پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب : 45628
پیش از ظهر امروز

کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم آغاز به کار کرد

قم نيوز : قم نیوز: کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم پیش از ظهر امروز طی مراسمی با حضور جمعی از مسؤولان استانی و ملی آغاز به کار کرد.
کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم آغاز به کار کرد
به گزارش قم نیوز، مراسم افتتاحیه کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم پیش از ظهر امروز با حضور جمعی از مسؤولان استانی و ملی در تالار مرکزی شهر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم خاطرنشان کرد: معماری یکی از تاثیرگذارترین هنرها در راستای نمایش ساختارهای رفتاری بوده و از فرهنگ جامعه نشات می‌گیرد چرا که هر ساختمان با شکوه بر اساس تمدن و فرهنگ خاصی ایجاد شده است و در هر دوره‌ای تمدن‌ها، ساختمان‌های منطبق با فرهنگ را از خود به جای گذاشته‌اند.

عیسی رضایی با بیان اینکه شاهکارهای معماری ایرانی میان مردم ناشناخته مانده است، تصریح کرد: هزاران جوینده علم در شهر قم حضور دارند و میلیون‌ها زائر در طول سال برای زیارت حرم کریمه اهل بیت(ع) به شهر قم سفر می‌کنند به همین علت معرفی و حفظ از آثار این مرکز ترویج آموزه‌های دینی اهمیت بسیاری داشته و رسالت همگان است.

همچنین دبیر علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم طی سخنانی از ارسال بیش از ۶۰ مقاله به دبیرخانه این کنگره یاد کرد و گفت: ۴۳ مورد از این مقالات انتخاب شده است تا در قالب یک کتاب جامع به چاپ برسد.

سید شبنم فاطمی با تاکید بر اینکه کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم به دنبال حمایت از عملکرد موسسات پژوهشی و علمی است، تصریح کرد: این کنگره می‌تواند با بررسی تاریخ معماری و شهرسازی رفع بخش قابل توجهی از مشکلات زیرساختی را رقم بزند.

در ادامه این مراسم معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به اینکه معماری و شهرسازی قم دارای چالش‌های خاصی است، تصریح کرد:‌ از سال ۱۳۰۰ تا سال ۱۳۵۷ دخل و تصرف‌های بسیاری در معماری و شهرسازی انجام شده و بعد از انقلاب رشد جمعیت شهرها سرعت قابل توجهی داشته است.

محسن بهشتی خاطرنشان کرد: وضعیت معماری و شهرسازی کشور مطلوب نیست و برگزاری کنگره‌های تاریخ معماری و شهرسازی در استان‌های مختلف کشور و در سطح ملی می‌تواند بخشی از خسارت‌ها را جبران کند اما برای رفع مشکلات کلی باید از ظرفیت‌های مختلف مردمی استفاده کنیم.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم نیز به عنوان دیگر سخنران کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم یادآور شد: اینکه شخصیت‌های علمی و پژوهشی در قم حضور یافته و در مورد تقریب مذاهب اسلامی و مکتب علمی آیت‌الله بروجردی سوال می‌کنند فرصتی برای شهر قم است که می‌توانیم از این فرصت استفاده مطلوب‌تری داشته باشیم.

آیت‌الله محمدجواد علوی بروجردی با اشاره به اینکه استان قم ظرفیت‌های گردشگری و علمی بسیاری را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: تاثیر قم در سیاست کشور کم‌نظیر بوده است چراکه شخصیت‌هایی همانند آیت‌الله بروجردی در دوره‌های مختلف در عرصه‌های سیاسی کشور نقش قابل توجهی داشته‌اند.

همچنین معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر اینکه کنگره تاریخ معماری و شهرسازی با عنایت دولت احیا شده است، تصریح کرد: این کنگره تا نیمه نخست اسفندماه در استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود.

محمدحسن طالبیان با بیان اینکه ۳۱ کتاب جامع از مقالات کنگره‌های استانی تاریخ معماری و شهرسازی تهیه می‌شود، عنوان کرد: این کنگره هر دو سال یک بار پیگیری و برنامه‌ریزی‌های لازم برای افزایش سطح کیفی آن دنبال می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به عنوان سخنران پایانی این مراسم خاطرنشان کرد: معماری شهری در هویت مردم نقش قابل توجهی دارد چرا که شهر یک موجود زنده بوده و جامعه مورد تاثیر پوشاک، غذاها و سازه‌هاست.

آیت‌الله محسن اراکی با اشاره به اینکه هنجارها در رفتارهای اجتماعی جلوه می‌کند، مطرح کرد: فقه عمران شهری باید تدوین شود و تاکنون در این راستا اقداماتی انجام شده است.

ارائه مقالات تخصصی توسط اساتید دانشگاهی و برپایی نمایشگاه قم شهر باستانی هفت هزار ساله به منظور نمایش بخشی از اشیای کشف شده در سطح استان از بخش‌های دیگر این مراسم است.

انتهای پیام / ۱۳۶
https://qomnews.ir/vdcevp8e.jh8nwi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما