شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : 29842
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم:

هیچ مجوزی برای شهر جدید پرنیان صادر نشده است

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل راه وشهرسازی استان قم گفت: ایجاد شهر جدید پرنیان در قم تنها در حدِ حرف است و هیچ مجوزی برای این شهر صادر نشده است.
هیچ مجوزی برای شهر جدید پرنیان صادر نشده است
به گزارش قم نیوز، «شهر جدید پرنیان در قم ساخته می‌شود» این جمله که هفدهم فروردین از قول مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید در رسانه‌ها نقل شده، برای مردم قم حرف تازه‌ای نیست. در سال‌های گذشته مسئله ایجاد این شهرک در سخنرانی‌ها و اخبار ذکر مطرح شده و بحث و بررسی‌های رسانه‌ای هم درباره آن شکل گرفته بود.

یکی از این اظهار نظرها به مرداد سال ۸۸ برمی‌گردد که رئيس سازمان مسكن و شهرسازي استان قم خبر احداث شهر جدید پرنیان را اعلام کرد. آنطور که علی اکبر ابوطالبی گفته مکان‌یابی اين شهر در ۳۰ كيلومتري قم در محور نيزار حوالي امامزاده عبدالله انجام شده و مساحت اوليه آن يك هزار و ۵۰۰ هكتار است و بيش از ۳۰ هزار واحد مسكوني در آن ساخته مي شود. همان روزها معاون عمرانی استانداری قم هم از تکمیل مطالعات برای ساخت این شهر جدید خبر داد.

این حرف و حدیث‌ها در روزهایی مطرح شد که دولت قبل زمام امور را به دست داشت و ایجاد شهرک‌های خوابگاهی در کنار شهرهای بزرگ از سیاست‌های کلی وزارت‌خانه محسوب می‌شد.

پس از روی کار آمدن دولت یازدهم این موضوع توسط استانداری قم مسکوت ماند. استدلال معاون استاندار قم در مسکوت گذاشتن این طرح، سیاست شکست‌خورده ایجاد شهرک‌های خوابگاهی بود. شهرک‌هایی که می‌خواهند جایگزین شهرهایی شوند که صدها سال برای شکل‌گیری آنها زمان لازم بوده. شهرک‌هایی که هیچ گاه نمی‌توانند حس تعلق و هویت را به ساکنانش منتقل کنند.

با این حال اعلام خبر ساختن شهر جدید پرنیان توسط محسن نریمان، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید موجب شد تردید تغییر سیاست‌های استانی در این زمینه به وجود بیاید.

تنها در حدِ حرف

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم اما تغییر سیاست‌ها در این زمینه را تائیدنمی‌کند. او می‌گوید در این زمینه نظرات کارشناسی متفاوت و هنوز تصمیم‌گیری خاصی اتفاق نیفتاده است.

محسن بهشتی با اشاره به اینکه هیچ مجوزی برای شهر جدید پرنیان صادر نشد اظهار داشت: سخنانی که آقای نریمان گفته در واقع در حدِ حرف است و اگر قرار باشد این شهرک شکل بگیرد باید ابتدا در شورای برنامه‌ریزی و سپس کمیسیون ماده پنج استانداری تصویب شده و پس از آن برای تصویب به شورای عالی معماری و شهرسازی برود.

وی با اشاره به اینکه از نظر استان قم این طرح همچنان مسکوت است افزود: اگر قرار است اتفاقی بیفتد اداره‌کل راه و شهرسازی که متولی ایجاد شهرهای جدید است باید اقدامات در این حوزه را پیگیری کند اما فعلا ما کاری انجام نداده‌ایم و شاید در آینده مطالعاتی برای این طرح انجام شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به جانمایی این شهرک روبه‌روی امامزاده عبدالله اظهار داشت: در گذشته این طرح در استان مورد استقبال واقع نشد اما باتوجه به پر شدن ظرفیت پردیسان وزارت خانه تصمیم دارد مطالعات در این حوزه را دوباره پیگیری کند.

شهرک تفریحی یا مسکونی؟

وی با اشاره به مطرح شدن دو سناریو درباره این طرح افزود: یک سناریو این است که با توجه به زیاد شدن تمایل مردم قم به ساکن شدن در روستاها در ایام تعطیل، محدوده این شهر جدید می‌تواند فضای خوبی برای به وجود آمدن یک شهرک تفریحی باشد تا بافت روستاها به خاطر ویلاسازی‌ها دستخوش تغییر نشده و ظرفیتی برای گردشگری اضافه شود.

بهشتی افزود: یک نگاه دیگر هم این است که یک ظرفیت جدید اقامتی در قم نیاز داریم و این شهرک می‌تواند پاسخگوی این نیاز باشد.

برخی کارشناسان سیاست احداث شهرک‌های خوابگاهی را یک سیاست شکست‌خورده می‌دانند. شهرها اجتماعاتی هستند که در طول قرن‌ها و با توجه به اقتضائات جغرافیایی، فرهنگی و زیستی شکل می گیرند. بسیاری درباره شکل‌دهی به پردیسان قم هم نظری مشابه این دارند و معتقدند پردیسان در آینده مشکلات عدیده اجتماعی و فرهنگی را تجربه خواهد کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی قم معتقد است پردیسان در تاثیر شوک ناشی از مسکن مهر به مشکلات امروز دچار شد و اگر طرح اولیه از همان ابتدا اجرا شده بود وضعیت بهتر بود.

توسعه شهرها از درون یا بیرون؟

وی با اشاره به وجود دو نظر کارشناسی درباره مدیریت شهرها افزود: عده‌ای معتقدند باید از فضای داخل شهرها برای اسکان استفاده کرد و جلوی رشد افقی شهر را گرفت. یکی از راه های این امر دادن تراکم به ساختمان‌ها و راه دیگر احیای بافت فرسوده است.

بهشتی به هزینه‌های احیای بافت فرسوده در شهرها اشاره کرد و گفت: بااین حال رشد افقی شهرها هم از آنجا که نیاز به توسعه زیرساخت‌ها دارد، هزینه‌بر است.

وی خاطر نشان کرد: اگر هزینه‌ای که دولت قبل برای مسکن مهر اختصاص داد برای احیا و توانمندسازی بافت فرسوده‌ای که هویت شهرها هستند به کار گرفته شده بود امروز بسیاری از مشکلات ما کمتر از گذشته بود.

مدیرکل راه و شهرسازی قم با اشاره به اینکه اجرای مسکن مهر نماد توسعه شهرها از بیرون بوده گفت: همین سیاست درسال‌های اخیر موجب شده بافت فرسوده خالی از جمعیت شود و اگر این روند ادامه پیدا کند این اماکن به نقاط تاریک شهر ومناطقی که ایجاد امنیت در آنها ممکن نیست، تبدیل خواهد شد درحالیکه با توانمند کردن این محلات تاریخی و بهتر کردن خدمات دهی درآنها می‌توان شرایط نامناسب گذشته را سامان داد و از رشد افقی شهرها جلوگیری کرد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcewv8w.jh8oei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما