دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۸
کد مطلب : 24018

سایت 100 هکتاری گردشگری در قم احداث می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم از احداث یک سایت 100 هکتاری گردشگری در محدوده شهر قم خبر داد.
سایت 100 هکتاری گردشگری در قم احداث می‌شود
به گزارش قم نیوز، عیسی رضایی ظهر دوشنبه در جلسه کارگروه امور زیربنایی استانداری قم با اشاره به تهیه طرح ایجاد یک سایت گردشگری به مساحت ۱۰۰ هکتار در محدوده شهر قم در سال ۸۲ گفت: این طرح مصوبه هیئت وزیران را داشت و برای آن اعتبار دولتی نیز منظور شده بود.

وی ادامه داد: حتی اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان ۴۵۰ میلیون تومان برای تملک این طرح به حساب سازمان مسکن و شهرسازی واریز کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با اشاره به مراحل انتخاب سرمایه‌گذار برای این طرح اظهار داشت: پس از مدتی به نتیجه رسیدیم که توان سرمایه گذاری ندارد و خلع ید شد.

وی با اشاره به اینکه به هر حال آن منطقه باید به منطقه عمومی گردشگری تبدیل شود اضافه کرد: شورای عالی معماری شهرسازی نیز کاربری آن را مصوب کرده و ما درخواستی از استاندار داشتیم که این ملک را مجددا به عنوان کاربری گردشگری بپذیرند.

پس از بلاتکلیف بودن این مصوبه کارگروه امور زیربنایی استانداری کاربری آن را به کاربری نمایشگاهی تغییر داد. رضایی در این باره افزود: درخواست ما از کارگروه امور زیربنایی این است که مصوبه کاربری نمایشگاهی لغو شود و وضعیت این ملک به حالت قبل بازگردد. هر چند کاربری گردشگری می تواند استفاده نمایشگاهی هم داشته باشد.

انتقاد از کندی احداث نمایشگاه فرش

جواد دلاوری، معاون عمرانی استاندار قم با اشاره به اینکه علت عمده تغییر کاربری عدم اجرای سایت گردشگری بود ادامه داد: الان هم اگر بخواهید دوباره مصوبه بگیرید سرمایه‌گذار باید زود مشغول به کار شود.

وی با اشاره به اینکه به خاطر موقعیت کویری این ملک مقداری مشکلات در این زمینه وجود خواهد داشت گفت: ۱۰ هکتار از این زمین نمایشگاه فرش است و ۲۰ هکتار نیز شرکت نمایشگاهی است که باید اینها حفظ شود.

دلاوری با انتقاد از روند احداث نمایشگاه فرش دستباف قم در این محدوده ادامه داد: کار احداث شرکت نمایشگاهی هم بسیار کند پیش می‌رود و معلوم نیست این طرح‌ها چه زمانی به ثمر بنشینند.

وی با تاکید بر لزوم شفاف سازی در زمینه شرایط تملک این قطعه خاطرنشان کرد: این زمین در محدوده شهر است و قیمت کارشناسی واگذار خواهد شد.

تعیین تکلیف کاربری اراضی ملی

بررسی درخواست معاونت برنامه ریزی و اشتغال استانداری قم در زمینه تعیین تکلیف زمین‌های خارج از محدوده خدمات شهری برای کاربری‌های مختلف موضوع دیگری بود که در این کارگروه بررسی شد.

در این نامه عنوان شده بود که عدم تعیین تکلیف زمین‌های خارج از محدوده خدمات شهری موجب سردرگمی سرمایه‌گذاران شده است و باید ظرف یک ماه تمام اراضی تعیین کاربری شده و به صورت مدون در اختیار سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان قم با اشاره به اینکه در کمیته کاربری و تخصیص اراضی تقاضای بسیار زیادی در ارتباط با تملک اراضی وجود دارد گفت: مجموعه استان باید به وفاق رسیده و نقشه‌ای تهیه شود تا زوم بندی مشخصی داشته باشد و ما هم تکلیف خودمان را بدانیم و کمترین پرت زمین را داشته باشیم.

احمد عفتان با اشاره به اینکه اکثر دستگاه‌هایی که درخواست تصرف اراضی ملی را دارند در حریم شهر نیز می‌توانند فعالیت انجام دهند ادامه داد: این دستگاه‌ها می‌خواهند از مزایای زمین ملی خارج از زمین استفاده کنند. باید برنامه‌ریزی داشته باشیم که فقط آنهایی را خارج از حریم شهر ببریم که در داخل حریم شهر محدودیت دارند.

لزوم توجه به ملاحظات زیست محیطی

دلاوری هم با اشاره به تدوین طرح جامع ناحیه‌ای در کارگروه امور زیربنایی اضافه کرد: باید کمیته‌ای تشکیل شود و نماینده دستگاه‌ها در آن عضو شده و در قالب طرح جامع ناحیه‌ای برنامه‌ریزی درستی در این زمینه داشته باشد.

وی افزود: این تعیین تکلیف باید مطابق با نیاز دستگاه‌های مختلف و طرح آمایش سرزمین باشد و ملاحظات زیست‌محیطی نیز در آن لحاظ شود.

وی با اشاره به اینکه یک سری کاربری باید داخل محدوده خدمات شهری باشد اما برخی کاربری‌های دیگر می‌تواند خارج از حریم شهر هم باشد اضافه کرد: در بحث صنعت هم شرکت شهرک‌های صنعتی مناطقی را به وجود آورده و درست این است که بیشتر در این محدوده‌ها استقرار یابند.

معاون عمرانی استانداری قم با اشاره به اینکه تعیین کاربری‌ها باید با رویکرد پدافند غیر عامل هم باشد گفت: در نهایت ما این زمین‌ها را به عنوان پهنه پیشنهاد می‌دهیم و این نیست که تعیین کاربری بدهیم.

وی با اشاره به اینکه چند سالی است این موضوع مطرح می‌شود اما به نتیجه نرسیده اضافه کرد: با توجه به این نامه معاونت برنامه‌ریزی این موضوع در یک ماه آینده باید تعیین تکلیف شود.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcev78w.jh8ezi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما