يکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب : 30985
آیت‌الله مصباح یزدی:

دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی‌ با دوری از گناه ممکن می‌شود ‌

قم نيوز : قم نیوز: استاد عالی حوزه علمیه قم گفت: سختی‌ها و عذاب‌های دنیا نتیجه انجام گناهان از سوی انسان‌ها است و خداوند نتیجه انجام برخی از گناهان را در دنیا به انسان نشان می‌دهد تا او از انجام گناهان دست بکشد.
دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی‌ با دوری از گناه ممکن می‌شود ‌
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی که در جلسه درس اخلاق ویژه ماه رمضان سخن می‌گفت، با اشاره به خلقت مخلوقات به دست خداوند اظهار داشت: خلقت مخلوقات به دست خداوند به دلیل خسته شدن ذات الهی از تنهایی نبود، در واقع تنهایی خداوند کمال او است و خداوند از هیچ موجودی چیزی دریافت نمی‌کند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: اینکه می گویند خداوند از انسان راضی باشد، به این معنی نیست که ما انسان‌ها ‌روی خداوند اثر می‌گذاریم، بلکه از این تعابیر استفاده می‌شود تا ما بفهمیم. وقتی در قرآن گفته می‌شود که خداوند می‌آید به این معنی نیست که خداوند مانند انسان حرکت می‌کند، بلکه معنای آن چیز دیگری است. در آیات و روایات از الفاظی استفاده می‌شود که ما در زندگی روزمره از آن استفاده می‌کنیم.

استاد عالی حوزه علمیه قم، خداوند را بی‌نیاز دانست و افزود: خداوند در مقابل نعمت‌هایی که به انسان می‌دهد، نیاز به پاداش و تشکر از انسان ندارد، خداوند به هیچ چیزی احتیاج ندارد و هر چیزی که عطا کند، بود و نبودش برایش فرقی نمی‌کند و خداوند از عطا کردن پشیمان نمی‌شود.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به حکمت خداوند گفت: مشیت خداوند براساس حکمت اوست. نعمت‌هایی که خداوند به انسان‌ها می‌دهد، به این سبب نیست که آن‌ها استحقاق را دارند، به‌عنوان مثال وقتی که خداوند نعمت وجود را به انسان داد، اصلاً انسانی وجود نداشت که استحقاق نعمت را داشته باشد. همچنین اینکه خداوند بنده را عفو می‌کند، به این سبب نیست که بنده حقی بر خداوند دارد که براساس آن حق عفو شود.

وی تصریح کرد: تا آنجایی که حکمت خداوند اقتضا کند، او راهی برای آمرزیدن گناهان باز می‌کند، اما بالاخره در یک جایی باید بین مؤمن و کافر فرقی باشد و گرنه در این صورت انگیزه ای برای انجام کار خوب وجود ندارد. در آیات قرآن این مسئله ذکر شده که آیا فکر می‌کنید ما فاسق و مؤمن را یکسان قرار می‌دهیم، این مطلب خودش یکی از ادله معاد است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به عقوبت انجام گناهان بیان کرد: دنیا ظرفیت مجازات کافران را ندارد، به همین دلیل خداوند به برخی از انسان‌ها در این دنیا مهلت می‌دهد و آن‌ها را در آخرت مجازات می‌کند. سختی‌ها و عذاب‌های دنیا نتیجه انجام گناهان از سوی انسان‌ها است. خداوند نتیجه انجام برخی از گناهان را در دنیا به انسان نشان می‌دهد تا شوکی به او وارد شود و از انجام گناهان دست بکشد.

استاد عالی حوزه علمیه قم، عذاب اکبر را در آخرت دانست و افزود: عقوبتی که در دنیا ظاهر می‌شود، گوشه کوچکی از عذابی است که انسان گناهکار استحقاق دارد و عذاب اصلی در آخرت است. عقوبت‌های خداوند از روی عدل است و حق هیچ کسی در این میان تضییع نمی‌شود.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به شبهات درباره عدل خداوند خاطرنشان کرد: گاهی این مسئله مطرح می‌شود که اگر خداوند عادل است، چگونه به خاطر یک گناهی که شاید یک ساعت طول می‌کشد، انسان را تا ابد عذاب می‌دهد و این عقوبت در برابر این گناه عادلانه نیست. این شبهه جواب‌های متعددی دارد، یکی از جواب‌ها این است که هر آن چیزی که در عالم آخرت اتفاق می‌دهد، صورتی است از آن چیزی که در اینجا اتفاق می‌افتد. هر چیزی که در اینجا اتفاق می‌افتد، یک چیز ابدی می‌شود که اگر خوب باشد، به بهشت ابدی تبدیل می‌شود و اگر بد باشد، به جهنم ابدی مبدل می‌شود.

وی تصریح کرد: گرچه رفتارها در این دنیا یک زمان کوتاهی دارد، اما در آن دنیا رنگ ابدیت به خود می‌گیرد. به عنوان مثال انسان اگر یک سمی را بخورد به ازای یک کار موقت، نتیجه طولانی مثل مرگ را شاهد خواهد بود. پس اعمالی که در این دنیا انجام می‌دهیم، درست است که زمان کوتاهی دارد، اما اسبابی است برای نتایجی که طولانی خواهد بود. خداوند هم به کسی ظلم نمی‌کند و عقوبت‌های ابدی خداوند عین عدالت است.

انتهای پیام/ ۱۳۲
https://qomnews.ir/vdceno8x.jh87vi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما