سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : 39085
منبع : سلامت آنلاین

هشدار در مورد مصرف سوسیس‌های نیمه صنعتی

قم نيوز : قم نیوز: از وقتی که استفاده از خمیر مرغ در سوسیس و کالباس به آگاهی عموم مردم رسید بیشتر خانواده ها مصرف این محصول را به حداقل رسانده یا ورود آن را به سفره غذا ممنوع کردند . اما این روزها دیده می شود که تولید و مصرف سوسیس های غیر کارخانه ای رو به گسترش است . حال پرسش این است که سوسیس های غیرکارخانه ای که توسط برخی قصابی ها یا تولیدکنندگان گوشتی با روده گاور روکش شده و در ظروف بی نام و نشان بسته بندی می شوند، قابل اعتمادند ؟
هشدار در مورد مصرف سوسیس‌های نیمه صنعتی
به گزارش قم نیوز، دکتر آراسب دباغ مقدم ، دامپزشک و متخصص علوم و صنایع غذایی و عضو هیات علمی دانشگاه می گوید : در تعدادی از کشورها اجازه تهیه سوسیس و کالباس به شکل نیمه صنعتی به قصابی ها داده می شود که با فرمولاسیون خاص خود و با تجهیزاتی ابتدایی و در تناژ و مقیاس کم این نوع فراورده ها را تولید می کنند ؛ اما در ایران چنین مجوزی به قصابی ها حتی آن ها که در فروشگاه های بزرگ مستقر هستند داده نشده است و اگر چنین کاری در این فروشگاه ها انجام شود غیر قانونی است .

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که چرا برخی تولیدکنندگان ، سوسیس و کالباس را درون روده گاو یا گوسفند پر و روکش می کنند می افزاید: روده حیوان را به دلیل طبیعی و خوراکی بودن آن به کارمی برند که در مقایسه با روکش های پلی آمیدی سوسیس و کالباس که شیمیایی اند در اولویت اند . البته عده ای هم معتقدند که پوشش های طبیعی نمی توانند کیفیت و بهداشت این فراورده ها را آن طور که باید حفظ نمایند .

                               گوشت های عمل آوری شده چه مزیتی دارند ؟

این روزها در اغلب فروشگاه ها در میان انواع فراورده های گوشتی محصولاتی دیده می شود که به صورت یک تکه گوشت ران یا سینه بوده و با ادویه جات مخصوصی پوشش داده شده اند و یا همچون ورقه های کالباس درون پوششی وکیوم شده اند اما به جای آنکه بافت محصول خمیری باشد به بافت گوشت شباهت بیشتری دارد . آیا این نوع محصولات در مقایسه با انواع کالباس و سوسیسی که با خمیر مرغ تهیه می شوند امتیاز و برتری خاصی دارند ؟

دکتر دباغ مقدم در این باره می گوید: به این فراورده ها دیگر سوسیس و کالباس گفته نمی شود و در اصل گوشت های فراوری شده ، نمک سود یا عمل آوری شده نامیده می شوند . مهمترین برتری این فراورده ها نسبت به سوسیس و کالباس ، مشخص بودن ماهیت واقعی آنهاست . چون تکه های واقعی گوشت و مرغ توسط مصرف کننده رویت می شود اما سوسیس و کالباس که گاهی با ضایعات مرغ تهیه می شوند ماهیت واقعی مشخصی ندارند . این متخصص می افزاید البته گوشت های عمل آوری شده نیز حاوی ترکیبات پلی فسفات برای جذب بیشتر آب و همچنین ترکیبات تردکننده و ادویه جات هستند و به خصوص انواع دودی آن مزیت خاصی ندارند .

                                      گول این کالباس ها را نخورید 

در ورقه های برش خورده برخی از انواع کالباس ها ، تکه گوشت هایی دیده می شود که باعث اعتماد مصرف کننده به مرغوب بودن محصول می گردد . دکتر دباغ مقدم در خصوص گوشت های تکه ای که در میان خمیر انواعی از کالباس ها دیده می شود ، تاکید می کند: این گوشت ها در اصطلاح گوشت تزئینی یا گوشت نمایشی نامیده می شوند که به فرمولاسیون کالباس اضافه می شوند تا حس پرگوشت بودن محصول را به مصرف کننده القا کنند و درصد واقعی گوشت کالباس ارتباط چندانی با میزان گوشت های نمایشی آن ندارد. 

این متخصص صنایع غذایی در مورد انواع فراورده های گوشتی با عناوین ممتاز و طلایی تصریح می کند:این اصطلاحات و عناوین را تولید کنندگان ، خود بر روی محصولات شان می گذارند و چون در استاندارد ملی ایران این واژه ها تعریف مشخصی ندارند نباید به این عناوین توجه نمود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcen78x.jh8ovi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما