سه شنبه ۵ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : 15748
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

نهاد روحانیت، دولت را نقد و حمایت کند

قم نيوز : قم نیوز: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: حوزه‌های علمیه و نهاد روحانیت باید ضمن حمایت منطقی از دولت، به دور از رودربایستی و البته محترمانه انتقادات خود را مطرح کنند.
نهاد روحانیت، دولت را نقد و حمایت کند
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام محمود رجبی در قم اظهار کرد: مقام معظم رهبری در طول سالیان اخیر، بارها و بارها بر لزوم توجه به مسایل فرهنگی تاکید کرده اند و اشاره ایشان مبنی بر اینکه  فرهنگ در دولت‌ها، مظلوم واقع شده، ناظر به حساسیت و دغدغه خاطر ایشان به عنوان سکان دار حکیم و بیدار انقلاب اسلامی است؛ بی شک مراد و منظور ایشان از فرهنگ، همان فرهنگ برآمده از اسلام و انقلاب است.
 
وی افزود: همنوا با رهبر فرزانه انقلاب، بسیاری از دلسوختگان و دلسوزان اسلام و انقلاب نیز در سال‌های اخیر بر لزوم رفع مظلومیت از ساحت فرهنگ تاکید کرده اند که همه این مسائل، رسالت دولت یازدهم در رسیدگی به این موضوع و مطالبه جدی را یادآور می شود.
 
قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان‌کرد: دولت روحانی باید بتواند در زمینه فرهنگ دینی و انقلابی سرمایه گذاری ویژه ای انجام دهد و البته همه نهادها باید در این‌باره دولت جدید و رییس جمهور را یاری دهند تا انشاالله ما هم در عرصه ترویج فرهنگ و به طور کلی نهادینه سازی فرهنگ دینی موفق باشیم و هم این که بتوانیم به مقابله درست و اساسی با معضلات اخلاقی و فرهنگی همت گماریم.
 
آمران به معروف بی‌پناه مانده‌اند
 
وی یکی از مشکلات جدی جامعه را مسئله عفاف و حجاب ذکر کرد و گفت: در مدت اخیر شاهد بوده ایم که آمران به معروف و ناهیان از منکر به ویژه در این مقوله چقدر مورد حمله و هتاکی واقع شده اند، به طوری که به اعضا و جوارح برخی از آن ها که با دغدغه و احساس تکلیف دینی به میدان آمده اند، صدمات جدی وارد آمد.
 
رجبی گفت: واقعیت تلخی که وجود دارد این است که احساس می شود، آمران به معروف و ناهیان از منکر در وضعیت کنونی تا حدودی بی پناه مانده اند و بعضاً مسئولان در رابطه با حمایت از آنها کوتاهی می‌کنند.
 
وی تاکید کرد: با توجه به وجود راهکارهای قانونی برای این که فرهنگ دینی و انقلابی در همه جا نمود داشته باشد و همه جا مظاهر فرهنگ دینی حاکم باشد، دولت و در راس آن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید ترویج فرهنگ دینی و برنامه ریزی اساسی برای نهادینه سازی ارزش ها و هنجارهای اسلامی را محور اصلی کارش قرار دهد.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: ما نباید از یاد ببریم که برای حاکمیت فرهنگ دینی و برپا ماندن اصل انقلاب و اسلام، خون های مقدس بسیاری در این کشور بر زمین ریخته شده؛ از این رو، تلاش در راستای حفظ و حراست از این آرمان ها وظیفه همه ما به ویژه مسئولان و کارگزاران نظام اسلامی است که هم در عرصه قانون گذاری و هم در بعد اجرا و پیگیری و نظارت، به وظیفه تاریخی خود عمل کنند.
 
وی تعامل مناسب حوزه های علمیه و روحانیت با دولت را حائز اهمیت دانست و افزود: با وجود روحانیت و نقش آفرینی فعال آن و نیز فراهم کردن بسترها در این باره، بسیاری از اهداف انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ و اعتقادات محقق می‌شود.
 
رجبی گفت: البته حوزه در این تعامل نباید به صورت انفعالی عمل کند که منجر به وابستگی به دولت شود، چه آن که نسبت به همه دولت ها باید استقلال و کرامت و شان حوزه حفظ شود.
 
حوزه پشتیبان نظام است
 
وی تاکید کرد: حوزه به عنوان پشتیبان نظام اسلامی است و لزوما باید تعامل و ارتباط میان حوزه و نظام و دولت برقرار باشد اما این به معنای کوتاه آمدن از ارزش ها و نادیده گرفتن شأن و استقلال حوزه و روحانیت نیست.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه حوزه‌های علمیه و نهاد روحانیت باید ضمن حمایت منطقی از دولت، به دور از رودربایستی و البته محترمانه انتقادات خود را نیز مطرح کنند، اظهار کرد: بهترین شیوه همکاری با دولت آن است که اگر جایی نقطه ضعفی می بینیم در مقام امر به معروف و نهی از منکر آن را بیان کرده و به اصلاح امور بپردازیم.
 
وی گفت: خواسته و انتظار امام و رهبری و مطالبه علمای بزرگوار شهیدان گلگون کفن نیز از ما همین است.


انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcevf8z.jh8nei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما