دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : 31803
منبع : روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری قم

خانه دوچرخه بدون جنب و جوش/ قم نيازمند مسيرهاي ويژه دوچرخه

قم نيوز : قم نیوز: طرح خانه هاي دوچرخه كه به منظور گسترش فرهنگ استفاده از اين وسيله ورزشي به منظور سلامت مردم توسط برخي شهرداري‌ها به اجرا درآمده ، درقم نيز مورد اقبال مسوولان امر قرار گرفته اما درحال حاضر جنب و جوشي در اين خانه ها ديده نمي شود و كمتر ركاب زني را مي توان مشاهده كرد.
خانه دوچرخه بدون جنب و جوش/ قم نيازمند مسيرهاي ويژه دوچرخه
به گزارش قم نیوز، سازمان ترافيك شهرداري قم همزمان با سراسر كشور دو سال گذشته هشت ايستگاه كرايه دوچرخه به شهروندان با عنوان خانه‌هاي دوچرخه در مناطق مختلف شهر ايجاد كرد تا زمينه ساز آشتي مردم قم با ورزش دوچرخه سواري باشد و اين اقدام علاوه بر توجه به سلامت جسماني، زمينه حفظ محيط زيست و جلوگيري از ترافيك شهري را نيز فراهم كند.

در بدو آغاز به كار اين خانه‌ها، شهرداري قم بدنبال افزايش ايستگاه‌هاي دوچرخه در پي استقبال احتمالي شهروندان بود اما آن چه اكنون به چشم مي آيد دوچرخه‌هايي است كه به شكلي زيبا در كنار هم چيده شده اند، مشتري نداشته و در اطراف آن خبري از دوچرخه سواران نيست.

دشواري ركاب زدن و بعضا آسايش طلبي برخي شهروندان باعث شده است تا در معابر شهري قم ردپاي بسيار كم و نادري از دوچرخه سواران ببينيم اين در حالي است كه جمعي از مردم نيز به دليل اينكه هنوز فرهنگ دوچرخه سواري در قم گسترش نيافته ، اكراهي براي استفاده از اين وسيله نقليه سالم دارند.

همچنين روند افزايش قيمت دوچرخه طي سال هاي اخير باعث شده است تا هر شهروند براي خريد يك دوچرخه دنده‌اي با كيفيت به صورت ميانگين رقمي بالغ بر يك ميليون تومان را بپردازد اين در حالي است كه قيمت كرايه دوچرخه از خانه هاي دوچرخه بسيار مناسب و پايين است و فرد مي تواند براي اياب و ذهاب شهري قم هزينه اي بسيار كمتر از كرايه هاي تاكسي پرداخت كند.

** كم تعداد بودن مسيرهاي ويژه دليلي بر عدم استقبال از دوچرخه سواري در قم
در حالي كه در كشورهاي پيشرفته و درحال توسعه دنيا استفاده از دوچرخه به بخشي از فرهنگ شهرنشيني آن‌ها تبديل شده است يكي از مهم ترين ملزومات استفاده از دوچرخه در فرهنگ شهرنشيني وجود داشتن مسيرهاي ويژه تردد دوچرخه است.

جمعي از مردم قم در پاسخ به سووال خبرنگار ايرنا در مورد دلايل عدم استقبال از دوچرخه سواري عنوان كردند كه با توجه به حجم بالاي خودروها درخيابان هاي شهري و نبود مسيرهاي ويژه تردد دوچرخه نمي توانند به بهاي استفاده از اين وسيله جان خود را به خطر بيندازند.

اين عده هم‌چنين تاكيد كردند كه كمبود مسيرهاي تردد دوچرخه و خطراتي كه دوچرخه سواران را تهديد مي كند باعث شده است تا مردم پياده روي، استفاده از اتوبوس و تاكسي را به ركاب زدن با دوچرخه ترجيح دهند.

گرچه در اين ميان برخي ديگر نيز مشكلات آب و هوايي قم را دليلي ديگر بر عدم استقبال از خانه‌هاي دوچرخه عنوان و بيان كردند با توجه به اين كه شهر قم در نيمه ابتدايي سال داراي آب و هواي گرم و خشك است استفاده از دوچرخه براي تردد، گرماي هوا را براي افراد طاقت فرسا مي كند.

گرچه گرماي شديد قم در بسياري از روزهاي سال باعث بي تابي مردم مي‌شود اما شهر قم نسبت به بسياري از شهرهاي كشور از مزيت مناسبي براي دوچرخه سواري برخوردار است و آن هم مسطح بودن شهر و عدم وجود سربالايي‌هاي پر ارتفاع و سرپاييني‌هاي با شيب تند است و اين مساله باعث مي‌شود حتي بدون استفاده از دوچرخه‌هاي دنده‌اي ركاب زني مفرحي را داشت.

** تنها يك سوم دوچرخه هاي خانه دوچرخه متقاضي روزانه دارند
سرپرست سازمان ترافيك شهرداري قم عنوان كرد تنها يك سوم از مجموع دوچرخه هاي موجود در خانه‌هاي دوچرخه متقاضي روزانه داشته و از آن ها استفاده مي شود.

حسين شعبان زاده افزود: هم اكنون ۳۶۰ دوچرخه را در ايستگاه‌هاي دوچرخه شهري قم مستقر كرده‌ايم و در حالي كه هزينه ثبت نام و استفاده از دوچرخه‌ها بسيار مناسب براي كليه اقشار مردم است شاهد عدم استقبال از كرايه دوچرخه‌ها هستيم.

وي ادامه داد: شهروندان براي دريافت كارت اشتراك سالانه خانه هاي دوچرخه رقمي بالغ بر هشت هزار تومان را مي پردازند و اين در حالي است كه نيم ساعت آغازين استفاده رايگان بوده و به ازاي هر ساعت استفاده ۱۵۰ تومان كرايه دوچرخه ها از مردم دريافت مي شود.

سرپرست سازمان ترافيك شهرداري قم اظهار داشت: شهرداري براي احداث هر ايستگاه دوچرخه رقمي بالغ بر ۳۰ ميليون تومان هزينه كرده است و هم چنين ماهانه رقمي در حدود ۴۰ ميليون تومان براي نگهداري و تعميرات دوچرخه‌ها هزينه مي كنيم.

وي اجراي طرح خانه‌هاي دوچرخه را امري صرفا هزينه بر و بدون درآمد براي سازمان ترافيك شهرداري قم عنوان كرد و افزود: در حالي كه با همكاري پيمانكار خانه‌هاي دوچرخه تبليغات مناسبي در سطح شهر داشته‌ايم بايد صدا و سيما و ساير رسانه ها نيز هميار شهرداري قم براي آشتي مردم با فرهنگ دوچرخه سواري باشند.

شعبان زاده ابراز داشت: شهرداري قم براي فرهنگ سازي استفاده از دوچرخه رسالت خود را انجام داده است اما مردم نيز بايد همت خرج داده و براي استفاده از دوچرخه به عنوان وسيله نقليه ترغيب شوند.

وي در مورد مسيرهاي ويژه دوچرخه نيز در قم گفت: در اين مورد سه نوع مسير دوچرخه تعريف شده كه نوع اول آن مسير دوچرخه سواري به صورت كاملا جدا از پياده رو و سواره رو است كه اين نوع مسير اكنون در بلوار پيامبر اعظم(س) از تقاطع سميه تا مسجد جمكران وجود دارد.

وي ادامه داد: نوع ديگري از مسير را نيز داريم كه در آن مانند بلوار زائر، مسير دوچرخه بدون همسويي با خودروها با خط در كنار خيابان جدا شده است.

وي بيان داشت: نوع ديگر مسير نيز مسيري است كه دوچرخه در آن همسو با مسير خودروها حركت مي كنند كه متاسفانه به دليل مهيا نبودن زيرساخت هاي شهري قم، اكثر مسيرهاي دوچرخه در اين شهر از اين نوع هستند.

**ايستگاه هاي دوچرخه نيازمند برنامه ريزي بهتر و فرهنگ سازي بيشتر هستند
رييس هيات دوچرخه سواري استان قم نيز رونق ايستگاه‌هاي دوچرخه در قم را نيازمند برنامه‌ريزي بهتر و فرهنگ سازي بيشتر عنوان كرد.

كاظم حججي افزود: اقدام شهرداري در ايجاد خانه‌هاي دوچرخه به منظور ترويج فرهنگ استفاده از اين وسيله نقليه براي رفت و آمدهاي درون شهري امري شايسته و قابل تقدير است اما بايد تبليغات بيشتري براي استفاده بيشتر شهروندان از اين خانه ها انجام شود.

وي پيشنهاد كرد به منظور فرهنگ سازي استفاده از دوچرخه توسط شهروندان، شهرداري قم هر هفته مسابقاتي را در محلات برگزار كند تا مردم با فرهنگ استفاده از اين وسيله براي سفرهاي درون شهري خود آشنا شوند.

وي افزود: طرح ديگري را نيز به شهرداري قم پيشنهاد كرده‌ايم كه هر هفته مقابل هر ايستگاه دوچرخه همايش‌هايي با حضور اعضايي از هيات دوچرخه سواري برگزار شود و همين شلوغي و ازدحام مقابل خانه‌هاي دوچرخه باعث جلب توجه مردم خواهد شد.

حججي افزود: بايد مشكل آب و هواي ويژه قم را نيز در عدم استقبال از دوچرخه سواري در نظر بگيريم كه به هر حال تابستان‌ها شاهد هواي بسيار گرم و در يكي دو ماه زمستان نيز شاهد سرماي خشكي در شهر قم هستيم و همين عامل نيز مايه كم استقبال شدن از خانه هاي دوچرخه مي شود.

طرح خانه‌هاي دوچرخه در اكثر كلان شهرهاي كشور اجرا شده است و اين اقدام از سوي شهرداري‌ها اقدامي تحسين برانگيز برشمرده مي شود كه رسانه هاي جمعي نيز بايد براي توسعه فرهنگ استفاده از وسيله دوچرخه همراهي مناسب را به شهرداري‌ها داشته باشند.

از ديگر سو يكي از عواملي كه به نظر مي رسد مي تواند استفاده بيشتري از خانه‌هاي دوچرخه را ايجاد كند همكاري شهرداري و ارائه تسهيلاتي به ادارات مي باشد تا كاركنان دولتي بتوانند با تسهيلات ويژه از دوچرخه براي تردد به محل كار خود استفاده كنند.

هم چنين مي توان تفاهم نامه‌هاي مشتركي را بين شهرداري و آموزش و پرورش براي استفاده دانش آموزان و دانشگاه‌ها براي استفاده دانشجويان از خانه‌هاي دوچرخه منعقد كرد تا بتوان زمينه‌اي را براي سلامتي و نشاط هر چه بيشتر قشر نوجوان و جوان ايجاد كرد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcexv8x.jh8z7i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما