جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : 35377
رحیم‌پور ازغدی:

نهضت عظیم امام خمینی (ره) سرنوشت اسلام را تغییر داد

قم نيوز : قم نگار: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نهضت عظیم امام خمینی (ره) عملا نه‌تنها سرنوشت حوزه و روحانیت و شیعه و اسلام را تغییر داد بلکه سرنوشت بشریت را تحت تاثیر قرار داده است به طوری که توجه همه جهان به ایران است.
نهضت عظیم امام خمینی (ره) سرنوشت اسلام را تغییر داد
به گزارش قم نگار، حسن رحیم پور ازغدی شامگاه پنجشنبه در نشست «مردم سالاری دینی» در جمع طلاب مدرسه علمیه حقانی قم با بیان اینکه قبل از انقلاب صرفا حضور فیزیکی در حوزه علمیه و مطالعه چند کتاب فقهی هدف نهایی طلبه‌ها بود، اظهار داشت: این نوع نگاه تازه در حوزه علمیه ایجاد شد که پرچم دار آن امام خمینی(ره) است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نهضت عظیم امام خمینی (ره) افزود: ایشان عملا نه‌تنها سرنوشت حوزه و روحانیت و شیعه و اسلام را تغییر داد بلکه سرنوشت بشریت را تحت تاثیر قرار داده است به طوری که توجه همه جهان به ایران است.

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه اتفاقات اخیر در جهان ادامه دارد، گفت: ما در آینده‌های نه چندان دور مدام باید منتظر حوادث بزرگ مثبت و منفی باشیم که سرنوشت جهان را تغییر می‌دهد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان "در زمان گذشته صدای طلبه‌ها و مبلغان دینی به چند شهر اطراف خود بیشتر نمی‌رسید"، تصریح کرد: امروز شرایطی پیش آمده است که طلبه‌ها از امکانات و ابزار وسایل ارتباطی بهتری نسبت به گذشته برخوردارند بنابراین وظیفه دارند نتیجه قرن‌ها تلاش و مجاهدت علمای گذشته را به ثمر بنشانند.

وی عنوان کرد: طلبه‌های امروز باید خود را برای شرایط روز آماده کنند و آمادگی مواجهه با مخاطب بین المللی در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی را داشته باشند.

رحیم پورازغدی با اشاره به نقش تاثیر گذار روحانیونی چون آیت الله بهشتی، آیت الله جنتی، آیت الله جوادی آملی در پیشبرد اهداف انقلاب، گفت: در مرحله اول نظام سازی انقلاب افرادی این روحانی‌ها که هم به معارف اسلامی و حوزوی و هم به معارف بشری و شناخت جهان معاصر آگاهی داشتند با آمادگی تمام وارد عرصه‌های عمومی شدند به نحوی که شهید بهشتی در پی ریزی نظام قضایی انقلاب از طلابی که سال‌ها با او در زمینه‌های تحقیقی ودین پژوهی همکاری داشتند، استفاده کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه طلبه‌های امروز باید به اندازه چهار دهه از نسل گذشته حوزه جلو‌تر باشند، خاطرنشان کرد: با توجه به امکانات آموزشی و پژوهشی موجود اکنون طلبگی افتخار محسوب می‌شود و روحانیون از جایگاه اجتماعی خوبی برخوردارند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگرچه نهضت‌های اسلامی و شیعی در طول تاریخ قیام کرده‌اند و حکومت‌های شیعی متعددی در قرن‌های مختلف به قدرت رسیده‌اند به نحوی که در قرن‌های سه تا پنج میلادی دوسوم جهان اسلام در اختیار حکومت شیعی قرار گرفته بود اما در هیچ یک از این حکومت‌ها مجتهد جامع الاطرافی مثل امام خمینی (ره) نبوده که خود پرچم دار مبارزه با ظلم شود و مردم را به صحنه بیاورد.

وی با بیان "امام خمینی (ره) توانست مجهز‌ترین حکومت ضد دینی در تاریخ ایران را سرنگون کند و یک حکومت دینی با رای مردم و زیر نظر مجتهد شیعه تشکیل دهد"، بیان کرد: پیدایش چنین حکومتی در تاریخ دین و اسلام و در تاریخ ایران و بشریت بی‌سابقه است و حرکتی است که پس از آن هم هیچ کس نتوانست آن را تکرار کند.

رحیم پورازغدی با اشاره به اینکه زمانی انقلاب اسلامی به وقوع پیوست که قدرت‌های شرق و غرب معتقد به عدم کارایی دین بودند، گفت: در چنین شرایطی امام(ره) توانست نظام سازی و نهادسازی کند و بعد از آن تمدن سازی اسلامی ایرانی اتفاق افتاد به نحوی که آوازه‌اش تمام جهان را پر کرد و آثارش در تمام خاورمیانه وشرق آسیا دیده شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امروز تمام توجه جهان به خاورمیانه و مخصوصا ایران است بنابراین خودتان را برای یک حکومت جهانی آماده کنید.

وی با اشاره به وصیت نامه امام خمینی (ره) گفت: اصل انقلاب اسلامی از همه انقلاب‌ها جداست و هم در پیدایش،که هیچ کس آن را پیش بینی نمی‌کرد، هم در انگیزه و نحوه مبارزه دارای تفاوت برجسته است.

استاد حوزه ودانشگاه افزود: مردم ایران در به وقوع پیوستن انقلاب اسلامی انگیزه مادی و معنوی داشتند چرا که هیچ یک از شعارهای انقلابی صرفا به مسائل مادی مانند رفاه، مسکن، نان و بیکاری نمی‌پرداخت بلکه همه شعار‌ها اسلامی بود.

رحیم پورازغدی با بیان اینکه شعارهای انقلابی مردم در قانون اساسی متبلور شد و اکنون در تمام جهان صادر شده است، خاطرنشان کرد: این شعار‌ها و مفاهیم انقلاب ابتدا در حلقه‌های کوچک طلاب در قم شکل گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شهید بهشتی با استفاده از طلبه‌هایی که در حلقه‌های کوچک حوزه رشد کردند قانون اساسی را نوشت و امروز شکل‌گیری حلقه‌های جهانی به برکت فعالیت‌های آن حدودا پانزده نفره است.

رحیم پورازغدی گفت: قبل از انقلاب اسلامی دین مرده بود و امام خمینی (ره) آن را زنده کرد و امام(ره) معتقد بود همانطور که اسلام تحفه الهی است حکومت الهی هم منت خدا بر بشریت است زیرا هرچه حکومت اسلامی‌تر باشد تکامل و سعادت هرچه بیشتر مردم جهان به وقوع می‌پیوندد و اگرحکومت به عنوان وسیله درست به کار برود سعادت بشر را تامین می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: تشکیل حکومت دینی با مشارکت مردم به معنای قلم سرخ کشیدن بر ستم و چپاول و نزدیک‌تر شدن جهان به هدف خلقت و بعثت است زیرا انسان موجود تک بعدی مادی و معنوی نیست اما مکتب‌های غیر توحیدی انسان را تجزیه و او را منحصر در ابعاد مادی می‌کنند در حالی که در مکتب الهی به تمام مقوله‌های فرهنگی و علمی و اقتصادی توجه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در جامعه دینی، مدرسه دینی، سینمای دینی، پارک و محله دینی باید وجود داشته باشد چون انسان همه بعدی است و مذهب برابر با تمام جنبه‌های زندگی است. هرچه که بشر به آن احتیاج دارد تقسیم می‌شود به دینی و غیر دینی و روحانیت باید در تمام این عرصه‌ها حضور داشته باشد.

رحیم پورازغدی با بیان اصل فلسفه حکومت اسلامی مبارزه با این دسته بندی‌هاست، گفت: اسلام چندین برابر بیشتر از احکام فردی احکام اجتماعی و سیاسی دارد و طلبه‌ای که وارد این مباحث نشود نمی‌تواند تمدن سازی کند چراکه منحصر شدن دین به مکان و زمان و تشریفات خاص به معنای سکولاریسم است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نظام سازی فقط با خون حاصل نمی‌شود بلکه علم و قلم و جنبش نرم افزاری هم باید باشد و نباید جای خالی باقی گذاشت که در این صورت مکاتب غیراسلامی آن را پر می‌کنند بنابراین هرجا حوزه حضور نداشته باشد سکولاریسم وارد می‌شود و هرچه مقاله کمتر نوشته شود ترجمه از مکاتب سکولار بیشتر می‌شود.

وی گفت: از غرب نمی‌ترسیم از غرب زده‌ها می‌ترسیم بنابراین لازم است مقتضیات بقای نظام اسلامی ایجاد شود و دست ابرقدرت‌های تاریخ از سر مردم جهان کوتاه شود.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: هیچ کس قبل از انقلاب اسلامی گمان نمی‌کرد که عنوان اسلامی قبل از نام کشوری قرار بگیرد اما این کار عملی شد.

رحیم پورازغدی در مورد مردم سالاری دینی گفت: اگر دموکراسی شیوه‌ای برای انتخاب و نظارت حاکمان است، اصل این شیوه با احکام اسلامی تضادی ندارد اگرچه در اسلام به معنای اخروی آن هم توجه دارد هم‌چنین اگر دموکراسی در مواردی با اسلام منافات پیدا کند مورد قبول ما نیست چرا که غرب هم دموکراسی را مشروط به مبانی لیبرالیستی کرده است.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcefx8x.jh8nfi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما