پنجشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 41262
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم:

کاشت گیاهان دارویی در قم تا پایان سال به 200 هکتار خواهد رسید

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: طی سه سال اخیر در 79 هکتار از زمین‌های استان قم گیاهان دارویی کشت شده است و در صدد هستیم تا پایان سال جاری، کشت گیاهان دارویی در این استان به 200 هکتار برسد.
کاشت گیاهان دارویی در قم تا پایان سال به 200 هکتار خواهد رسید
به گزارش قم نیوز، محمد‌رضا طلایی اظهار کرد: طی سه سال اخیر با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان قم، 9 هکتار گلخانه در این استان ایجاد شده است و مجوز احداث 30 هکتار گلخانه دیگر در استان قم نیز به زودی صادر خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: گلخانه‌هایی که در استان قم وجود دارند،‌ دارای ظرفیت بالا بوده و محصولات سالم تولید می‌کنند.

وی عنوان کرد: در زمینه الگوی کشت، به دلیل وجود مشکلات کم‌آبی در استان، اقدام به توسعه باغ‌های پسته در سطح استان کرده‌ایم؛ طی سه سال اخیر 6 هزار و 827 هکتار باغ پسته در قم احداث شده است.

طلایی با بیان اینکه در سه سال اخیر دو هزار هکتار از باغ‌های قدیمی استان قم با همیاری سازمان جهاد کشاورزی استان قم اصلاح شده است، افزود: مشکلات مختلف باغ‌های قدیمی موجود در سطح استان از جمله مشکلات هرس و آب‌رسانی را برطرف کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم از توزیع یک میلیون و 200 هزار اصله نهال در استان قم طی سه سال اخیر خبر داد و عنوان کرد: بر اساس مصوبه دولت، 30 تا 50 درصد به این نهال‌ها یارانه تعلق گرفته است.

وی اضافه کرد: همه نهال‌های توزریع شده مورد تأیید سازمان حفظ نباتات و دارای شناسنامه بودند.

طلایی همچنین از کاشت 79 هکتار گیاهان دارویی در سطح استان قم طی سه سال اخیر خبر داد و گفت: گل محمدی و زعفران از جمله گیاهان دارویی هستند که کشت‌ آن‌ها در سه سال اخیر در استان قم توسعه یافته ‌است و در صدد هستیم تا پایان سال 95 کشت گیاهان دارویی در استان از 79 هکتار به 200 هکتار افزایش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه در آبیاری میکرو با استفاده از نوار‌های آبیاری، مصرف آب در گیاهان به یک سوم می‌رسد، اضافه کرد: اجرای آبیاری میکرو در کشاورزی، روش نوینی محسوب می‌شود که در حال حاضر در بخشی از زمین‌های کشاورزی موجود در سطح استان قم از این روش استفاده می‌شود و روش خوبی برای کاهش مصرف آب در تولید محصولات زراعی است.

وی ادامه داد: در سال گذشته مجموعه استان قم رتبه نخست کشوری را در زمینه تحقق برنامه طبقات مختلف بذر گندم و جو از آن خود کرد.

طلایی  افزود: کل بذر گندم مصرفی استان قم در خود استان قم تأمین می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم اضافه کرد: ایجاد کشتارگاه صنعتی قم که جزء بهترین کشتارگاه‌های کشور است، 95 درصد پیشرفت داشته و در حال تکمیل است و در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته به دلیل تراکم بالای مرغداری‌ها در استان قم، آمار تلفات طیور در این استان بالا بوده است، گفت: برای نخستین‌بار در کشور، رتبه‌بندی واحد‌های دام و طیور در استان قم در حال انجام است.

طلایی از افزایش تولیدات محصولات شیلاتی طی سه سال اخیر در استان قم خبرداد و عنوان کرد: در این مدت تولید محصولات شیلاتی در استان قم 37 درصد رشد یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: پرورش ماهی‌های زینتی نیز در سه سال اخیر 39 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه استفاده از روش آکواپونیک برای نخستین بار است که در کشور از آن استفاده می‌شود، یکی از اهداف استفاده از روش آکواپونیک را کاهش مصرف آب عنوان کرد و افزود: بر اساس این روش، ماهی و گیاه همراه با هم در مکان مشترک رشد می‌یابند؛ فایده این روش این است که فضولات ماهی در نقش کود طبیعی عمل کرده و مواد مغذی گیاه را تأمین می‌کند و گیاه نیز در نقش یک سیستم تصفیه طبیعی، اقدام به پاکسازی و تصفیه ‌آب کرده و آب تمیز در اختیار ماهی قرار می‌دهد.

طلایی از وجود 664 قنات در سطح استان قم خبر داد و گفت: همه این قنات‌ها برای تداوم کارایی، هر ساله نیازمند احیا و مرمت هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: دولت به ازای هر هکتار آبیاری پرفشار، هفت میلیون تومان کمک بلاعوض ارائه می‌دهد.

وی در پایان از اجرای 40 طرح تحقیقاتی ملی- استانی در قالب IsI و  Isc خبر داد و عنوان کرد:‌ تلاش ما همواره بر این است که با شیوه‌های مختلف، کشاورزان استان قم را هر چه بیشتر با روش‌های نوین کشاورزی آشنا کنیم تا در زمینه کشت، پرورش و برداشت محصولات موفق‌تر عمل کنند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdceww8e.jh8zpi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما