شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : 50875
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
آیت الله مصباح یزدیدر دیدار با جمعی از روحانیون

آیت الله مصباح یزدی: دشمن در حال کاشتن تخم نفاق است

جایی که مصالح اسلام در خطر است، نباید اختلافات مذهبی مطرح شود
قم نيوز : قم نیوز: رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: جایی که مصالح اسلام در خطر است، نباید اختلافات مذهبی مطرح شود؛ همان گونه که دشمن نیز در حال کاشتن تخم نفاق است؛ لذا ابتدا باید اصل اسلام حفظ شود تا فرصت برای سخن در زمینه‌های دیگر مذهب فراهم شود.
دشمن در حال کاشتن تخم نفاق است/ جایی که مصالح اسلام در خطر است، نباید اختلافات مذهبی مطرح شود
دشمن در حال کاشتن تخم نفاق است/ جایی که مصالح اسلام در خطر است، نباید اختلافات مذهبی مطرح شود
به گزارش قم نیوز، ایشان در دیدار جمعی از روحانیون با اشاره به آیاتی از قرآن اظهار داشت: قرآن علت هرگونه فساد و جنایت و حتی عناد و لجاج را ، انکار و عدم امید به آخرت ذکر می‌کند. قرآن کریم حتی بیشتر بودن محبت انسان به دنیا نسبت به آخرت را عامل کفر می‌داند.


آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که زندگی دنیا محدود به صد سال- اندکی کم یا بیش – است، در حالی که زندگی اخروی بی نهایت است، افزود: نسبت دنیا به آخرت حتی به اندازه چشم بر هم زدنی هم نیست؛ با این اعتقاد، آیا هیچ عقلی تأیید می‌کند که انسان تنها به فکر دنیا باشد و نسبت به آخرت بی توجه بوده، یا به آخرت کمتر بها دهد؟


ایشان با اشاره به نعمت‌های عظیم خداوند مانند نعمت اسلام، تشیع و زمینه آشنایی با معارف اهل بیت (ع) اظهار داشت: باید از این نعمت‌ها استفاده کنیم؛ در واقع خداوند به انسان نه عمر محدود ، بلکه عمر بی‌نهایت داده است که تنها مدت کوتاهی از آن در این دنیاست؛ لذا عاقلانه‌ترین کار این است که انسان به دنبال کار برای زندگی ابدی و بی نهایت باشد؛ اما اهل دنیا تنها توجه شان به همین چند سال دنیاست.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: قرآن خبر می‌دهد که روز قیامت عده‌ای می‌گویند ای کاش برای زندگی و حیاتم، چیزی پیش فرستاده بودم؛ در واقع آن زمان است که می‌فهمد اصلا زندگی دنیا، زندگی نبوده، بلکه حیات و زندگی حقیقی، همین آخرت است.


ایشان با اشاره به این که با اعتقاد به زندگی جاودانی، باید تنها برای رضای الهی قدم برداشت، ادامه داد: البته در این مسیر نیز نباید از کاستی‌ها و نقص‌ها و کثرت دشمنان و امکانات آن‌ها ترسید؛ لذا خلیفه دوم وقتی برای مشورت نزد امیرالمؤمنین (ع) آمد و از کثرت جمعیت و امکانات دشمن و کمبود نیروهای خودی گفت، حضرت در پاسخ گفتند: نه پیشرفت اسلام تابع کثرت افراد بوده، و نه شکست آن به دلیل کمبود جمعیت بوده است.


این مفسر قرآن کریم با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار داشت: اگر شاگرد مکتب علی (ع) هستیم ، امروز هم که دشمنان با پیچیده‌ترین امکانات و شگردها به سراغ ما می‌آیند ، نباید خوفی داشته باشیم؛ چرا که خدا ما را کفایت می‌کند و بدون اذن او هیچ زیانی به ما نمی‌رسد.


ایشان  با اشاره به سخنان حضرت امیر (ع) گفت: حضرت امیر (ع) وقتی دیدند اگر به میدان نیایند، اسلام به خطر می‌افتد و عده‌ای مرتد می‌شوند، وارد میدان شدند و به قدری صادقانه با خلفا همکاری کردند که خلفاء از ایشان مشورت می‌گرفتند و برای حل مشکلات به ایشان رجوع می‌کردند.


آیت الله مصباح یزدی افزود: جایی که مصالح اسلام در خطر است، نباید اختلافات مذهبی مطرح شود؛ همان گونه که دشمن نیز در حال کاشتن تخم نفاق است؛ لذا ابتدا باید اصل اسلام حفظ شود تا فرصت برای سخن در زمینه‌های دیگر مذهب فراهم شود.


ایشان با اشاره به این که عمده مسلمانان خواهان سربلندی و پیروزی اسلام هستند و البته همیشه منافقانی هم وجود دارند، ادامه داد: همیشه افرادی هستند که برای حفظ قدرت و سلطنت خود ، عالما و عامدا به ضرر اسلام کار می‌کنند و در واقع اسلام و کفر برای آنها مساوی است؛ اما توده مسلمانان دنیا چنین نیستند و خواهان اسلام هستند.


این استاد حوزه علمیه با بیان این که می‌توان مواردی را یافت که شیعه و سنی هدف مشترک دینی و خداپسند داشته باشند، به نقل خاطره‌ای از شهید ماموستا شیخ الاسلام پرداخت و اظهار داشت: وی که رسما و صادقانه از ولایت فقیه و نظام اسلامی حمایت می‌کرد، در جلسه‌ای به بنده گفت: «من معتقدم اگر کسی به حضرت زهرا (س) جسارت کند، کافر است».


ایشان این امر را نشان دهنده آن دانست که بسیاری از اهل سنت نه از روی نفاق و عناد، بلکه از روی عدم علم، شیعه نشده اند، و از آنجا که حقانیت شیعه برای آنها ثابت نشده و به بزرگان شان حسن ظن دارند، و از طرفی اکثریت مسلمانان را اهل سنت و اقلیت را شیعه می‌بینند، و لذا گمان می‌کنند بعید است که اکثریت به اشتباه رفته باشند.


استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این که باید امیدمان تنها به خدا باشد و از ساز و برگ و جمعیت دشمنان نهراسیم، اظهار داشت: هر کجا پیروز شدیم کمک الهی بوده است، و اگر هم جایی شکستی بوده به خاطر نقصی در خود ما بوده ایشان ادامه داد: آنچه باید همواره به یکدیگر توصیه کنیم، درک درست از زندگی دنیا و اخرت و نسبت بین آن دو است، تا با این اعتقاد فقط کار را برای خدا انجام دهیم؛ وقتی خودمان باور کردیم و این اعتقاد در عمل مان جلوه پیدا کرد، می‌توانیم به دیگران هم منتقل کنیم.


آیت الله مصباح یزدی با اشاره به آیاتی از قرآن اظهار داشت: اگر کسی تنها به دنبال دنیا باشد، باید بداند که خداوند دنیا را به هر کسی خواست و به اندازه‌ای که می‌خواهد می‌بخشد؛ اما اگر کسی زندگی اخروی را بخواهد و در این مسیر تلاش کند، خداوند نعمت‌های بهشتی را به او می‌بخشد؛ اما آنچه فوق بهشت و نعمت‌های آن است، این است که خداوند از بنده اش تشکر می‌کند؛ و بر کسی پوشیده نیست که اگر خدا از کسی تشکر کند، کم نخواهد گذاشت.


آیت الله  مصباح یزدی با تأکید بر اهمیت آخرت به عنوان زندگی حقیقی انسان و بی ارزش بودن دنیا نسبت به آخرت اظهار داشت: آیا اگر کسی به این مسئله ایمان داشته باشد، می‌تواند بگوید که نباید غصه آخرت مردم را خورد و آنچه مهم است این است که تحریم‌ها برداشته شود؟! البته دیدیم که چگونه همه تحریم‌ها هم برداشته شد !


ایشان ادامه داد: اگر آخرت را فراموش کنیم، تفاوت ما با کفار چیست؟ تفاوت در این است که مسلمان می‌جنگند «لتکون کلمة الله هی العلیا». اگر ملاک، دفاع از آب و خاک و خانه باشد که با کفار تفاوتی نداریم. دفاع از آب و خاک، وظیفه طبیعی انسان است که اگر دفاع نکند، از حیوانات نیز پست‌تر است؛ ولی هنر آن است که انسان‌هایی جان خود را برای دفاع از دین خداوند و هدایت انسان‌ها فدا کنند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcenv8n.jh87fi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما