پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب : 27015

ماهان تندیس قم و حرکت چراغ خاموش به سمت قهرمانی لیگ برتر فوتسال

قم نيوز : قم نیوز: تیم فوتسال ماهان تندیس قم با کسب سومین برد پیاپی برابر تیم قدرتمند تاسیسات دریایی تهران صدرنشین لیگ بر‌تر فوتسال شد تا روند رو به رشد خود را ادامه دهد و به صورت چراغ خاموش به سمت قهرمانی حرکت کند.
ماهان تندیس قم و حرکت چراغ خاموش به سمت قهرمانی لیگ برتر فوتسال
به گزارش قم نیوز، با وجود اینکه امیر شمسایی سرمربی تیم فوتسال ماهان تندیس به صراحت از مدعی بودن تیمش در فصل جاری لیگ بر‌تر فوتسال سخن نمی‌گوید اما با نگاهی به نمایش فنی ماهان و مقایسه آن‌ها با سایر تیم‌های حاضر، می‌توان گفت تفکر قهرمانی در مورد ماهان تندیس خیلی هم بیجا نیست.

شاید به گفته ابوالقاسم عروجی بازیکن خلاق ماهان تندیس، مقایسه ماهان تندیس ۹۳ و صبای ۹۱ با وجود تفاوتی بزرگ به نام اصغر حسن‌زاده همراه باشد اما نباید این نکته را نیز فراموش کنیم که بازیکنان درجه یک فوتسال ایران دیگر مثل ۲ سال پیش در یکی دو تیم مشخص عضو نیستند.

به عبارت دیگر پراکندگی ستاره‌ها سبب توازن قوا در بین تیم‌های حاضر در لیگ بر‌تر شده و با وجود اینکه روی کاغذ، دبیری تبریز با پول‌های درشتی که خرج کرده ایده آل‌ترین گزینه برای کسانی است که پیش از آغاز فصل قهرمان را پیش بینی کرده‌اند، اما تیم‌هایی نیز وجود دارند که حالا بیش از گذشته توانایی بر هم زدن معادلات را دارند.

در این میان، ماهان تندیس قم با وجود عملکردی ناامید کننده در نقل و انتقالات پیش فصل و از دست دادن دو مهره بااهمیت چون محمد کوهستانی و محمد وزیر‌زاده و عدم جذب بازیکنانی در کلاس قهرمانی، حالا در شرایطی صدر جدول را قبضه کرده که در ۳ بازی نخست خود نمایشی خیره کننده داشته است.

به لطف آمادگی فوق العاده ابوالقاسم عروجی و علیرضا وفایی، ماهانی‌ها در ۳ بازی نخست لیگ بر‌تر برابر ۳ تیم قدرتمند که ۲ تای آن خارج از خانه بوده، ۹ امتیاز جمع آوری کرده‌اند و نیم نگاهی به حفظ جایگاه کنونیشان دارند.

۵ دلیل برای قهرمان شدن ماهان تندیس

برای نماینده قم که تاکنون در حسرت قهرمانی لیگ بر‌تر فوتسال بوده و ۲ بار هم تا یک قدمی آن آمده، چیزی نمی‌تواند خوشحال کننده‌تر از کسب نخستین عنوان قهرمانی تاریخ لیگ بر‌تر برای قمی‌ها باشد. آن‌ها به ۵ دلیل قهرمان می‌شوند:

۱) تقسیم قدرت در بین تیم‌های مدعی: گرچه زماتی گیتی پسند تمام خوب‌های فوتسال ایران را یک جا در اختیار داشت یا فصل قبل دبیری، تیم قدرتمندی را که با تیم‌های دیگر فاصله داشت روانه مسابقات کرد اما نگاهی به ترکیب تیم‌های حاضر در لیگ بر‌تر فوتسال نشان می‌دهد، تیم‌هایی چون شهید منصوری، دبیری تبریز، گیتی پسند، فرش آرا، تاسیسات دریایی و میثاق تیم‌هایی هستند که هیچ یک بر دیگری برتری مطلق ندارند.

بدین ترتیب پیش بینی مسابقات سخت‌تر از گذشته شده است و این به معنای تزلزل کانون قدرت فوتسال ایران است که به برخی تیم‌های کم ستاره هم اجازه قهرمانی می‌دهد بنابر این ماهان تندیس می‌تواند از این وضعیت به سود خود استفاده کند.

۲) بازیکنان ویران کننده "وفایی، عروجی" : کدام تیم فوتسال در ایران را سراغ دارید که نخواهد دو بازیکن تکنیکی و همه فن حریف مثل علیرضا وفایی و ابوالقاسم عروجی داشته باشد به ویژه نمایش عروجی در بازی با تاسیسات نشان داد که اگر خسوس کاندلاس نخواهد از وی در تیم ملی استفاده کند احتمال سرش به جایی برخورد کرده است!

جایجایی فوق العاده، دوندگی بی‌امان، دریبلینگ قوی و کم نظیر، هوش بالا و قدرت پاسوری مناسب بخشی از توانایی‌های وفایی – عروجی در ماهان تندیس است که کار ماهان بدون آن‌ها لنگ می‌شود و لغزش ماهان در هفته‌های نخستین فصل گذشته زمانی که این دو را در اختیار نداشت، شاهدی بر این مدعاست.

ماهان تندیس با استفاده از این دو بازیکن غیر قابل پیش بینی می‌تواند در مسابقات سرنوشت ساز با تیم‌های قدرتمند لیگ بر‌تر، برگ برنده‌ای در اختیار داشته باشد و با همین برگ برنده، جام را بالای سر ببرد.

۳) پشتیبانی هواداران: آن‌ها که بازی نمایندگان فوتسال قم در لیگ بر‌تر را در سالن شهید حیدریان قم تماشا کرده‌اند به خوبی می‌دانند که تماشاگران فوتسالی قم، توانایی ایجاد چه جو وحشتاکی را در سالن دارند.

ماهان تندیس فصل گذشته به پشتیبانی همین هواداران توانست به فینال جام حذفی رسیده و میثاق را در آن مسابقه شکست دهد و فشار تماشاگران بر روی حریفان در مسابقات خانگی ماهان تندیس و پیش‌تر، صبای قم، کیش ایر و ارم کیش، برگ برنده‌ای برای نمایندگان قم بوده است.

حضور هواداران ماهان تندیس در مسابقات خانگی این تیم، می‌تواند ماهان را به کسب حداکثری امتیازات بازی‌های خانگی امیدوار‌تر کند و عصای دست این تیم باشد.

۴) نیمکت بی‌حاشیه: امیر شمسایی مربی‌ای است بی‌حاشیه و با ارتباط خوب و دوستانه با بازیکنان، مربیان و رسانه‌ها زیرا وی به خوبی می‌داند این ارتباط مثبت و همه جانبه در روزهای سخت تا چه حد می‌تواند کمک حال ماهان تندیس باشد.

شمسایی که پیش از این هم سابقه هدایت قمی‌ها را در لیگ بر‌تر داشته، با فضای حاکم بر فوتسال قم به خوبی آشناست و بعید است کسی به دنبال چوب گذاشتن لای چرخ وی باشد و همین، برای ادامه کار با حداقل تنش کفایت می‌کند ضمن اینکه از توانایی کمک‌های توانا و بی‌حاشیه وی هم نباید به سادگی گذر کرد.

۵) انگیزه: برای تیمی که تاکنون رنگ قهرمانی لیگ بر‌تر را ندیده، تلاش برای شکستن طلسم و جاودانه کردن نام نخستین تیم قهرمان، بزرگ‌ترین انگیزه را ایجاد می‌کند به ویژه اینکه لیگ را خوب شروع کرده باشید.

ماهان تندیس با به کار گیری بازیکنانی جوان و جویای نام که به دنبال نشان دادن توانایی‌هایشان به کادر فنی هستند علاوه بر افزایش سطح انگیزشی تیم، فضای رقابت را در تیم ایجاد کرده و حاشیه امنیت حضور برخی بازیکنان را در زمین از بین برده و همین عنصر می‌تواند سبب مقابله با رخوت در تمرینات و تلاش بیشتر و در ‌‌نهایت کیفیت فنی بهتر برای ماهان شود.

۴ دلیل برای قهرمان نشدن ماهان تندیس

کار هیچ تیمی بی‌نقص نیست و وقتی از دلایل قهرمانی ماهان سخن گفتیم باید به دلایلی بپردازیم که ممکن است اجازه عرض اندام و ادامه روزهای خوش را به سرخپوشان فوتسال قم ندهد. آن‌ها به ۵ دلیل قهرمان نمی‌شوند:

۱) کاهش سطح تجربه تیم: حضور بازیکنی چون اندره آ پیرلو در یوونتوس در سن بالا به این دلیل است که وی در عین حال که بازیکنی باتجربه برای تیمش است از نظر فنی در حدی بالا‌تر از جوان هاست اما مسئولان ماهان تندیس وقتی دیدند تعدادی از نفرات باتجربه آن‌ها فقط تجربه دارند و از نظر فنی نمی‌توانند باری از روی دوش تیم بردارند تصمیم گرفتند جوان‌ها را وارد تیم کنند.

جوانگرایی ماهان تندیس سبب می‌شود خیال ماهانی‌ها در چند سال آینده آسوده باشد اما در روزهایی که رقابت برای قهرمانی به اوج می‌رسد و فشار روانی در مسابقات خود را نشان می‌دهد، تیم کم تجربه تر، آسیب پذیر نشان می‌دهد.

۲) فاصله نیمکت و نفرات اصلی: بدیهی است در حال حاضر اگر علیرضا وفایی و ابوالقاسم عروجی از ترکیب ماهان حذف شوند جای خالی آن‌ها در ترکیب ماهان کاملا حس می‌شود و بازیکنی برای جایگزینی آن‌ها وجود ندارد و با این وصف، روز محرومیت و آسیب دیدگی این دو بازیکن، روز شادی رقبای ماهان است.

از این ۲ بازیکن که بگذریم، ماهان تندیس در صورت از دست دادن سعید قاسمی برای جایگزینی وی مشکل دارد و دروازه بان‌های ذخیره ماهان نیز برای جانشینی مسعود ایازی مثل هندوانه دربسته هستند بنابر این شمسایی اگر در کورس قهرمانی قرار بگیرد باید امیدوار باشد نفرات خوبش را از دست ندهد چون کسی را در حد و اندازه ان‌ها روی نیمکتش ندارد.

۳) بازگشت حاشیه‌ها: تاز مانی که یک تیم خوب نتیجه می‌گیرد، خبری از انتقادات نیست و صدای به به و چه چه از هر کوی و برزن به گوش می‌رسد اما ماهان تندیس باید منتظر روزهای سخت هم باشد چه بسا یکی دو باخت، سبب در هم گسیختگی روانی ماهان شود که مسئولان ماهان باید در این زمینه هوشیار باشند.

تمام اهالی فوتسال قم به خوبی می‌دانند موج سنگین حاشیه هر سال دامن گیر نماینده قم در لیگ بر‌تر فوتسال بوده است و همین حواشی در صورت بروز، سنگی بزرگ مقابل مسیر صعودی ماهان و برگ برنده‌ای برای تیم‌های رقیب است.

۴) غرور کاذب: کسب پیروزی‌های متوالی برای یک تیم همیشه علاوه بر شیرینی، دارای دردسرهای خاصی نیز هست که مهم‌ترین آن‌ها خطر لغزش تیم در دام غرور است.

البته دلایل بیشتری برای عدم موفقیت یک تیم وجود دارد برای مثال بحران مالی که البته ماهان تندیس سال گذشته در این زمینه کمبودی نداشت و احتمالا امیر جلالی رئیس هیئت مدیره ماهان تندیس اجازه نمی‌دهد به تیمش بد بگذرد.

با این توصیف باید منتظر ماند و دید که آیا دلایل قهرمان شدن ماهان تندیس بر موفقیت این تیم اثر گذار است یا عوامل ناکامی و خطرات، مانع از موفقیت ماهانی‌ها می‌شوند اما در این میان باید به خروجی کار ماهان بدون توجه به نتیجه نهایی توجهی ویژه داشت و آن، ساخته و پرداخته کردن تیمی جوان و مدعی برای چشم انداز آینده فوتسال قم است.

گزارش از حامد اسماعیلی

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcen78w.jh8fzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما