دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۴
کد مطلب : 30426

مدیریت مالی در جشن‌های نیمه شعبان

قم نيوز : قم نیوز: یکی از بخش‌های عمده هر برنامه‌ای، تأمین هزینه‌های آن است. مدیریت مالی در جشن‌های نیمه شعبان هم مهم است. چرا که باید پول را به میل و رغبت از مردم گرفت و در راه شاد کردنشان برای تولد بهترین انسان روی زمین هزینه کرد.
مدیریت مالی در جشن‌های نیمه شعبان
یکی از بخش‌های عمده هر برنامه‌ای، تأمین هزینه‌های آن است. مدیریت مالی در جشن‌های نیمه شعبان هم مهم است. چرا که باید پول را به میل و رغبت از مردم گرفت و در راه شاد کردنشان برای تولد بهترین انسان روی زمین هزینه کرد.

می‌خواهیم جشن برگزار کنیم. می‌خواهیم نیمه شعبان را به کام خودمان و دیگران شیرین کنیم. در واقع می‌خواهیم سالروز تولد امام زمان (عج) را جشن بگیریم. حالا سؤال این است که چه‌کار باید بکنیم و چه‌کار می‌توانیم بکنیم؟

گام اول: نقشه بکشیم!

جواب دادن به این سؤال به ظاهر ساده، سخت است. اینکه چه‌کار باید بکنیم، از چه طرح و نقشه‌ای استفاده کنیم، با چه کسانی طرح دوستی و همکاری بریزیم و چگونه در چه زمانی اجرای کار را شروع کنیم، همه سؤال‌های ریزتری هستند که برای جواب دادن به سؤال اصلی، ابتدا باید به آن‌ها جواب داد.
اما در میان این همه سؤال، یک مسئله تقریبا پر رنگ‌تر از بقیه ظاهر می‌شود و آن سوال این است: خرج کارهایی که می‌کنیم را از کجا دربیاوریم؟ ساده‌تر بگویم، پول این کارها را از کجا بیاوریم؟ اینجاست که راه‌کارهای معدودی به نظر می‌رسد و تقریبا مشکل شروع می‌شود. واقعیت این است که کمبود بودجه بسیاری برنامه‌های خوب را لغو می‌کند و اجرای بقیه را با مشکل روبرو می‌کند.
برای اینکه بحث مدیریت اقتصادی را باز کنیم، این بحث را به دو قسمت تقسیم می‌کنم. نخست اینکه چطور پول به دست بیاوریم؟ و در مرحله بعد چطور پول به‌دست‌آمده را خرج کنیم؟

چطور پول به دست بیاوریم؟
نخست این مسئله را باید قبول کرد که خرج کردن برای جشن‌های نیمه شعبان بین ما ایرانیان مرسوم نیست. شیعیان ایرانی بیشتر علاقه دارند تا هزینه مراسم عاشورا را تقبل و تأمین کنند هزینه کردن برای امام زنده‌ای که میان مردم حضور دارد و تنها از چشمان ما غایب است، طرفدار زیادی ندارد. البته این بدین معنی نیست که کسی برای جشن‌های نیمه شعبان خرج نمی‌کند، بلکه باید گفت کسی فکر نمی‌کند باید این جشن‌ها باشکوه برگزار شوند و همه بیشتر به کمک‌های کوچک یا کمک نکردن بسنده می‌کنند.

این حقیقت نباید ما را در به دست آوردن کمک‌ها و جمع کردن بودجه جشنمان ناامید کند بلکه اگر انسان حقیقتی را بداند، بهتر عمل می‌کند تا اینکه نادانسته خلاف جهت جریان آب شنا کند.

چطور پولمان را خرج کنیم؟
مسئله دوم این است که به دست آوردن پول نسبت بسیار مهمی با نحوه خرج کردن آن دارد. درواقع کسی که پولی برای جشن‌های نیمه شعبان می‌دهد، دوست دارد این پول درراهی نتیجه‌بخش هزینه شود. به قول یکی از مدیران اوقاف، برای هیزم زیر دیگ قیمه امام حسین (ع) هم وقف وجود دارد چرا که واقف می‌دانسته این پول دقیقا کجا صرف می‌شود.
مشخص شدن نحوه خرج کردن پول‌هایی که برای نیمه شعبان هنوز جمع نشده است، نیاز به برنامه‌ریزی دارد و ضرورت آن را نشان می‌دهد. لذا قبل از هر کاری مهم این است که برنامه‌ریزی کنیم و به همه نشان دهیم چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم.

برای تامین مالی، سراغ چه کسانی برویم؟
سومین مسئله در این بحث، این است که سراغ چه کسانی برویم! شیوه سنتی پول جمع کردن برای نیمه شعبان، سابقه‌ای بس طولانی دارد. شاید ۱۰ یا ۱۵ روز دیگر در خانه من یا شما را بزنند و از ما پول بخواهند. اما این شیوه پاسخ خودش را داده است و محدودیت‌هایی دارد. پول زیادی به دست نمی‌آید، کسی که کمک می‌کند دقیقا نمی‌داند این پول‌ها کجا خرج می‌شود و لاجرم پول زیادی نیز کمک نمی‌کند.

یک راه‌کار خوب برای جمع‌آوری پول مراجعه کردن به مساجد به صورت گروهی و گفت‌وگو با امام جماعت مسجد است. معمولا امام جماعت‌ها، از این شکل فعالیت‌ها خوششان می‌آید و به جوان‌ها بیشتر اعتماد می‌کنند، لذا اگر اعتماد آن‌ها جلب شود، در فاصله میان دو نماز، مسئله را برای نمازگزاران مطرح می‌کنند و مبالغ نسبتا خوبی جمع خواهد شد.

یک راه‌کار دیگر مراجعه مستقیم به افرادی است که به اصطلاح دست‌به‌خیر هستند. این افراد را شناسایی کنید و بعد به سراغشان بروید و بگویید چه کار می‌خواهید انجام بدهید. البته باید مراقب باشید که اعتماد این اشخاص دیر به دست می‌آید و با کوچک‌ترین کار نادرستی از بین می‌رود.

کمک‌های غیر نقدی مهم‌تر هستند!
البته کمک‌های غیر نقدی هم می‌شود گرفت. به عنوان مثال از یک شیرینی فروش، چند کیلو شیرینی بخواهید یا از یک بقال، شکلات مجانی. خجالت کشیدن یا کم‌رویی اصلا به درد اینجاها نمی‌خورد. وقتی افراد به جای پول نقد، جنسی را بدهند، می‌توانند مطمئن باشند که این جنس در جشن مصرف می‌شود نه در جای دیگر!

یک نوع دیگر کمک هم، کمک‌های نقدی غیر مستقیم است. در واقع شاید پدر یکی از بچه‌ها در سازمانی مشغول باشد و بتواند کمکی به شما انجام بدهد. این نوع کمک‌ها را هم نباید از دست داد!

خلاصه باید عقلتان را به کار بیاندازید تا برای جشن تولد امام عزیز، پول جمع کنید و کاری انجام دهید، البته کاری که مرضی نظر ایشان باشد نه دیگران.

انتهای پیام/
https://qomnews.ir/vdcepe8x.jh87wi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما