چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۹
کد مطلب : 31713

نسخه دیجیتالی کتاب ۳۲ جلدی مفاهیم شناسی در قرآن تولید شد

قم نيوز : قم نیوز: مولف كتاب ۳۲ جلدی علم مفاهیم شناسی در قرآن، از انتشار نسخه دیجیتالی این اثر ارزشمند، براي نخستين بار در كشور خبر داد.
نسخه دیجیتالی کتاب ۳۲ جلدی مفاهیم شناسی در قرآن تولید شد
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام رسول ملكيان در اصفهان با اعلام خبر انتشار نسخه دیجیتالی کتاب "مفاهیم شناسی در قرآن در۳۲ جلد براساس حروف الفبا"، اظهار كرد: علم مفاهیم شناسی قرآن حد واسط بین معنی کلمه ولغات (علم مفردات) و (علم تفسیر قرآن) است.

وي بيان كرد: علم مفاهیم شناسی قرآن، علم جدیدی است که نه می توان آن را علم مفردات قرآن دانست، زیرا فراتر ازآن است و نه می توان علم تفسیرنامید، چرا که اساسا با آن متفاوت است.

مولف کتاب ۳۲ جلدی "مفاهیم شناسی در قرآن" افزود: در اين كتاب براساس امکانات، ابزار و نرم افزارهای علمی بیش از هزارو چهارصد کلمه قرآنی را مفهوم شناسی و براساس حروف الفبا استخراج کرده ایم و امیدواریم در آینده این علم مفهوم شناسی قرآن توسعه لازم را در كشور و حوزه های علمیه بیابد.

وي خاطرنشان كرد: از بین تفاسیر قرآن كريم، تفسیر راهنما را ملاک قرارداده ایم، چرا که از استاندارهای لازم بيشتري برخورداراست.

حجت الاسلام ملكيان عنوان كرد: باید توجه داشت که بعضی ازکلمات مشترک لفظی و برخي ديگر ازآنها مشترک معنوی می باشند، همچنين تعدادی ازکلمات نیز عربی وفارسی می باشد، بر همین اساس کسی که می خواهد مفهومی را بررسی کند، باید یک دورفهرست کلمات را بررسی کند.

وي ادامه داد: کتاب ۳۲ جلدی مفاهیم شناسی در قرآن بیشتر برای محققین و پژوهشگران قرآنی و علاقه منداني که در صدد تاليف پایان نامه هاي حوزوی و دانشگاهی مرتبط با موضوع قرآن كريم و یا به مباحث عمیق قرآنی علاقه دارند، مورد استفاده است. همچنین برای دانشجویان، طلاب و افراد علاقه مند به كسب اطلاعات یک جا (منظومه ای و سیستمی ) به كار مي آيد.

این پژوهشگر حوزوی اضافه کرد: تاحد ممکن در تاليف، استخراج و تدوین اين كتاب سعي شده که به نوعی گستردگی قرآن هم نشان داده شود و برای تولید علوم انسانی اسلامی که مورد نظر و تاكيد رهبر معظم انقلاب نيز بسیارکارگشا باشد.

وی با اشاره به اين كه كتاب علم مفاهیم شناسی در قالب ۱۴۰۹ فایل و حدود۶۰ هزار صفحه می باشد، گفت: چنانچه این مجموعه به صورت مكتوب چاپ مي شد، با احتساب ميانگين برای هرجلد ۵۰۰ صفحه، یک دائرة المعارف ۱۱۰ جلدی را شاهد بوديم، چیزی که الان درمجموعه معارف قرآنی نظیر ندارد.

حجت الاسلام ملکیان افزود: به دليل بالا بودن هزینه چاپ صورت مكتوب، به منظور بهره مندي طلاب و روحانيون از اين كتاب، موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان به مدیریت حجت الاسلام والمسلمین سید مجید نبوی وتلاش وجدیت آقای حسین غزالی، کتاب به صورت دیجیتال تولید ومنتشر شد.

وی در پايان گفت: حدود هزار مفاهیم دیگر نيز وجود دارد که چنانچه خدا توفیق دهد آنها را از قرآن استخراج خواهيم كرد .

برپایه این گزارش، علاقمندان می توانند برای تهیه واستفاده این اثر گرانسنگ به نشانی اینترنتی http://ghbook.ir/index.php?lang=fa مراجعه نمایند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcexf8x.jh8zzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما