قم نيوز : قم نگار: وقتی از رهبری تا سیدحسن نصر‌الله از جنگ نرم می‌گویند و رهبران مسلمان و آگاهان فرهنگی از جنگ نرم و تهاجم ارزش‌های غربی در یمن، آمریکا، نیجریه، ایران و لبنان می‌گویند سوالی که پیش می‌آید این است که فرماندهی این جنگ از آن کیست؟
از سیدحسن نصر‌الله تا شیخ زکزکی همه از جنگ نرم می‌گویند/فرماندهی جنگ جهانی نرم از آن کیست؟
به گزارش قم نگار، هفته پیش بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولان رسانه ملی با تبیین اهداف «جنگ نرم برنامه‌ریزی شده، گسترده و همه‌جانبه نظام سلطه با جمهوری اسلامی»، تغییر باورهای مردم را مهم‌ترین هدف این جنگ پیچیده خواندند و با تأکید بر نقش منحصربه‌فرد رسانه ملی در این کارزار جدی، برنامه‌ریزی دقیق و عالمانه را برای تحقق وظایف رسانه ملی مورد تأکید قرار دادند.

تعریف جنگ نرم در سخن رهبری

کلید واژه «جنگ نرم» اما کلید واژه‌ای جدید در سخنان رهبری انقلاب نیست و حداقل از سال ۱۳۸۸ تاکنون ایشان بارها و به مناسبت‌های مختلف از این عنوان کلیدی یاد کرده‌اند.

ایشان اما در تعریف جنگ نرم چنین بیان کرده‌اند: جنگ نرم؛ یعنی جنگ به وسیله‌ ابزارهای فرهنگی، به وسیله نفوذ، به وسیله دروغ، به وسیله شایعه‌پراکنی؛ با ابزارهای پیشرفته‌ای که امروز وجود دارد، ابزارهای ارتباطی‌ای که ده سال قبل و پانزده سال قبل و سی سال قبل نبود، امروز گسترش پیدا کرده. جنگ نرم یعنی ایجاد تردید در دل‌ها و ذهن‌های مردم.(۴/۹/۸۸)

این اتفاق اما گویا امروز نه یک جنگ علیه ایران و ارزش‌های انقلاب اسلامی در ایران است که یک جنگ جهانی علیه ارزش‌های انسانی و اسلامی است.

 از سیدحسن نصرالله تا رمان‌نویس لبنانی همه از جنگ نرم در لبنان می‌گویند
همین چند روز پیش بود که سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در جریان سخنرانی‌های خود در دهه اول محرم از جنگ نرم گفت و گفت: در سال‌های اخیر تمرکز گسترده‌ای بر جنگ نرم صورت گرفته است و این به دلیل پیشرفت وسایل ارتباط جمعی است که فرصت این حمله را بیش از هر زمان دیگری داده است.

وی با اشاره به چهار مرحله از این جنگ افزود: این جنگ نرم ایده‌ای چندمرحله‌ای دارد که درباره مسئولیت اجتماعی و اوضاع عمومی است.

البته در لبنان این تنها سیدحسن نصرالله نیست که از جنگ نرم سخن می‌گوید و علاوه بر برگزاری چند همایش در سال گذشته در این موضوع هنرمندان و ادیبان نیز از این جنگ فرهنگ و هنر و ادب سخن می‌گویند.

یکی از این افراد «محمد احمد حمود» رمان‌نویس لبنانی است که با قلم خلاق خود مقاومت و جهاد این مردم را به نگارش ادبی درآورده است؛ او می‌گوید: پیروزی‌های مقاومت رنگ جدیدی به داستان، رمان، شعر و قصیده و مقاله بخشیده است چه بسا که ادبیات مقاومت بتواند ادبیاتی شود که بر نوشته‌های تکراری و پوچ، توفیق یابد هر چند یک جنگ جهانی علیه این نوع از ادبیات در جریان است و سعی می‌کند مسیر و چهره آن را با ترس‌افکنی رسانه‌ایِ رذیلانه و منقرض شده، تغییر دهند.

 جنگ نرم و تهاجم فرهنگی از یمن تا نیجریه و آمریکا
و باز باید گفت این تنها در لبنان نیست که نسبت به جنگ نرم سخن گفته می‌شود چه اینکه این جنگ نرم در یمن نیز در جریان است و «عبدالسلام عباس الوجیه» دبیرکل «کنگره علمای یمن» در این باره به خبرگزاری فارس می‌گوید: نیروهای انقلابی یمن همانگونه که پیش از این بوده علیرغم کمبود امکانات و منابع محدود همچنان فعالیت‌های رسانه‌ای، هنری و فرهنگی خود را انجام می‌دهند که این امر الحمدلله در حد بالایی موجب بیداری و رشد هشیاری مردم یمن شده و این انقلابی که شما می‌بینید نتیجه رشد هوشیاری مردم و رسیدن پیام‌های رسانه‌ای، هنری و فرهنگی به فکر و قلب عامه مردم بوده است.

وی می‌افزاید: علیرغم جنگ رسانه‌ای بزرگی که دشمنان با امکانات و وسائل و تجهیزات بزرگ خود برپا کرده‌اند و توانسته‌اند همه چیز را بخرند و افرادی را اجیر کنند اما تاثیر آنها الحمدلله محدود بوده است چراکه آنها مسیر خود را بر پایه دروغ و جدل و گمراهی و فریب و قرار گرفتن در برابر مسائل عادلانه امت اسلامی قرار داده‌اند که با گذر زمان و افزایش اشتباهات آنها این رسانه‌ها در جنگ نرم خود اعتماد عامه مردم را از دست داده‌اند و تاثیرشان محدود شده است.

اما این جنگ نرم به واقع یک جنگ جهانی است چه اینکه در قلب آفریقا نیز شیخ ابراهیم زکزکی رهبر «جنبش اسلامی نیجریه» در گفت‌وگو با فارس با اشاره به تأسیس شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی در نیجریه به نام طرد گروه‌های تکفیری از یک جنگ نرم علیه ملت نیجریه سخن می‌گوید: این یک جنگ نرم است وقتی با این فیلم‌ها می‌آیند باید معلوم شود شبکه از کجا آمده شبکه اینترنتی را هر کسی می‌تواند راه بیندازد اما شبکه ماهواره‌ای اینگونه نیست.

شاید بتوان گفت جنگ نرم امروز همه جای جهان برقرار است تا آنجا که مایکل جونز محقق و نویسنده آمریکایی و مدیر مسئول نشریه «جنگ فرهنگ‌ها» نیز می‌گوید: مردم ایران احساس می‌کنند که آمریکا به آنها تهاجم فرهنگی داشته اما خود آمریکایی‌ها نیز قربانی تهاجم فرهنگی امپریالیسم هستند.

 جوانان مومن انقلابی و گروه‌های خودجوش افسران جنگ جهانی نرم
حال به واقع سوال این است که در این نبرد نرم جهانی چه کسی می‌تواند رهبری را برعهده بگیرد؟ چه کسی از قدرت بیشتری برای مقابله با ارزش‌های غربی نیرومندتر است.

شاید پاسخ در این باشد که رهبری انقلاب بیان می‌کنند: در جنگ نرم، قدر مسلّم نخبگان فکری‌اند که باید به میدان بیایند. یعنی شما افسران جوانِ جبهه مقابله با جنگ نرم هستید.(۴/۶/۸۸)

و در جایی دیگر از این افسران جوان جنگ نرم به عنوان «جوانان مومن و خودجوش» یاد می‌کنند و می‌افزایند: خطاب به جوانهایی است که در سرتاسر کشور فعّالیّتهای فرهنگی را به صورت خودجوش شروع کردند که بحمدالله خیلی هم وسیع شده است. من میخواهم بگویم آن جوانهایی که در تهران، در شهرهای گوناگون، در استانهای مختلف، در خود مشهد، در بسیاری از شهرهای دیگر کار فرهنگی میکنند، با اراده‌ی خودشان، با انگیزه‌ی خودشان ـ کارهای بسیار خوبی هم از آنها ناشی شده است که از بعضی از آنها ما بحمدالله اطّلاع پیدا کردیم ـ کار را هرچه میتوانند به‌طور جدّی دنبال کنند و ادامه بدهند. بدانند که همین گسترش کار فرهنگی در بین جوانهای مؤمن و انقلابی، نقش بسیار زیادی را در پیشرفت این کشور و در ایستادگی ما در مقابل دشمنان این ملّت، ایفا کرده است.

 به نظر می‌رسد جوانان مومن انقلابی ایران در این جنگ تنها نیستند و جوانانی که امروز در اقصی نقاط جهان علمدار بیداری جهانی و ایرانی هستند در این جنگ جهانی می‌رزمند و بر جریان دیپلماسی فرهنگی کشور و کسانی که خود را متعهد به صدور فرهنگی انقلاب اسلامی می‌دانند و به ویژه دستگاه های دیپلماسی فرهنگی کشور است که علاوه بر کشف جوانان و ارتباط با آنان، این جوانان را به جوانان مومن انقلابی داخل متصل کنند و مسیر پیروزی ارزشهای الهی و انقلابی را هموار کنند.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdceex8x.jh8xwi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما