پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 44593
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله مصباح یزدی:

هدف نهایی انسان باید رسیدن به قرب الهی باشد

قم نيوز : قم نیوز: استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: هدف نهایی انسان باید رسیدن به قرب الهی باشد، خداوند انسان را خلق کرده است تا او عبادت کند.
هدف نهایی انسان باید رسیدن به قرب الهی باشد
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی  در درس اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد، با اشاره به وضعیت دوران فرعون اظهار کرد: در تاریخ آمده است که در زمان فرعون اشخاصی برای او پیش بینی کرده بودند که قدرتش به دست کودکی از قوم بنی اسرائیل از بین می‌رود.

وی ادامه داد: فرعون به خاطر این پیش بینی نسبت به فرزندان قوم بنی اسرائیل سوء ظن پیدا کرده بود و دستور داد که به محض بدنیا آمدن هر پسری در قوم بنی اسرائیل، سرش بریده شود، چون براساس پیش‌بینی‌ها یکی از فرزندان بنی اسرائیل قدرت فرعون را از او می‌گیرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: البته نقل‌های تاریخی در خصوص فرعون قطعی نیست، اما وقوع چنین اتفاقاتی در زمان او را بعید نمی‌دانیم، هدف نهایی فرعون تسلط بر همه کسانی بود که در سرزمین مصر زندگی می‌کردند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به هدف فرعون در حکومت اظهار کرد: مشکل فرعون این بود که به حق خودش راضی نبود و می‌خواست که بر همه تسلط پیدا کند، او برنامه‌های عملی متناسب با شرایط را برای رسیدن به این هدف طراحی و با کمک یارانش اجرا کرد.

وی ادامه داد: یک سری از برنامه‌های فرعون پیش از ظهور حضرت موسی، یک سری از برنامه‌ها پس از ظهور این پیامبر الهی، یک سری دیگر از برنامه‌ها هم برای زمانی بود که حضرت موسی به عنوان پیامبر مبعوث شد تا فرعون را به سوی خداپرستی دعوت کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: فرعون برای رسیدن به اهدافش در مصر در میان مردم این کشور اختلاف ایجاد کرد و گروهی را در مصر بر گروهی دیگر تسلط داد، فرعون از گروهی استفاده می‌کرد تا به او در سرکوب مردم کمک کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به طغیان گری فرعون اظهار کرد: عنوان برنامه کلی او حکومت، طغیان، ظلم و فساد بود، فرعون یک نظام طبقاتی را در مصر ایجاد کرد و هر کسی که می‌توانست برایش خطر ایجاد کند را تضعیف کرد.

وی ادامه داد: انسان نباید به حق دیگران تجاوز کند، انسانی که بی و بند بار باشد، هدفی نداشته باشد و تنها نقشه اش رسیدن به لذات دنیا باشد، به سعادت نمی‌رسد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: خداوند عالم را برای هدفی ایجاد کرده و سنت‌هایی را در این جهان قرار داده است، انسان اگر سنت‌های خداوند در دنیا پیروی کند، به سعادت خواهد رسید.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به سنت‌های خداوند در دنیا اظهار کرد: خداوند برای هر چیزی در دنیا حد و مسیری قرار داده و هدف خدا در این دنیا اصلاح است، مردم باید راه خدا را بشناسند و بدانند که چه کار را باید در این دنیا انجام بدهند، خداوند بخشی از راه خود را از طریق عقل به انسان نشان داده، بقیه این راه را هم انبیاء به مردم معرفی کردند، خداوند انبیاء را برای جلوگیری از انحراف مردم به سوی آن‌ها فرستاد.

وی ادامه داد: هر کسی باید بداند که سهم و حقش در دنیا چه چیزی است، رسیدن انسان به حقش، عدل است، برای اینکه هر کسی بداند که حق و جایگاهش چیست، خداوند انبیاء را با کتاب‌های آسمانی به سوی انسان فرستاده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: هدف نهایی انسان باید رسیدن به قرب الهی باشد، خداوند انسان را خلق کرده است تا او عبادت کند، انسان می‌تواند با عبادت به کمالات بالایی برسد و رحمتی را از خدا دریافت کنند که جز خداپرستان کسی لیاقت آن را ندارد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به برنامه طاغوت‌ها در دنیا اظهار کرد: طاغوت‌ها به دنبال این بودند که مردم به ‌جای عبادت خدا از آن‌ها پیروی کنند، در مقابل افساد طاغوت‌ها، خداوند و انبیاء هدف اصلاح را داشتند، امام حسین(ع) هدف از قیام خود را اصلاح در امت جدشان اعلام کردند، مردم باید در مقابل اراده خداوند قانع باشند و حد خودشان را بشناسند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcexn8e.jh8eoi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما