يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : 23082

نگاهی بر عملکرد ملی پوشان فوتسال قم در مسابقات آسیایی

قم نيوز : قم نیوز: ملی پوشان قم در قالب تیم ملی فوتسال سرانجام با شکست در دیدار نهایی مسابقات قهرمانی آسیا به عنوان نایب قهرمانی جام ملت‌های آسیا رضایت دادند.
نگاهی بر عملکرد ملی پوشان فوتسال قم در مسابقات آسیایی
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، ماشین گلزنی علی اصغر حسن‌زاده و علیرضا وفایی با ترکیبی از جوانی و تجربه اما با حداکثر خلاقیت در مسابقات ملت‌های آسیا عصای دست خسوس کاندلاس مربی اسپانیایی تیم ملی فوتسال بود.

در حالی که فوتسال ایران باز هم در امر بازپس گیری عنوان قهرمانی فوتسال آسیا در آخرین نفس ناکام ماند درخشش ملی پوشان کشورمان به ویژه زوج رویایی حسن‌زاده و وفایی یک برگ برنده برای کادر فنی تیم ملی فوتسال بود.

علیرضا وفایی و علی اصغر حسن‌زاده، این ماشین گلزنی قمی تیم ملی فوتسال تا پیش از دیدار فینال برابر چشم بادامی‌های ژاپن، ۱۲ گل برای تیم ملی فوتسال ایران به ثمر رساندند گرچه در دیدار نهایی برابر ژاپن حسن‌زاده پنالتی از دست داد و وفایی هم یک پاس گل داد و در ‌‌نهایت مدال نقره، حاصل کار ملی پوشان بود.

وفایی و نخستین حضور در جام ملت‌ها

وفایی که برای نخستین بار و در عنفوان جوانی، حضور در رویداد بزرگی چون جام ملت‌های آسیا را تجربه می‌کرد توانست در این مسابقات ۴ گل به ثمر برساند چنان که وی در دیدار برابر استرالیا در دور گروهی نخستین گلش را برای ایران به ثمر رساند و سپس در مرحله یک چهارم نهایی در جریان پیروزی برابر ویتنام ۲ گل به ثمر رساند.

کاپیتان سابق تیم ملی فوتسال امید در مسابقه نیمه نهایی برابر ازبکستان یکی از گل‌های پرشمار تیم ملی فوتسال را وارد دروازه حریف کرد و اگر کمی خوش شانس‌تر بود گل‌های بیشتری نیز به ثمر می‌رساند.

با نگاهی به نمایش وفایی در مسابقات قهرماین آسیا، اندکی کم تجربگی در برخی صحنه‌ها از وی به چشم می‌خورد که با توجه به نخستین حضورش در جمع ملی پوشان و مسابقات جام ملت‌های آسیا کاملا طبیعی است.

خسوس کاندلاس سرمربی اسپانیایی تیم ملی، وفایی را بازیکنی fantastic توصیف می‌کند اما به نظر می‌رسد برای دیدن جادوی علیرضا وفایی باید صبر بیشتری داشته باشیم و منتظر روزهایی باشیم که وفایی تجربه اصغر حسن‌زاده را هم به دست آورده است.

وفایی با چنین نمایش خارق العاده‌ای دست کم می‌تواند در ۳ یا ۴ دوره دیگر مسابقات قهرمانی آسیا به میدان برود و نامزد کسب عنوان بر‌ترین بازیکن آسیا هم باشد.

وی در مسابقه برابر ژاپن هم موقعیت بسیار خوبی برای گلزنی خودش و تیم ملی خلق کرد و پاس گل دوم کشورمان را هم ساخته و پرداخته کرد.

حسن‌زاده، تلفیق تجربه و خلاقیت

۸ گلی که علی اصغر حسن‌زاده، این فوتسالیست قمی و خوش فکر تیم ملی در جام ملت‌های آسیا به ثمر رساند تنها گوشه‌ای از توانایی‌های وی است.

وی که میادین پر فراز و نشینی چون ۳ دوره مسابقات قهرمانی آسیا، ۲ دوره جام جهانی و حضور در لیگ حرفه‌ای فوتسال روسیه را در کارنامه دوران حرفه‌ای خود دارد در تیم باشگاهی‌اش، نوریلسکی یک مهره تاثیرگذار است و بدون شک عدم حضور وی در میدان، یک خلا و چالش بزرگ برای تیم تحت فرماندهی خسوس کاندلاس است.

حسن‌زاده در مسابقات ویتنام، برابر تیم ملی چین هت تریک کرد و با به ثمر رساندن ۳ گل دیگر مقابل میزبان، به عنوان بهترین بازیکن جام انتخاب شد.

۲ گل وی، یکی در بازی نخست برابر اندونزی و دیگری در نیمه‌هایی برابر ازبکستان سبب شد وی جمع گل‌هایش در مسابقات آسیایی ۲۰۱۴ را به ۸ گل برساند گرچه وی در دیدار نهایی فروغ همیشگی را نداشت و شاید کمی هم بدشانس بود که در ثانیه‌های پایانی وقت قانونی نتوانست دروازه ژاپن را باز کند و سرانجام پنالتی سوم تیم ملی را هم از دست داد تا روزی تلخ را تجربه کند.

اصغر حسن‌زاده نیز با وجود سن و سال خود هنوز توانایی بازی در یک جام جهانی دیگر و البته دوره آینده جام ملت‌های آسیا را دارد و به نظر می‌رسد وی در مسیر تبدیل شدن به یکی از اسطوره‌های فوتسال ایران قرار دارد.

فوتسال قم و آینده تیم ملی

با درخشش حسن‌زاده و علیرضا وفایی در مسابقات جام ملت‌های آسیا، فوتسال قم بار دیگر غنای خود را نشان داد اما سوال این است که آیا با پایان دوران حرفه‌ای حسن‌زاده، اولا وفایی می‌تواند جای وی را پر کند و ثانیا آیا می‌توانیم منتظر ظهور ستاره‌های دیگر از فوتسال قم در تیم ملی باشیم؟

به نظر می‌رسد پاسخ هر ۲ سوال مثبت است. آمار علیرضا وفایی در نخستین حضورش در تیم ملی بزرگسالان خیره کننده است و به نظر می‌رسد دوره آینده جام ملت‌های آسیا برای وفایی، دوره‌ای است که وی می‌تواند تک خال تیم ملی فوتسال باشد و چشم‌ها را بیش از پیش به خود خیره کند.

اما در مورد جایگزین این بازیکنان و افزایش تعداد بازیکنان قمی در تیم ملی فوتسال، همیشه بحث زیادی وجود داشته است.

چندی پیش، قدرت الله باقری مربی بدنساز تیم فوتسال ماهان تندیس قم که قبلا مربی بدنساز تیم ملی فوتسال در ماه‌های نخستین حضور کاندلاس در ایران بود، محمد کرمانی و محمدحسین کوهستانی را شایسته حضور در تیم ملی دانسته بود.

در ترکیب تیم ملی امید کشورمان نیز ۲ بازیکن از ماهان تندیس قم حضور دارند و اگر مسلم اولاد قباد را به دلیل لرستانی بودنش، سهمیه قم محسوب نکنیم، ابوالقاسم عروجی از همه قمی‌های دیگر به تیم ملی فوتسال نزدیک‌تر است.

فراموش نکنیم که میثم ایلانلو در تیم دبیری تبریز و سعید تقی‌زاده در تیم گیتی پسند اصفهان هم گزینه دعوت به تیم ملی بوده و هستند اما به نظر می‌رسد تقی‌زاده شانس زیادی با توجه به سن و سالش برای حضور در تیم ملی نداشته باشد اما ایلانلوی جوان می‌تواند به تدریج تبدیل به ستاره شود.

حضور چند چهره جوان در تیم بزرگسالان و امید ماهان تندیس نیز نوید بخش روزهای خوب برای فوتسال قم و شاید تیم ملی است چنان که بازیکنانی چون مهدی زاهدی، علی اصغر احمدی، فرهاد فلامرزی و میثم راموز نفراتی هستند که می‌توانند سهمی در آینده فوتسال ایران داشته باشند.
انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcew78w.jh8xvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما