چهارشنبه ۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۱۵
کد مطلب : 50154
منبع : خبرگزاری مهر
با کمک‌های مردم در ماه رمضان؛

۴۲ زندانی قمی آزاد شدند/ کاهش ۱۳ درصدی آمار زندانیان در قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل زندان‌های قم با اشاره به برگزاری گلریزان آزادی زندانیان برای اولین بار در استان قم از آزادی ۱۸ زندانی جرائم غیر عمد و ۲۴ زندانی با جرائم عمد بدون سابقه در قم خبر داد.
۴۲ زندانی قمی آزاد شدند/ کاهش ۱۳ درصدی آمار زندانیان در قم
۴۲ زندانی قمی آزاد شدند/ کاهش ۱۳ درصدی آمار زندانیان در قم
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام سید علی تهامی قبل از ظهر چهارشنبه در نشست خبری که به مناسب هفته قوه قضائیه در سالن جلسات اداره کل زندان‌های استان قم برگزار شد، با اشاره به اینکه این اداره کل در سه بخش زندان، زندانی و زندان‌بانی کار می‌کند، اظهار کرد: در بخش زندان طبیعی است که باید بهبود وضع موجود از نظر مدیریتی، اجرایی، فیزیکی و اداری در برنامه قرار گیرد.


مدیرکل زندان‌های استان قم با اشاره به اینکه در رابطه با زندانیان فراهم نمودن بستر بازگشت شرافتمندانه به جامعه و خانواده به عنوان هدف اصلی مطرح است، افزود: کاهش جرائم کیفری مهم‌ترین ایده آلی است که دستگاه قضا و سازمان زندان‌ها در این زمینه تلاش می‌شود که در استان قم پیشرفت در این زمینه حاصل شده است و از سال گذشته ۱۳ درصد آمار زندانی کاهش یافته است.


وی با اشاره به برگزاری مراسم گلریزان برای آزادی زندانیان در ماه رمضان امسال، تصریح کرد: تنها استانی که گلریزان رسمی برای آزادی زندانیان در آن برگزار نمی‌شد استان قم بود اما امسال با فرهنگ‌سازی و تلاش‌های بسیار این گلریزان انجام شد و ۳۵۰ میلیون تومان مساعدت‌های خیران برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد و جرائم عمدی که برای بار اول اتفاق افتاده‌اند را داشتیم.


چارت تشکیلاتی سازمان زندان‌ها در قم کامل نیست


حجت الاسلام تهامی با اشاره به لزوم افزایش و توسعه منابع انسانی در زندان‌ها، تأکید کرد: چارت تشکیلاتی سازمان زندان‌ها در استان قم هنوز کامل نیست و نیروی انسانی مورد نیاز سازمان جذب نشده‌اند و باید در این راستا مسئولان توجه داشته باشند.


به گفته مدیرکل زندان‌های استان قم فعالیت‌های سازمان زندان‌ها در سه بخش امنیتی، حمایتی و تربیتی است و در واقع تلاش می‌شود به شعار امنیت برای تربیت جامه عمل پوشانده شود و زندانیان برای اصلاح و تربیت نگهداری می‌شوند.


وی به اقدامات حمایتی زندانیان نیز اشاره کرد و گفت: انجمن حمایت از زندانیان به مساعدت خانواده‌های زندانیان می‌پردازد و ستاد دیه با این هدف تشکیل شده است، گلریزانی که در سراسر کشور برگزار شد یکی از همین اقدامات حمایتی بود و جمعیت قابل توجهی از زندانیان که جرائم غیر عمد داشتند و یا جرائم عمدی بدون سابقه کیفری داشتند به این طریق آزاد شدند و به خانواده‌های خود بازگشتند.


حجت الاسلام تهامی از آزادی ۴۲ نفر از زندانیان با برگزاری گلریزان در ماه رمضان خبر داد و افزود: تا به امروز ۱۸ نفر از زندانیان جرائم غیر عمد آزاد شدند که تا سقف ۱۰ میلیون تومان بدهکاری داشتند، ۲۷۰ پرونده مالی دیگر نیز وجود دارد که در دست بررسی هستند و ۶۲ میلیارد تومان برای آزادی آن‌ها اعتبار لازم است، علاوه بر این ۲۴ نفر از افرادی که جرائم عمد برای اولین بار داشتند نیز با پرداخت بدهی ۹۵ میلیون تومان آزاد شدند.


مدیرکل زندان‌های استان قم به مراقبت‌های بعد از آزادی زندانیان هم اشاره و تأکید کرد: بعد از خروج از زندان مراقبت‌های بعد از خروج لحاظ می‌شود، به برخی از این افراد وام‌هایی داده می‌شود و بحث اشتغال آن‌ها پیگیری می‌شود.


وی با تأکید به بحث‌های تربیتی زندان، بیان کرد: بنابراین است که هر زندانی که وارد زندان می‌شود در یکی از بخش‌های فرهنگی، اشتغال و بهداشتی مشغول به کار شود، سیاست اصلی سازمان‌ها بحث استاد شاگردی است که خود زندانیان هم استاد باشند و هم افرادی که دارای شرایط هستند آموزش لازم را ببینند، برای مثال در امور ورزشی ۵۰ نفر از خود زندانیان آموزش‌های ورزشی دیده‌اند و گواهی دریافت کرده‌اند و می‌توانند آموزش را نسبت به دیگران داشته باشند.


حجت الاسلام تهامی افزود: امتیازاتی که به زندانیان داده می‌شود باید امتیازات هدفمند باشد، برای اعطای آزادی مشروط، عفو و مرخصی شرایطی در نظر گرفته شده است که باید رعایت شود، یک سری از امتیازات در قانون لحاظ شده است که حق زندانی است اما بخشی از امتیازات نیز جنبه تشویقی دارد که برای آن‌ها شرایطی تدوین می‌شود که زندانی باید به آن‌ها عمل کند.


وی با بیان اینکه زندان‌های استان قم را در ماه رمضان به خوبی می‌توان دارالقرآن تعریف کرد، تأکید کرد: در همه بندها با حضور بیش از ۴۰ روحانی برنامه‌های وسیع و گسترده‌ای در رابطه با مسائل قرآنی داشته‌ایم و جلسات قرآنی در داخل اتاق‌ها، بندها و سطح مجتمع برگزار می‌شد.


راه‌اندازی مدرسه تربیت


مدیرکل زندان‌های استان قم از راه‌اندازی مدرسه تربیت در استان قم خبر داد و افزود: در سال جاری از سوی وزارت آموزش و پرورش مجوز این مدرسه دریافت شد و امروز عده‌ای از زندانیان واجد شرایط در حال تحصیل هستند.


حجت الاسلام تهامی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی در سطح زندان، تصریح کرد: شرکت در فعالیت‌های فرهنگی در سطح استان و برگزاری مسابقه ثانیه‌های انس از سوی ستاد اقامه نماز استان قم از جمله این فعالیت‌های فرهنگی بود که قریب به ۷۰ درصد مجموعه سازمان زندان‌ها در این مسابقه شرکت کردند که یک سری امتیازات هم برای اداره زندان‌ها در نظر گرفته شد.


مدیرکل زندان‌های استان قم به مقام‌های کشوری سازمان زندان‌های استان قم هم اشاره کرد و گفت: رتبه برتر کشوری سازمان زندان‌های قم در فعالیت‌های کانون مساجد، کسب ۳ رتبه مسابقات مددجویان در سراسر کشور، کسب ۶ رتبه اول و دومی مسابقات هنری و ۸ رتبه در مسابقات قوه قضائیه که در استان قم برگزار شد از جمله این مقام‌ها بوده است.


وی افزود: در مورد اشتغال زندانیان، ۱۵۶ درصد اشتغال در استان قم نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، در بند نسوان، کانون اصلاح و تربیت اشتغال صد درصدی برای افراد واجد شرایط به وجود آمده است.


حجت الاسلام تهامی با اشاره به مسائل بهداشت و درمان هم تأکید کرد: در بهداشت و درمان و اجرای طرح تحول نظام سلامت زندان‌ها مستثنی شده‌اند با هماهنگی‌ها صورت گرفته است که در سال آینده اجرای این طرح را در زندان‌ها هم داشته باشیم، رژیم غذایی در زندان‌ها به صورت غذاهای کم چربی، کم نمک و بیماری‌های مزمن برای اولین بار در استان قم آغاز شده است و علاوه بر این تست پزشکی برای زندانیان به منظور بیماریابی، شناسایی به موقع و درمان زندانیان هر ماه انجام می‌شود.


مدیرکل زندان‌های استان قم تأکید کرد: ۲۰۰ نفر از فرزندان زندانیان که در مدارس هستند بسته‌های حمایتی با حفظ حرمت دریافت کردند و همکاری‌هایی با فنی و حرفه‌ای و اداره کل اوقاف برای حفظ قرآن نیز صورت گرفته است که با همراهی اداره اوقاف خانواده کسانی که در حفظ قرآن اهتمام دارند مساعدت‌هایی دریافت کرده‌اند.


شماره حساب‌های بانک ملی ۰۲۰۱۲۳۱۶۱۸۰۰۹، بانک ملت ۱۸۲۲۲۸۸۷۲۴، تجارت ۱۵۳۰۰۸۵۵۹۳، به نام ستاد دیه استان قم برای دریافت‌های کمک‌های مردمی به منظور آزادی زندانیان غیر عمد آمادگی دارد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdceez8n.jh87ni9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما