشم انداز شهر قم، از سندهاي تدوين شده پيشين استفاده كرديم، علاوه بر آن سندهاي بالادستي همچون سند آمايش سرزميني استان قم و چشم انداز جمهوري اسلامي ايران را مدنظر قرار داديم و براي تدوين سند چشم انداز قم از يك مشاوره زبده استفاده كرديم.

رنجبر با اشاره به مراحل تدوين سند چشم انداز قم اظهار كرد:‌ براي تدوين اين سند از تمام نقطه نظرات در داخل شهرداري قم و خارج از آن همچون نخبگاني كه مي خواستند ما را در اين زمينه ياري كنند، استفاده كرديم. همچنين در تدوين چشم انداز، نظرات علما و مراجع عظام تقليد و نخبگان دانشگاهي اخذ شد.

معاون شهردار قم ادامه داد:‌ يك كارگروه با اتاق‌هاي فكر متعدد و در قسمت‌هاي مختلف، چند چشم‌انداز را براي شهر قم تدوين كردند و اين چشم انداز در ارديبهشت‌ماه سال ۹۵ به تصويب شوراي اسلامي  شهر قم رسيد.

وي در خصوص جزئيات چشم‌انداز شهر قم تصريح كرد:‌ اين شهر براساس چشم‌انداز ۱۴۱۴ يك جهان‌شهر ديني و‌ پايگاه توليد و ترويج فرهنگ شيعي است كه تفكر و معارف اهل‌بيت(ع)‌ در آن ترويج مي شود، شهر قم براساس سند چشم‌انداز سرشار از هويت انقلابي‌ و اسلامي و الهام بخش است، شهري كه در چشم‌انداز، الگوي تمدن نوين اسلامي و تعالي بخش انسان به سوي حيات طيبه خواهد شد.

رنجبر با اشاره به جايگاه شهر قم در چشم‌انداز ۱۴۱۴ اظهار كرد: اين شهر در جهان شيعي، يك شهر نمونه است و در روايات اهل‌بيت(ع)‌ هم به جايگاه والاي شهر قم اشاره شد، اين شهر در افق ۱۴۱۴، شهري قدسي، قطب زيارتي، گرشگري و مركز تعاملات علمي،‌ فرهنگي و سياسي جهان اسلام است.

معاون برنامه ريزي و سرمايه انساني شهرداري قم ادامه داد: البته هم اكنون هم شهر مقدس قم، قطب زيارتي است و فضاي گردشگري متناسب با فضاي مذهبي شهر قم،‌ در اين شهر وجود دارد، اما شهر قم در آينده بايد به مركزي براي تعاملات جهان اسلام تبديل شود، همچنين اين شهر در چشم انداز ۱۴۱۴ بايد شهري خدامحور و شهروندمدار بر پايه توازن حقوق و تكاليف شهروندان باشد.

وي افزود: شهر قم در چشم انداز، شهري ايمن،‌ تاب آور و مبتني بر معماري ايراني اسلامي در بستر محلات است، ما بر روي محلات با محوريت مساجد تمركز كرديم،‌ تاب آور بودن يك شهر باعث مي شود كه آن شهر در مقابل اتفاق هايي كه مي افتد،‌ تحملش زياد باشد و ما بايد اين ساختار را در شهر قم فراهم كنيم.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdceen8e.jh8zzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما