سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 47383
منبع : خبرگزاری فارس
مدیرکل محیط زیست استان قم:

باید حق آبه زیست محیطی دریاچه نمک تخصیص داده شود

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل محیط زیست استان قم گفت: بحران دریاچه نمک بدتر از بحران دریاچه ارومیه است، باید حق آبه زیست محیطی دریاچه نمک به هر نحوی تخصیص داده شود.
باید حق آبه زیست محیطی دریاچه نمک تخصیص داده شود
به گزارش قم نیوز، سید رحمان دانیالی ظهر امروز در دیدار مسؤولین اجرایی همایش دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار با آیت‌الله حسینی بوشهری که در محل ساختمان جامعه مدرسین برگزار شد، با اشاره به وضعیت دریاچه نمک اظهار کرد: حوزه آبریزی این دریاچه در هشت استان قرار دارد و 60 سد بر روی منابع تامین آب دریاچه نمک ساخته شده است، 25 درصد جمعیت کشور در حوزه آبریزی این دریاچه زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: زنگ خط در خصوص مشکلات زیست محیطی استان قم از گذشته زده شده است، بهره برداری دشت مسیله از سال 1345 ممنوع بوده است، ولی از این دشت بهره برداری می‌شد، نه تنها منابع آب شیرین وارد دریاچه نمک نشد، بلکه آب شور وارد این دریاچه می‌شد.

مدیرکل محیط زیست استان قم افزود: سازمان زمین شناسی یک طرح مطالعاتی را برای شناسایی مناطق مستعد تولید گرد و غبار در قم اجرا کرد، مناطق زیادی در استان برای تولید گرد و غبار مستعد هستند.

دانیالی با اشاره به عوامل تولید گرد و غبار در استان قم اظهار کرد: عوامل طبیعی و انسانی موجب تولید گرد و غبار در استان می‌شود، تعداد روزهای غبارآلود در استان قم از دو روز در دهه 60 به بیش از 100 روز در سال گذشته رسید.

وی ادامه داد: تولید گرد و غبار در استان قم موجب ایجاد مشکلاتی برای بقیه استان‌های کشور هم می‌شود، 154 میلیون مترمکعب حق آبه زیست محیطی برای استان قم درنظرگرفته شد، ولی هنوز این حق آبه را به استان تخصیص ندادند.

مدیرکل محیط زیست استان قم افزود: بحران دریاچه نمک بدتر از بحران دریاچه ارومیه است، باید حق آبه زیست محیطی دریاچه نمک به هر نحوی تخصیص داده شود.

دانیالی در پایان با اشاره به احیای کانون‌های گرد و غبار در استان قم خاطرنشان کرد: اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است، اما باید منابع بیشتری برای این کار اختصاص داده شود تا این کانون‌ها احیا شوند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcexx8e.jh8fvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما