پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۰
کد مطلب : 34684

پانزدهمین پیش نشست همایش ملی حکیم طهران در قم برگزار شد

قم نيوز : قم نگار: پانزدهمین پیش نشست همایش ملی حکیم طهران، نکوداشت مقام علمی «آقا علی مدرس زُنوزی (حکیم موسس)» با موضوع «شرایط سیاسی و اجتماعی عصر آقا علی مدرس زنوزی» روز پنجشنبه با حضور جمعی از پژوهشگران و استادان حوزه و دانشگاه در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.
پانزدهمین پیش نشست همایش ملی حکیم طهران در قم برگزار شد
به گزارش قم نگار، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این جلسه گفت: یکی از مسائل مورد بحث در شرایط سیاسی و اجتماعی دوره حکیم طهران این است که چگونه حکمت در زمان واحد در شهری مانند تهران رشد و در جای دیگر تنزل می کند.

حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، با اشاره به اینکه سه تن از حکیمان اربعه از اصفهان به تهران آمدند، افزود: آقا میرزا حسین سبزواری، آقا محمد رضا قمشه ای، میرزا ابوالحسن جلوه و آقا علی مدرس زنونی حکیمان اربعه حوزه علمیه تهران بودند که از میان آنها تنها میرزا حسین سبزواری از سبزوار به تهران آمده بود.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: علت این امر که چرا حکمت از اصفهان رفت و به تهران آمد و چه زمینه هایی در تهران به وجود آمد که حکیمان اربعه به تهران آمدند، باید مورد بررسی و پژوهش قرار بگیرد.
لک زایی، بیان کرد: یکی از دلایل ورود حکیمان به تهران به عوامل سیاسی، اجتماعی و محیطی آن دوره مربوط می شود و حکیم زنوزی حدود ۳۷ سال در تهران به تدریس مشغول بود.

وی با اشاره به عقب ماندگی های ایران در دوره قاجاریه گفت: این عقب ماندگی ها موجب شد تا برخی به فکر تاسیس مدرسه برای آموزش افتادند و مراکز علمی مانند مدرسه مروی و دارالفنون در این دوره تاسیس شد و همه اینها دست به دست هم داد که به مساله دانش توجه شود و یکی از دانش ها حکمت بود که حکیمان اربعه چراغ حکمت را روشن کردند.

وی با تاکید بر ضرورت انجام کارهای پژوهشی در رابطه با حکیمان اربعه گفت: برای بررسی نقش علمی حکیم طهران نیازمند مطالعه و انجام کارهای تحقیقاتی بیشتر هستیم تا بتوانیم به تاثیرات علمی و حکمتی وی بیشتر پی ببریم و همچنین باید در مسیر رشد و شکوفایی جامعه که دغدغه همه عالمان و حکیمان بوده است گام برداریم.

دکتر محمد فتح اللهی از استادان دانشگاه های تهران نیز در این نشست، با اشاره به اوضاع سیاسی و اجتماعی در دوران حکیم طهران گفت: در آن عصر مشاهده می کنیم که تهران دیگر یک شهر سنتی نیست و در حال تدوین یک هویت است و تهران فی نفسه یک مظهر فلسفه است و به یک معنا مرکز شد و دیگر مراکز علمی از فلسفه تهران تغذیه کرده اند.

وی با بیان اینکه باید به طور کامل درباره دوره قاجار بررسی صورت بگیرد، گفت: در این دوره شاهد غلبه فضای مادی گرایی هستیم که حتی بر روی شعر و ادبیات نیز این امر تاثیر گذاشته و سبک هندی را به سبک خراسانی که فقط مظاهر مادی طبیعت را می دید، تغییر داد.

همچنین، دکتر منوچهر صدوقی سها از فیلسوفان و عرفان پژوهان در این نشست در رابطه با مقام علمی «آقا علی مدرس زنوزی» مشهور به حکیم طهران یا حکیم موسس مطالبی را بیان کرد.

دکتر علیرضا صدرا عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و عضو گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی نیز در این نشست به آثار علمی حکیم طهران اشاره کرد و آنان را مورد بررسی قرار داد و گفت: امروز باید به تولید دانش ادامه دهیم و برای رشد و پیشرفت علمی کشور تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه فقه و فلسفه هیچ کدام جای یکدیگر را نمی گیرند بلکه هم افزا هستند و با استفاده از ظرفیت و زمینه های موجود در این مساله باید بیشتر کار کرد، گفت: انسان ها متاثر از زمان خود هستند اما معلول زمان خود نیستند بلکه معلول اراده خود هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی از استادان حوزه علمیه قم نیز در این نشست با بیان اینکه شرایط جامعه امروز نسبت به حکمت مرهون تلاش حکیمان پیشین است، تاکید کرد: باید در معرفی آثار علمی و شخصیتی عالمان گذشته تلاش کنیم و برگزاری این نشست های علمی می تواند در توسعه دانش و پیشرفت کشور موثر باشد.

دبیر علمی این نشست نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: مسئولان برگزاری این همایش تصمیم گرفتند پیش از برگزاری آن، بحث های علمی را در یک سطح بالایی بپرورانند و در نهایت اقدام به برگزاری آن کنند و این پیش نشست ها، زمینه ساز علمی برای برگزاری همایش اصلی است.

دکتر رجب علی اسفندیار افزود: محصول این بحث های علمی در همایش اصلی به بحث گذاشته می شود و برگزاری این نشست ها به انجام بحث های علمی و تخصصی در این زمینه کمک می کند و از آنجا که زمینه بحث های علمی و مقدماتی حکیم طهران کمتر کار شده برگزاری نشست های علمی و بحث استادان و کارشناسان در این زمینه ضروری است.

این نشست از سوی معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار و در پایان به پرسش های شرکت کنندگان پاسخ داده شد.

همایش ملی حکیم طهران، نکوداشت مقام علمی «آقا علی مدرس زُنوزی (حکیم موسس)» از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی و با همکاری ۲۱ مرکز علمی فرهنگی و اجرایی کشور در زمستان امسال به مدت دو روز در تهران و قم برگزار می شود؛ تاکنون ۱۴ پیش نشست علمی درباره این همایش با موضوع های گوناگون در مراکز مختلف علمی قم، تهران، مشهد، شیراز، مرند و زنوز برگزار شده است.

این همایش در محورهای شخصیت شناسی حکیم طهران، تحلیل آرا و اندیشه های حکیم طهران، بحث های تطبیقی و مقایسه ای و بررسی آثار مرحوم حکیم موسس برگزار می شود.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به پایگاه اطلاع رسانی همایش ملی حکیم طهران به نشانی www.hakim-tehran.com و یا پایگاه اطلاع رسانی مجمع عالی به نشانی www.hekmateislami.com و یا دبیرخانه همایش واقع در قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، دفتر مجمع عالی حکمت اسلامی مراجعه کنند.

آقا علی مدرس زُنوزی مشهور به حکیم طهران و حکیم موسس از بزرگ ترین حکیمان و مدرسان حکمت در قرن ۱۳ هجری قمری بود.

وی به وسعت دانش، قدرت پژوهش، ابتکار و نوآوری در عرصه حکمت متعالیه شهرت دارد، از جمله آثار وی می توان به تعلیقات بر شوارق، تاریخ الحکما، رساله در توحید، رساله حملیه، رساله در وجود رابطی و تعلیقات بر اسفار اشاره کرد و از شاگردان حکیم طهران می توان میرزا کوچک آشتیانی، سید حسین بادکوبه ای، میرزا محمد باقر اصطهبانی، آقا میرزا هاشم گیلانی رشتی، حیدر قلی خان نهاوندی و میرزا حسن کرمانشاهی را نام برد.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdceep8x.jh8evi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما