پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب : 29338
گزارش قم نیوز از عوارض استفاده از لنزهای رنگی

سوداگرانی که زیبایی چشم را در مقابل کوری هدیه می‌دهند

قم نيوز : قم نیوز: حنانه روزهایی را به یاد می‌آورد که برای رسیدن به آرزوهایش نقشه‌های فراوانی را در سر داشت ولی تحقق آروزهایش را در زیبایی بیشتر خلاصه می‌کرد و همین دلیل موجب شده بود از رنگ چشم‌هایش راضی نباشد.
سوداگرانی که زیبایی چشم را در مقابل کوری هدیه می‌دهند
به گزارش قم نیوز،‌ دوست داشت زیباتر به نظر برسد و هر روز خودش را با چشمانی رنگی مقابل آینه تصور می‌کرد، یک روز با چشم آبی به رنگ دریا، یک روز با چشم میشی رنگ و یک روز با چشم عسلی... بارها از داشتن چشمانی به رنگ سیاه احساس ناراحتی می‌کرد، اما هرگز نمی‌توانست رنگ چشمانش را عوض کند و بارها با خود می‌اندیشید اگر توانایی داشت با رنگ و قلمو هر روز چشمانش را به رنگی دلخواه درمی‌آورد.

به یاد دارد زمانی که به آرایشگاه رفته بود و از ناراحتی‌اش در مورد رنگ چشمانش با آرایشگر سخن به میان آورده بود و پیشنهادی از سوی آرایشگر برای تغییر رنگ چشمانش به او داده شد.

«با لنزهای رنگی که در بازار موجود است به راحتی می‌توانی رنگ چشم‌هایت را تغییر دهی، روشی راحت و آسان که زیبایی بیشتری به صورتت می‌دهد» این نجوایی است که بعد از گذشت چندین ماه همچنان در گوشش می‌پیچد و در خاطراتش روزهای خوش گذشته را تداعی می‌کند.

روزهایی که خیلی از اطرافیانش به رنگ سیاه چشم‌های او غبطه می‌خوردند ولی خودش علاقه داشت چشمانش را با رنگ لباس‌هایش همسان کند و با پیشنهادی که آرایشگر به او داده بود توانسته بود چشمانش را به رنگ آبی در بیاورد و آن روز با گذشت چند ساعت دچار چشم درد شدید شده بود.

حسین درخشان فوق تخصص عنبیه دردناکی و قرمزی چشم و تاری دید را از جمله عوارض استفاده از لنزهای رنگی عنوان کرد و گفت: این علائم مشخص می‌کند در بسته‌بندی و پکیج لنز آلودگی وجود داشته است و این لنزها به صورت غیر استاندارد تهیه شده است.

وی با بیان اینکه اغلب لنزهای غیر طبی با تجویز پزشک مصرف نمی‌شود و تاریخ مصرف آن گذشته است، تصریح کرد: این نوع لنزها که در بازار کشورمان به صورت فراوان دیده می‌شود، ضایعات بسیاری دارد که مصرف کننده را به صورت موقت یا دائم با آن درگیر می‌کند.

این پزشک افزود: استفاده‌کنندگان لنز باید در صورت مواجهه با این سه علامت در هر کجا که هستند با همراه داشتن کیف مخصوص لنز و جا لنزی به سرعت لنز را از چشم خارج کنند.

وی تصریح کرد: تاخیر در این امر می‌تواند موجب از بین رفتن زمان طلایی بهبود فرد شود ولی با خارج کردن لنز از چشم،این فرصت هست که مکانیسم‌های دفاعی چشم فعال شده و از ایجاد ضایعه بیشتر جلوگیری شود و پس از خارج کردن لنز از چشم باید به سرعت به چشم پزشک مراجعه شود.

حنانه روزهایی را به یاد می‌آورد که برای رسیدن به آرزوهایش نقشه‌های فراوانی را در سر داشت ولی تحقق آروزهایش را در زیبایی بیشتر خلاصه می‌کرد و همین دلیل موجب شده بود از رنگ چشم‌هایش راضی نباشد.

درخشان بیان کرد: کسی که بر اثر مصرف لنزهای رنگی به علائم گفته شده دچار شود باید حتماً به پزشک مراجعه کند تا گرفتار عفونت‌های چشمی نشود، زیرا عفونت‌های ناشی از مصرف لنزهای تماسی آلوده ظرف ۲۴ ساعت چشم را سوراخ می‌کند.

وی ادامه داد: لازم است فرد در طول مدت استفاده از لنزهای تماسی مراجعه منظم به پزشک داشته باشند تا اگر لنزهای تماسی آثار سوئی بر چشم دارند، پزشک از ادامه استفاده از لنز ممانعت و از بروز احتمالی آسیب‌های بعدی جلوگیری کنند.

حنانه نمی‌تواند عینک سیاه را از روی چشمانش دور کند و امروز سال‌هاست که عینک سیاه مهمان چشمانش شده است و نمی‌تواند چشمانش را به کسی نشان دهد و باید در دنیای تاریک پشت عینک زندگی‌اش را بگذراند.

پرویز زرین‌بخشی بنیانگذار روش‌های نوین فیت لنز در ایران با بیان اینکه در جامعه دلالان و سودجویانی هستند که از هر زمان و موقعیتی به نفع خود استفاده می‌کنند عنوان کرد: گاهی اوقات برخی از افراد به اندازه‌ای پول برایشان ارزشمند می‌شود که جان آدمی را با پول معاوضه می‌کنند و این مسئله معضلی است که باید با آگاهی‌بخشی در جامعه مانع از این گونه اقدامات ناشایست شد.

ناآگاهی‌ها موجب شد که حنانه روزش تارتر از سیاهی شب شده و عفونت چشمی ناشی از مصرف لنز و تاخیر در بیرون آوردن از چشم سبب گسترش عفونت و در نهایت موجب تخلیه چشمانش شود.

لنزهایی که زیبایی را به چشم‌های مصرف کنندگان هدیه می‌کند، خطرات فراوانی را برای چشم‌های ما به دنبال دارد که خراش قرنیه از آن جمله است.

درخشان با بیان اینکه در خراش‌ها میکروب جمع شده و موجب توسعه عفونت، له شدن قرنیه و آسیب‌های جدی می‌شود، اظهار کرد: بر اثر استفاده از لنزهای تماسی آلوده و ابتلا به عفونت میکروبی «سودومونا» شده است.

بنا به گفته متخصصان، استفاده از لنز‌های رنگی براساس نوع لنز و نوع استفاده سبب بروز عوارض بین یک تا ۱۰ درصدی می‌شود، به طوری که از شایع‌ترین عوارض استفاده از لنز‌‌های رنگی در درجه نخست به عفونت‌های چشمی، کمبود اکسیژن در چشم، ورم و زخم قرنیه می‌شود.

حسین محمدی متخصص و جراح چشم پزشکی با اشاره به خطرات استفاده از لنزهای رنگی بیان کرد: درمان دیر هنگام عفونت‌های چشمی و زخم قرنیه موجب کاهش شدید بینایی و حتی در مواردی سبب تخلیه چشم خواهد شد.

آنچه که همواره متخصصان بر آن تاکید دارند بهداشت و پاکیزگی لنزها است و استریل نکردن لنزها در هنگام استفاده و همچنین استفاده از لنزهای دیگران سبب می‌شود تا میکروب‌ها از طریق لنز به فرد دیگری منتقل شود که این مسئله بیماری‌های چشمی را به دنبال خواهد داشت.

محمدی بر ضرورت خارج کردن لنزها هنگام خواب، تاکید کرد و گفت: خارج نکردن لنزها هنگام خواب، سبب بروز خفگی قرنیه شده که این کار نیز موجب زخم شدن و ناتوانی دفاع در برابر میکروب‌ها می‌شود.

اما این هشدارها در مورد مصرف لنز رنگی تنها به خود لنزها ختم نمی‌شود و همواره متخصصان هشدار می‌دهند محلول‌های تقلبی لنز نیز به تازگی وارد بازار شده که موجب عفونت چشم و در نهایت کوری شخص می‌شود.

حنانه روزهای زیبای عمرش را به لحظه‌ای زیباتر شدن چشمانش فروخت ولی هرگز خبر نداشت که این معامله، سود یک طرفه دارد و زیان‌هایش گریبان او را گرفته و جوانی‌اش را تباه می‌کند.

شاید اگر آگاهی بخشی لازم در مورد خطرات مصرف این لنزها در جامعه صورت می‌گرفت، حنانه می‌توانست از دیدن شکوفه‌های بهار لذت ببرد و در حسرت بوی بهار باقی نماند.
انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcevx8w.jh8oxi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما