جمعه ۲ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۰۸
کد مطلب : 27204
مدیرکل بهزیستی قم:

۶۰ هزار کودک قمی تحت پوشش طرح ملی غربالگری بینایی قرار می‌گیرند

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل بهزیستی قم گفت: در ۱۵۰ مرکز غربالگری بینایی در سطح استان بیش از ۶۰ هزار کودک ۳ تا ۶ سال، غربالگری می‌شوند و در صورت وجود موارد مشکوک به مراکز درمانی ارجاع می‌شوند.
۶۰ هزار کودک قمی تحت پوشش طرح ملی غربالگری بینایی قرار می‌گیرند
به گزارش قم نیوز، رضا سلیقه ظهر دیروز در مراسم افتتاحیه طرح پیشگیری از تنبلی کودکان ۳-۶ سال امروز در مرکز مسبح با حضور مربیان مهدکودک‌ها و تعدادی از کودکان زیر ۶ سال برگزار شد، با اشاره به وظیفه سازمان بهزیستی، اظهار کرد: مهم‌ترین وظیفه این سازمان، پیشگیری از انواع معلولیت‌ها است، زیرا وجود فرزندان معلول در خانواده‌ها سبب تحمیل هزینه‌های هنگفتی به خانواده‌ها می‌شود.

مدیرکل بهزیستی قم با اشاره به شاخص معلولیت در خانواده‌ها، افزود: ۵۰ درصد معلولیت‌های ناشی از بیماری‌های ژنتیکی است، بنابراین می‌توان ۴۰تا ۵۰ درصد بیماری‌هایی مانندتنبلی چشم، ناشنوایی و انحراف بینایی را پیشگیری کرد.

وی با تاکید به شیوه تکمیل سیستم بینایی، تصریح کرد: از زمان انعقاد نطفه تا سن ۱۲ سالگی زمان تکمیل سیستم بینایی است، البته زمان طلایی بین ۳تا ۶ سال است که در صورت شناسایی بیماری می‌توانیم برای درمان آن اقدام کنیم.

سلیقه، عنوان کرد: تنبلی چشم از بیماری‌هایی است که در ظاهر بیمار مشکلی ندارد، اما با شرکت در طرح غربالگری بینایی که بیش از ۱۵ سال است در کشور اجرا می‌شود می‌توان از شیوع این بیماری پیشگیری کرد.

مدیرکل بهزیستی قم با اشاره به چگونگی غربالگری بینایی، گفت: نخست کودکان در مراکز و مهدهای کودک از سوی مربیان آموزش‌دیده شده، غربالگری می‌شوند و در صورت داشتن مشکل، همکاری نکردن کودک و مشکوک بودن به تنبلی چشم به اپتومتریست ارجاع داده می‌شود.

وی با اشاره به نحوه پیگیری و درمان تنبلی چشم، اظهار کرد: اگر کودک از سوی مرکز به اپتومتریست ارجاع داده شود و چشم‌پزشک او را درمان کرد هزینه‌ای از سوی والدین انجام نمی‌شود و مراحل کار به شکل رایگان است، حتی خانواده‌های کم‌بضاعت نیز برای خرید عینک از سوی سازمان بهزیستی حمایت می‌شوند.

سلیقه با اشاره به آمار کودکان ۳-۶ سال، افزود: سال گذشته بیش از ۴۸ هزار کودک در طرح غربالگری شرکت داده‌شده بود که ۴۱۶۰ کودک به مراکز درمانی ارجاع داده شدند و از این تعداد۱۷۸ نفر اختلال بینایی داشتند که خانواده‌ها در جریان قرار گرفتند.

مدیرکل بهزیستی قم با اشاره به پایگاه‌هایی که ارائه خدمات درمان کم بینایی دارند، تصریح کرد: در ۱۵۰ مرکز در سطح استان بیش از ۶۰ هزار کودک ۳ تا ۶ سال غربالگری می‌شوند، حدود ۷۸ درصد کودکان کشور تحت پوشش طرح قرار می‌گیرند، بنابراین ما باید تلاش کنیم که صد در صد کودکان را پوشش دهیم.

وی با اشاره به تلاش بهزیستی برای جلوگیری از ناشنوایی، عنوان کرد: این سازمان با عربال ۲۳ هزار کودک ۴۰ کودک دارای اختلال شنوایی را شناسایی و مراحل درمان را آغاز کرده است.

سلیقه با تاکید به درمان ناشنوایی در استان، خاطرنشان کرد: ۱۸ مورد کاشت حلزون انجام‌شده و از هزینه‌این درمان، ۳ میلیون تومان را خانواده‌ها بیش از ۲۷ میلیون تومان را سازمان بهزیستی پرداخت می‌کند.

انتهای پیام/ 130
https://qomnews.ir/vdceew8w.jh8f7i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما