جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۴۰
کد مطلب : 22047
کارشناس مسائل فرهنگی:

عرصه‌های فرهنگی نباید از حضور زنان خالی باشد

قم نيوز : قم نیوز:یک کارشناس مسائل فرهنگی گفت: حضور خانم‌های فرهنگی در انجام یک جنس فعالیت‌های فرهنگی نباید خالی باشد.
عرصه‌های فرهنگی نباید از حضور زنان خالی باشد
به‌گزارش قم نیوز و به نقل از ستاد خبری اولین اجلاس اصحاب عشق، حجت الاسلام احمد راهدار صبح امروز جمعه در روز دوم اجلاس ملی اصحاب عشق و در نشست هم‌اندیشی بایسته‌ها و الزامات توسعه فعالیت‌های فرهنگی جوانان مومن و انقلابی، در سخنانی اظهار کرد: بحث‌های خود را در موضوع توسعه فعالیت های فرهنگی با نگاهی راهبردی با اشاره به ذکر سه نکته بیان می کنم؛ اولین موضوع وقف در جامعه امروز ایران است که متاسفانه آموزه وقف اسلامی به لحاظ کمی و کیفی فراموش شده است.

وی افزود: با نگاه به عقبه تاریخی سنت وقف در ایران، بیشترین درصد وقف را در عهد صفویه داریم و یکی از برکاتی که از طریق وقف حاصل شد، این بود که در دوره‌های بعدی مثل دوره قاجار که شاهان بی کفایت تحریم های کمرشکنی را بر ایران وارد کردند، تاثیراین موقوفات مستقل اقتصادی باعث شد که مردم در مقابل این تحریم ها بایستند.

کارشناس مسائل فرهنگی در ادامه تصریح کرد: مساله وقف، بازار و مساله حوزه زنان سه حوزه مغفول مانده فعالان فرهنگی است.

رهدار اضافه کرد: در مورد مساله وقف که به تناسب دغدغه فرهنگی که دراین جمع دیده می شود، باید گفت که یکی از امثال وقف، وقف علمی است و تعدادی از دانشگاه های مطرح اروپا و دنیا به صورت موقوفات علمی و فرهنگی مردمشان اداره می شوند.

وی خاطرنشان کرد: با اشاره به دومین نکته از بحث‌های راهبردی موضوع فرهنگی گفت: بازار، دومین حوزه مغول مانده فعالیت های فرهنگی است. این غفلت باعث شده که بازاری ببینیم که اهل دین نیست و همچنین اهل دینی می بینیم که از برکات و ثمره بازار بی‌بهره است است.

کارشناس مسائل فرهنگی همچنین تصریح کرد: در گذشته حوزه های علمیه در میان بازار بودند و علما برای بازاریان مکاسب درس می دادند ولی کمرنگ شدند و این موضوع در بازار باعث شده که عقلانیت بازار از مسائل فرهنگی فاصله بگیرد. به دلیل اینکه در بازار کار نکردیم لذا روی همه ما حتی فشار وارد شده و هم روی کسانی که می خواهند فعالیت فرهنگی انجام دهند و هم از سوی دیگر بازاریان چون از برکات خمس و زکات بی بهره خواهند شد.

"دوستان باید بنشینند و ارتباط فرهنگی بازار را مهندسی کنند. مسئولان اجازه ندهند که بازارها به حاشیه شهرها بروند و اجازه ندهند که بازار، روحانی و مسجد نداشته باشد. "

رهدار در بخش دیگر سخنان خود گفت: نکته سوم حضور زنان در حوزه فرهنگ و فکر است . حضور خانم های فرهنگی در انجام یک جنس فعالیت های فرهنگی نباید خالی باشد. زن ها سرمایه ای در حوزه فرهنگ هستند که فعالیت‌های فرهنگی آنها از خانه گرفته تا در حوزه اجتماع نباید مغفول بماند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcef78w.jh8wei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما