شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب : 28852
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی:

اسلام بدور از فقاهت و جهاد علیه انسانیت از مشخصات اصلی داعش است

قم نيوز : قم نیوز: رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: ˈاسلام به دور از فقاهتˈ، ˈجهاد علیه انسانیتˈ وˈسیاست تشنه خشونتˈ سه مشخصه اصلی گروه های تروریستی داعش است و این عوامل از آنها خطری بزرگ ساخته است.
اسلام بدور از فقاهت و جهاد علیه انسانیت از مشخصات اصلی داعش است
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشستی علمی درقم افزود: داعشی ها، برای ترور و کشتن افراد تفسیرهای خاصی دارند و متاسفانه بخش هایی از آنها در دهه های اخیر به سمت سیاست، حکومت و تشکیل خلافت پیش رفته اند.
 
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که با ظهور داعشیسم فضای مناسبی برای ایجاد ˈانسجام میان امت اسلامیˈ (هر چند به صورت نسبی) پدید آمده است، گفت: شرط تحقق این مهم میدان آمدن ابتکاراتی جامع است که بتواند زمینه ها و فرصت ها را به سمت انسجام سوق دهد.
 
وی افزود: امکان ایجاد بسیج فکری علیه مفهوم ˈجهاد داعشیˈ، فرصتی تاریخی و بزرگ را برای مبارزه با پدیده تکفیر و پالاییدن ذهنیت ها از ریشه ها و رسوبات آن، فراروی همه قرار داده است.
 
مبلغی خاطرنشان کرد: تلاش برای نفی تکفیر در روابط شیعه وسنی باید همراه با دو رویکرد صورت گیرد؛ که یکی نفی ملزومات یعنی ریشه ها، و دیگری نفی لوازم یعنی آثار می باشد.
 
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بکار بردن ادبیات نزدیک به تکفیر و انجام امور بهانه دهنده به دست تکفیریان به تقویت جایگاه و مواضع تکفیریان می انجامد.
 
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: دیدگاه اهل تسنن نسبت به پدیده تکفیر در چند فراز ˈنگاه دینیˈ، ˈنگاه تاریخیˈ، ˈرای فقهیˈ و ˈسلوک عملیˈ قابل مطالعه و بررسی است، اهل سنت در نگاه دینی و تاریخی در خصوص تکفیر، واجد اندیشه های مهمی هستند.
 
مبلغی اظهار داشت: اکثر علمای کنونی اهل سنت معتقدند تکفیر فتنه ای بزرگ است که به ایجاد اختلاف و عقب ماندگی جهان اسلام منتهی می شود، و نیز می گویند پدیده ای به نام تکفیر در اسلام نبوده و این از زمان خوارج به کالبد جامعه اسلامی تزریق شده است، این اندیشه ها نزد شیعه نیز وجود دارد.
 
وی ادامه داد: رای فقهی اهل تسنن در زمینه تکفیر نیز در بسیاری از زمینه ها با شیعیان یکی است و هر دو در زمینه معیار ورود به اسلام و نیز معیار خروج از اسلام دیدگاه های بسیار نزدیک به هم دارند.
 
استاد حوزه علمیه قم یادآورشد: امروز آنها در قالب داعش ظهور کرده و وجدان عمومی و انسانی را به شدت جریحه دار کردند و همه اعم از شیعه و سنی کارهای آنها را به شدت به ضرر اسلام می دانند.
 
مبلغی همچنین گفت: درشرایط کنونی بهترین فرصت برای جهان اسلام جهت تمرکز بر مشترکات دینی و سیاسی به منظور کنترل اوضاع ایجاد شده است.
 
وی ادامه داد: دولتهای اسلامی در قالب گفت و گوهای سیاسی، حداقلی از مشترکات سیاسی را به عنوان پایه قرار دهند و کیان امت اسلام را حفظ نمایند.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdcewv8w.jh8vni9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما