دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 46654
منبع : ایسنا

نارضایتی هایی که همچنان وجود دارد!!حلقه گمشده در این بحران، نظارت است

قم نيوز : قم نیوز: صل بهار نزدیک است و حضور زائران و مسافران، فصلی دیگر از گردشگری را در استان قم رقم خواهد زد این در حالی است که نارضایتی هایی که از وضعیت برخی از سرویس های بهداشتی همچنان وجود دارد،تلنگری جدی برای مسئولان است تا فکری برای حل این معضلات کنند.
نارضایتی هایی که همچنان وجود دارد!!حلقه گمشده در این بحران، نظارت است
به گزارش قم نیوز، استان قم را به عنوان شاهراه مواصلاتی میان 17 استان پرتردد به قم می شناسند شاهراهی که موجب شده سالانه بیش از 20 میلیون نفر زائر به قم سفر کنند و یا اینکه در مسیر سفر خود،ساعاتی را در قم سپری نمایند.
اگر چه کمیته های ستاد تسهیلات زائران در یک ماه اخیر جلسات خود را به طور جدی آغاز کرده و در کمیته های مختلف، تاکید بر رفع معضلات در مسیر گردشگری و زائرپذیری دارد اما به نظر می رسد در این باره تلاش جدی تری لازم است چرا که هر سال با وجود تلاش های گسترده،همچنان نارضایتی از سوی زائران و گردشگران وجود دارد که نشان از برخی از عدم مدیریت ها در مدیریت شهری دارد.
یکی از دغدغه های جدی در جهت خدمت به مسافران و زائران، رسیدگی به وضعیت سرویس های بهداشتی و توجه به کمیت این سرویس ها و ارتقای سطح کیفی و بهداشتی آن است.
باید مسافر باشی و به شهری دیگر عزیمت کرده باشیم و به طور جدی با دغدغه ای به نام سرویس بهداشتی و کمبود آن و یا نه بی توجهی به وضعیت بهداشت سرویس ها مواجه شده باشیم تا بتوانیم درک صحیحی از این معضل داشته باشیم به خصوص اینکه در سفر،کودکان و سالمندان همراه ما باشند آن گاه این دغدغه ها جدی تر به نظر می رسد.
اگر قدمی در اطراف حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران وبوستان هایی که در مسیر تردد مسافران و زائران هستند بزنیم و در جریان چند و چون مشکلات اقامت قرار بگیریم بی شک یکی از مشکلاتی که مطرح خواهد شد مساله سرویس های بهداشتی است.
موضوعی که اگر چه به ظاهر پیش پا افتاده به نظر می رسد اما می تواند به یک معضل ناراحت کننده و مساله ای حاد و بغرنج مبدل شود.
در یکی از شب های شلوغ و پر رفت آمد در آستانه عید نوروز سری به بوستان های شهر زده ایم. بوستان بنفشه در خیابان بنیاد یکی از بوستان هایی است که می توان برخی از مسافران را که در حال استراحت می باشند دید.
آقای دارابی یکی از اهالی این خیابان می گوید:متاسفانه مدتی است که سرویس های بهداشتی جلوی بوستان در حال تعمیر است و به ویژه در روزهای تعطیل و در وقت نماز، برخی از مردم و مسافرانی که در بوستان هستند سردرگم می شوند.
داخل بوستان که می شویم وجود مصالح و درب های بسته سرویس بهداشتی داخل بوستان، حرف های این شهروند را تائید می کند.سراغ سرویس بهداشتی دیگری را در این بوستان عریض و طویل که می گیریم اینکه گفته می شود چند چشمه سرویس بهداشتی نیز در انتهای بوستان نیز وجود دارد می تواند تا حدی نوید بخش مدیریت بوستان برای مواقع اضطراری باشد.اما وقتی بعد از گذراندن تقدیربا 5 دقیقه مسیر به انتهای بوستان می رسیم با درب های بسته سرویس بهداشتی خواهران مواجه می شویم.
از یکی از شهروندان که مشخص است ید طولایی که حضور در بوستان و استفاده از تجهیزات ورزشی را دارد جویای درب های بسته که می شویم عنوان می شود اغلب اوقات درب بخش خواهران بسته است شاید فکر می کنند در موقع نماز، غالبا آقایان در بوستان حضور دارند.
چند خیابان پایین تر نیز به بوستان کوکب سری زدیم آن جا اگر چه درب های سرویس های بهداشتی باز است اما بی توجهی به نظافت کف و دیوارها کمی محیط را ناخوشایند کرده است به ویژه اینکه در یکی از سرویس های بهداشتی تنها یک چشمه طراحی شده که با توجه به حضور مسافران در روزهای تعطیل، نمی تواند پاسخگو باشد.
کمی خیابان ها را می پیمائیم و سری به کوی خضر نبی(ع) می زنیم جایی که می توان گفت از مکان های بسیار پرتردد است و نمی توان بهانه ای برای کبمود سرویس بهداشتی و یا بی توجهی به نظافت آن تراشید.
داخل کانکس که با کاربری سرویس بهداشتی طراحی شده نیز نشانی از نظافت و رسیدگی به وضعیت سرویس ها دیده نمی شود.حتی وقتی برای بازدید از داخل سرویس وارد شدیم حضور زائران و مسافران زیادی که در صف انتظار برای وضو بودند و می خواستند خود را به نماز برسانند ما را متوجه کمبود جدی در این بخش کرد.
از یکی از زائران وقتی پر و جو کردیم گفت:داشتیم به سمت جمکران می رفتیم اما خواستیم زیارتی هم از کوی خضر نبی(ع) داشته باشیم.
آقای حسین نژاد که از شهر کرد مهمان ماست کودکش را نشان می دهد و می گوید: بچه که فرصت نمی دهد سراغ گرفتیم گفتند این جا سرویس بهداشتی دارد کمی شلوغ است اما صبر می کنیم نمی توانیم با این بچه ها تا جمکران برویم!!
حاج احمدی از زائرانی است که می گوید:از سرویس های واحدهای تجاری که نمی توان استفاده کرد راستش ما تابلویی را در محدوده پاساژها ندیدیم که نشان بدهد مسافران هم می توانند از این سرویس ها استفاده کنند در خود جمکران نیز گاهی حضور بالای جمعیت، موجب می شود دقایقی منتظر باشیم البته بیشتر در وقت اذان، معطلی هایی به دلیل حضور گسترده مردم وجود دارد.
یکی از ورودی های مهم قم نیز مسیر قم جعفریه می باشد.در این ورودی نیز کمبود سرویس های بهداشتی و وضعیت بهداشت آن، رخ می نماید و گلایه هایی را به وجود می آورد.
وارد یکی از بوستان هایی می شویم که در خیابان اصلی ورود زائران در 72 تن قرار دارد . فقدان روشنایی و تابلوهای راهنما نیز از جمله گلایه های زائران در این بخش است. آقای امیری که از استان یزد مهمان ما می باشد می گوید:وقتی در بوستان روشنایی نباشد کمی نگرانی و احساس ناامنی ایجاد می کند حتی اگر ناامنی وجود نداشته باشد باز هم نگرانی وجود دارد و بهتر است به غیر از نظافت سرویس های بهداشتی وضعیت روشنایی بوستان ها هم از اهمیت بالایی برخوردار است.
آقای بختیاری نیز ساعاتی است که از رضوان شهر مهمان شهر کریمه اهل بیت(ع) می باشد.وی می گوید شاید مسافران و زائرانی که از تمکن مالی خوبی برخوردار باشند مشکلی در رابطه با سرویس های بهداشتی نداشته باشند ولی مردمی که مجبورند یکی دو روز را در بوستان ها و در چادرها بگذارنند حتما با چنین مشکلی روبرو هستند و باید برای آن ها هم فکری شود.من خیلی دوست دارم در سطح شهر نیز تردد داشته باشم اما به دلیل تمرکز این امکانات در اطراف حرم و جمکران،نمی توان کمبود و مشکلات را به جان خرید و سری به شهر زد چون مشخص نیست که بوستان های داخل شهر چه وضعیتی داشته باشند.
وقتی به بوستان نرگس در امام زاده ابراهیم (ع) و بوستانی دیگر در بلوار شاهد می زنیم متوجه می شویم که نقصان و ضعف هایی در سرویس های بهداشتی چه از نظر فرسودگی و یا بهداشت وجود دارد که کمبودهایی را نشانه می دهد و بیان گر آن است که با همه تلاش هایی که می شود هنوز مدیریت جامعی برای رفع مشکلات وجود ندارد.
یونس عالی پور معاون امور هماهنگی زائران استانداری قم در گفت و گو با خبرنگار ایسنا درباره چنین معضلاتی عنوان کرد:تردد 20 میلیونی زائران در قم در حالی که 2 و نیم میلیون از این جمعیت را زائران خارجی تشکیل می دهند نشان می دهد که موضوع توجه به زیرساختهای خدماتی برای زائران مساله جدی است.
وی می گوید:سروس بهداشتی یکی از نیازهای اولیه برای زائران است که در سالهای اخیر خلاء هایی در این باره احساس شده است ما انتظار داریم معاونت های شهرداری در داخل شهر در مدیریت های شهری و برنامه های راهبردی،این خلاء ها را مورد توجه قرار دهند.
عالی پور بیان کرد:همچنین برای حل مشکلات سرویس های بهداشتی در ورودی های شهر نیز باید فکری شود در این راستا دستگاههای اجرایی و ادارات نیز وظیفه دارند درب های خود را در ایام تعطیل برای استفاده زائران از سرویس های بهداشتی باز بگذارند.
وی بیان کرد:گاهی همه زیرساختها در جهت پذیرایی از زائران مهیا می باشد اما بی توجهی به مساله ای که به نظر ما اهمیتی ندارد و پیش پا افتاده می باشد زمینه دلخوری و رنجش مسافر و زائری را فراهم می آوریم باید بدانیم که میزبان باید از هر نظر مراقب باشد تا امکانات کافی را در اختیار مهمان خود قرار دهد تا با رضایتمندی به سوی شهر و دیار خود رهسپار شود.
سيد محسن ميرهادی مديركل نظارت و هماهنگی امور خدمات شهری و محيط زيست شهرداری قم در خصوص آماده سازی سرویس های بهداشتی در ایام عید در جهت کاهش نارضایتی ها توضیح داد: در سال گذشته 727 چشمه سرویس بهداشتی در فضاهای عمومی و بوستان ها داشتیم که امسال 314 چشمه افزایش یافته است و امسال جمعا 1190 چشمه سرویس بهداشتی پیش بینی شده که بخشی از آن به صورت سیار می باشد.
وی تصریح کرد: نگهداری سرویس های بهداشتی یکی از سیاست های ما آماده سازی است چرا که سرویس های بهداشتی در بوستان ها گاهی دچار معیوبیت می شود و یا اینکه برخی از تجهیزات آن به سرقت می رود از این رو کنترل وضعیت شیر آلات،مایع دستشویی و رسیدگی به شیرهای معیوب از جمله اقدامات در راستای نگهداری است.
میرهادی بیان کرد:نگهداری سرویس های بهداشتی بر عهده پیمانکار است و به طور کلی هر 6 چشمه سرویس بهداشتی توسط یک نفر نگهداری می شود البته به دلیل غفلت نگهبانان و یا پیمانکاران برخی از سارقان تجهیزات و از جمله شیرهای آب را به سرقت می برند و این مساله از جمله دغدغه های جدی است.
وی در مورد نارضایتی برخی از زائران در فصل زمستان به دلیل بسته بودن درب های سرویس بهداشتی در بوستان ها نیز خاطرنشان کرد: به واسطه مسائل امنیتی و حضور معتادان بر اساس برخی از فصول سال در بوستان ها،باز و بسته بودن درب ها تعریف می شود چرا که کنترل کردن سرویس ها کاری دشوار است.
مديركل نظارت و هماهنگی امور خدمات شهری و محيط زيست شهرداری قم اظهار داشت:کنترل کردن سرویس های بهداشتی در بوستان ها کاری سخت و هزینه بر است مثلا ما در بوستان فدک 5 و 6 نقطه سرویس بهداشتی داریم که وقتی جمعیت کمی در آن جا تردد داشته باشند در فصل زمستان درب ها بسته می شود.
وی تاکید کرد:در آستانه عید نوروز همه درب های سرویس های بهداشتی باز است و جای نگرانی برای زائران و مسافران در سطح شهر و در داخل بوستان ها وجود ندارد از طرفی در این ایام از سرویس های بهداشتی بازدید داریم و نواقص اعلام می شود که پیمانکارها باید آن را رفع کنند.
میرهادی یادآور شد:ما همیشه خود را به جای زائرین می گذاریم که در شهر متوجه کمبودهایی می شوند ما بارها بر موضوع سرویس های بهداشتی در جلسات تاکید داشته ایم تا جایی که گاهی موجب تعجب می شود اما با این حال اولویت در خدمت رسانی را مساله رسیدگی به مشکلات سرویس ها می دانیم.
وی گفت:در بحث بوستان ها حتما نیروی نگهدارنده خواهیم داشت حضور چادرخواب ها و زائران این امر را ضروری می کند حتی در جهت جا نمایی سرویس های بهداشتی یک کتاب چه ای را تهیه و یک سری سرویس های پرتابل و سیار را در اطراف حرم و جمکران جا نمایی کرده ایم.
مديركل نظارت و هماهنگی امور خدمات شهری و محيط زيست شهرداری قم در مورد نظافت این سرویس ها بیان کرد:کمبود نیرو در طول سال موجب شده تا نظافت در بخش هایی از سرویس های بهداشتی مورد نظر نباشد اما برای عید نظافت به طور روزانه و شیف بندی با استفاده از مواد شوینده و ماشین آلات در نظافت و شستشوی کامل سرویس های بهداشتی در هسته مرکزی شهر توسط نیروی نگهداری اجرایی می شود.
وی بیان کرد:در بازدید های دوره ای نواقص نیز احضاء شده که برای عید و 25 اسفند ماه برطرف می شود برخی از بوستان های فرسوده در داخل بوستان های شهری نیز در حال نوسازی است
میرهادی افزود: نیازهای افراد سالخورده و کم توان و معلول در طراحی برخی از سرویس ها دیده شده و در این باره مناسب سازی صورت گرفته است از طرفی از طریق تابلوهایی سرویس های جدید نیز به زائران معرفی می شود.
وی عنوان کرد:در بازسازی و ساخت سرویس های جدید نیز توجه کافی به استانداردها داشته ایم تا از نظر کیفیت بتواند پاسخگوی نیاز ها باشد و تجهیزات کافی و ضوابط در آن لحاظ گردد.
مديركل نظارت و هماهنگی امور خدمات شهری و محيط زيست شهرداری قم متذکر شد:یک سری از سرویس های بهداشتی بر عهده شهرداری است سرویس ها در ورودی ها بر عهده گردشگری و اوقاف می باشد در بحث امامزادگان و نارضایتی فقط مختص شهرداری نیست مجموعه استان ها باید مشارکت نمایند.
عباس ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری در شورای اسلامی شهر قم نیز در این باره تاکید کرد:قم شهری زائر پذیر است و تعداد زیادی از زائران ساعات کمی را در قم حضور دارند و به عنوان شهری عبوری در آن حضور می یابند.
وی گفت:از این رو  یکی از نیازهای اساسی سرویس بهداشتی است در دو سه سال گذشته اقدامات خوبی در جهت افزایش سرویس ها را داشته ایم و در ایام نوروز افرادی را برای نگهداری سرویس ها قرار می دهند البته به دلیل کمبود اعتبارات نیروهایی برای کنترل همه سرویس ها در طول سال وجود ندارد که منشاء بسیاری از نارضایتی ها می باشد.
ذاکریان خاطرنشان کرد:اگر در بوستان ها رفت و آمد زیاد باشد و زائران در آن تردد داشته باشند خود به خود امنیت بوستان نیز تامین می شود و کمتر شاهد حضور افراد معتاد و هنجار شکن در بوستان ها خواهیم بود با توجه به دشوار بودن کنترل بوستان ها و کمبودهایی که وجود دارد در زمستان شاهد بسته بودن برخی از درب های سرویس بهداشتی می باشیم.
وی بیان کرد:ما و دبیر کمیسیون هر سال در ایام نوروز چنیدن بار از سرویس ها بازدید داریم و در جریان کمبودها و مشکلات قرار می گیریم و برخی از این مشکلات را نیز به شهرداری متذکر می شویم در چند سال اخیر نظافت سرویس ها در بوستان ها قابل قبول بوده امسال در قرار دادی که در چند ماه گذشته بسته شد  نگهداری فضای سبز به خوبی پیش بینی شده است.
این عضو شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد:حضور معتادان در سرویس های بهداشتی خوشایند نیست و این امر و سرقت برخی از تجهیزات سرویس های بهداشتی توسط سارقان در شان شهر کریمه اهل بیت (ع) نیست و باید مساله امنیت بوستان ها همانند الغدیر به خوبی تامین شود و نیروهای انتظامی و شهرداری با مشارکت هم برای حل این معضل تلاش کنند.
وی خاطرنشان کرد:البته اقداماتی انجام شده است و کانکس هایی برای مراقبت بیشتر طراحی شده اما همچنان کمبود نیرو وجود دارد و نارضایتی هایی از سوی مسافران و زائران شاهد می باشیم به نظر می رسد باید برای نظارت بیشتر عزمی جدی تر داشت.
مساله بهداشت سرویس های بهداشتی،مساله ای کم اهمیت و پیش پا افتاده نیست و باید برای حفظ سلامتی شهروندان نیز به بهداشت سرویسهای بهداشتی توجه بیشتری شود.
یکی از پزشکان متخصص در این باره عنوان کرد:محیط های آلوده منشاء رشد میکروب های خطرناک می باشد و می تواند سلامتی افراد به ویژه کودکان را به مخاطره بیندازد به خصوص سرویس های بهداشتی باید به طور کامل شستشو شود تا از ایجاد بیماری های انگلی و میکروبی جلوگیری به عمل بیاید.
احمد رضا یعقوبی تصریح کرد:این مراقبت ها در سفر اهمیت بیشتری دارد چرا که بی توجهی به استفاده از سرویس های بهداشتی می تواند موجب بیماری شود متولیان امر بهداشت و سلامت نیز باید همان گونه که توجه ویژه ای به سرویس های بهداشتی واقع در اماکن دارند به وضعیت بهداشت در سرویس های اماکن عمومی نیز رسیدگی کنند.
وی خاطرنشان کرد:سالمندان و کودکان به دلیل ویژگی های جسمی در خطر بیشتری قرار دارند و باید جدی تر بدان توجه شود.
به نظر می رسد اگر چه همه کمیته ها و کمیسیون ها در تلاشند تا فضا را برای حضور زائران فراهم کنند اما در جهت حفظ امکانات، حلقه ای گمشده وجود دارد و آن نظارت است نظارتی که اگر باشد گلایه مندی کمتری را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdceep8e.jh8pni9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما